Lucrări în ritm de melc pe şantierul centurii de sud a Floreştiului
Problema traficului auto super aglomerat din cea mai mare comună din ţară, Floreşti, nu va fi rezolvată prea curând. Drumul principal de legătură cu oraşul, E 60 rămâne cea mai aglomerată şosea din ţară, iar varianta ocolitoare de nord, care ajunge în cartierul Grigorescu, deja este suprasaturată de circulaţia dinspre şi spre oraş. Centura ocolitoare de sud, care ar trebui să facă legătura cu Drumul Sfântu Ion şi să ofere o gură de oxigen pentru „navetiştii” floreşteni, este departe de a fi finalizată. Lucrările avansează în ritm de melc, chiar dacă primarul localităţii, Horia Şulea se declară optimist şi crede că pe acest drum se va putea circula chiar de la finalul toamnei viitoare.
Vineri dimineaţa pe şantierul centurii nu era ţipenie de muncitor sau utilaj. Aşa că am parcurs relativ repede cei aproape 3 kilometri pe care trebuie să fie realizată centura, dinspre Floreşti, strada Tăuţiului, în spatele terenului unităţii militare, pe strada Răzoare către cartierul Valea Gârbăului şi până în zona centrului comercial Vivo. Drumul de pământ era practicabil datorită vremii călduroase, fără ploi din ultima perioadă. Pe traseu doar câteva indicii că pe acolo au trecut recent nişte utilaje, care s-au ocupat de partea de canalizare sau de tasarea şi nivelarea unor porţiuni de teren. Ajunşi la capătul dinspre centrul comercial, acolo unde constructorul, Diferit SRL, a realizat organizarea de şantier am dat peste un singur muncitor şi un excavator, care însă , în decurs de jumătate de oră, s-au făcut nevăzuţi. Probabil „vacanţa de 1 mai” a venit mai repede pe acest şantier.
Şi oamenii din zonă spun că nu este prea mare agitaţie pe acest şantier, aşa că sunt sceptici privind termenul de finalizare a viitoarei centuri. „Nu am văzut să se lucreze prea intens. Nu ştim când va fi gata. Aici în apropiere de blocuri am înţeles că vor face un sens giratoriu, şi o legătura la drumul Sfântul Ion. Drumul e aproape, nu ştiu de ce se complică atât de mult, pentru că ar putea face rapid şi simplu un pod pe piloni să se lege de acest drum şi problema ar fi rezolvată”, spune un locuitor al cartierului Valea Gârbăului.
În schimb, primarul Horia Şulea s-a declarat complet surprins că şantierul era complet pustiu. Mai ales că, susţine acesta, chiar zilele trecute a asistat la unele lucrări de forare pe o porţiune a viitoarei centuri. „Se lucrează, cum să nu se lucreze. Se lucrează la piloni, din câte ştiu trebuie să se facă vreo 200 de foraje, la o adâncime de circa 30 de metri, după care, odată terminată lucrarea respectivă, continuă lucrările pe aliniamentul centurii. Din spusele executantului ultimele lucrări vor să le facă la bretele de legătură, pentru că acestea vor fi folosite ca şi căi de acces către şantierul principal”, a precizat primarul Floreştiului.
Şi centura de sud are zona ei cu probleme
Traseul centurii de sud nu este unul deloc lin. Iar o anumită zonă este destul de instabilă, de unde şi nevoia de piloni de susţinere pentru a nu se repeta povestea cu alunecările de teren petrecute la „centura de diamant”. Constructorul se pare că a ajuns chiar în această zonă. „Nu pot să vă dau eu detalii cum şi-au organizat munca, dar pot să vă spun că, în ceea ce priveşte forajele am urmărit şi eu aceste lucrări câteva zile, acestea merg foarte bine până în zona de marnă, dar ei trebuie să treacă şi prin marnă cam 5 metri, aşa cum rezultă din proiect, şi asta e destul de greu, e o structură foarte dură. Merge greu, am fost săptămâna trecută acolo şi vă spun sincer că, în momentul în care a dat de marnă cel care era pe utilaj, urgent au puşcat nişte furtunuri hidraulice. Dar nu a fost o problemă, pentru că cei de la asistenţă erau acolo, deci probabil că nu era pentru prima dată când se întâmpla acest lucru şi erau pregătiţi. Se trece dintr-un sol relativ uşor penetrabil în stratul acela dur. Cea mai dificilă lucrare din acest proiect este cea de la zona în care se lucrează acum şi nici nu am vrut să forţez nota, ca să nu se întâmple ce s-a petrecut la centura Vâlcele-Apahida cu alunecările respective de teren. Tocmai de aceea au fost prinşi în proiect aceşti piloni, pentru că acolo e o zonă mai instabilă de sol, o suprafaţă de 260-270 de metri pe aliniament. Exact acolo lucrează acum la foraje. În schimb spre partea dinspre Cluj s-a avansat, acolo s-a scos tot ce a fost sol fertil, s-au dus cam 35.000 de metri cubi de pământ”, adaugă Horia Şulea.
Gata la ….toamnă
Pe panoul organizării de şantier apar menţionate două autorizaţii de construcţie, una eliberată de Primăria Floreşti în aprilie 2017, pentru 2,2 kilometri pe traseul străzilor Lăcrămioarelor, Răzoare şi Valea Gârbăului şi o a doua emisă de Consiliul Judeţean Cluj pentru doar câteva sute de metri, circa 400 de metri, eliberată în septembrie 2017.Termenul de finalizare care apare pe panou este octombrie 2019. Şi totuşi primarul speră cu mult optimism că încă din această toamnă se va circula pe acest drum. „Autorizaţia de construire este eliberată pentru întreg aliniamentul drumului şi bretelele de legătură. A apărut o mică problemă cu unul dintre proprietari, pentru că, faţă de proiectul iniţial, s-a deviat cam cinci metri aliniamentul drumului şi acolo au trebuit refăcute actele de expropriere, pentru că suprafaţa expropriată efectiv a fost mai mică decât suprafaţa iniţial prevăzută. Constructorii au un grafic de lucrări, în ce priveşte perioada de execuţie este mult mai lungă decât ce s-a angajat ei, dar eu sper ca până pe finalul toamnei, începutul iernii, cel puţin firul principal să fie dat în folosinţă. Sper. Legat de termenul de 2019 care apare pe panoul de şantier, este ceea ce prevede legea, că lucrările se pot întrerupe pe perioada rece”, adaugă edilul.
Cât priveşte exproprierile necesare acestui proiect, Şulea afirmă că s-au încheiat, chiar dacă au existat şi câţiva nemulţumiţi. Astfel, în bugetul pe 2018 al comunei Floreşti au fost prevăzute 5,2 milioane lei pentru „Exproprieri şi Execuţie Drum de Legătura Varianta Sud”. „Exproprierile s-au încheiat, banii s-au consemnat în contul tuturor proprietarilor expropriaţi de pe aliniament. Conform legii, odată banii consemnaţi în conturi, lucrările pot demara. Am înţeles că sunt şi 2-3 nemulţumiţi, care nu vor să îşi ridice banii din conturi şi au deschis procese în instanţă. Dar asta nu ne împiedică cu nimic să lucrăm, procesele se leagă de sumele acordate pentru expropriere, iar acolo va decide instanţa dacă sunt corecte. Cert e că, am discutat cu cei care au făcut evaluările de teren şi cu avocaţii care s-au ocupat efectiv de expropriere şi ei au spus că se prezintă cu încredere în faţa instanţei pentru că preţurile, contravaloarea care a fost stabilită este cea reală, a pieţei, la nivelul zilei respective”, a mai explicat acesta.
[stextbox id=’custom’ caption=’Execuţia centurii costă aproape 30 de milioane de lei’]Proiectul centurii de sud a Floreştiului a fost demarat în urmă cu trei ani. Astfel în august 2014 firma Luca Way câştigă licitaţia de proiectare pentru suma de 129.997,75 lei. Traseul propus foloseşte străzile deja existente în zonă, astfel că centura practic trece printre case şi blocuri. Pentru a face rost de finanţare, în 2015 primăria organizează o licitaţie pentru a lua un credit, licitaţie câştigată în februarie 2016 de CEC Bank. Creditul contractat este de 47.672.339,40 lei cu o dobândă de 0.3% + ROBOR. În paralel se desfăşoară şi licitaţia pentru execuţie, iar câştigătorul, anunţat în martie 2016, este firma Diferit SRL, cu preţul de 28.400.447,67 lei. Din motive de campanie electorală, în mai 2016 se dă un ordin de începere a lucrărilor, care se traduc de fapt în amplasarea unor indicatoare cu „drum în lucru”. Abia aproape peste un an, în primăvara lui 2017 încep anumite lucrări de marcare a viitorului traseu cu ţăruşi. Constructorul Diferit precizează că nu poate lucra pentru că încă nu s-au făcut exproprierile. În septembrie 2017 se eliberează de către CJ Cluj autorizaţia de construcţie pe porţiunea de traseu care se află pe raza municipiului Cluj-Napoca. Aşa că în noiembrie 2017 firma realizează câteva lucrări incipiente şi anume organizarea de şantier, pichetare, decopertare. La începutul lui 2018 primăria alocă prin buget bani pentru exproprieri (5,2 milioane de lei). În martie 2018 încep efectiv lucrările în zona Valea Gârbăului, iar stadiul la care s-a ajuns până acum se poate vedea uşor din pozele care însoţesc acest articol.[/stextbox]
Drumul de Legătură Sud Florești va avea o lungime de aproximativ 2,7 kilometri. Proiectul include 11 podețe și 2 poduri, precum și două girații și 3 intersecții. Vor fi incluse și două bretele de legătură cu DN1, una în zona Metro și una în zona Vivo. Carosabilul va fi de 2 x 3,5 metri. De asememenea, un trotuar va avea 1,5 metri, iar pe cealaltă parte va fi inclusă și o pistă de biciclete, lățimea ansamblului trotuar – pistă de biciclete fiind de 2 metri.
Galerie foto realizată de Dan Bodea: