Central, primul “mall” al clujenilor

Magazinului Central este strămoșul marilor mall-uri de azi. Deschis la 29 iulie 1977 Magazinul Central este o bucățică din istoria tumultuoasă a Clujului. La momentul inaugurării era cel mai mare magazin din Transilvania. Mai apoi, așa cum s-a degradat societatea, viața socială și economică a României, așa s-a degradat și el. La începutul anilor 90 devenise o ruină în inima orașului. Era cenușiu pe dinafară, inert în interior. În 1990 a devenit societate comercială independentă, care a funcționat până în 1993, an în care s-a privatizat. Renăscut din propria-i cenușă, Magazinul Central continuă să marchează comerțul clujean și să răscolească amintiri.

Proba timpului

Magazinul Central este unul dintre cele mai vechi din Cluj, care a rezistat cu succes probei timpului, de la inaugurarea din 1977 și până azi când a devenit centru comercial, Centralul reprezintă în continuare un reper pe harta orașului și în inimile clujenilor. Magazinul a fost construit printr-o investiție a Direcției comerciale județene Cluj. 40 de milioane de lei a costat edificarea și dotarea lui. A fost dat în administrare fostei întreprinderi ICS Produse industriale. Momentul 1989 avea să reprezinte cotitura spre capitalism. În 1990 Magazinul Central a devenit societate comercială independentă, iar în 1993 s-a privatizat. În acel moment însă, puțini erau cei care anticipau renașterea magazinului. Doamna Mariana a fost casieriță la raionul încălțăminte. Au trecut anii și peste dânsa, dar amintirile nu i le-au șters.

”Eu m-am angajat târziu, abia prin 1988. Nu pot să spun cum a fost cu 10 ani înainte, dar când m-am angajat eu deja erau probleme mari. Scările rulante, care erau mândria magazinului nu mai funcționau decât când și când. Mulți ani nu s-au făcut reparații de niciun fel, doar cârpeli cum le spunem noi, și atunci sigur că au început să se strice toate, pe rând”, povestește doamna Mariana. A rămas angajată și după 1990. Mai lucrează și azi, dar într-un alt magazin de încălțăminte. ”La doi, trei ani după revoluție ne-am privatizat. Un domn care a lucrat și el la Central, încă de la început, l-a privatizat. Doamne ce greu a fost atunci. Îmi amintesc că au fost vreo două ierni în care lucram îmbrăcați, pentru că nu funcționa centrala termică. Lifturile aveau probleme, raioanele începeau să se golească. Veneau firme închiriau, dacă nu mergea treaba plecau”, își mai amintește Mariana despre vremurile în care era aproape imposibil să fii prosper într-o economie care se prăbuşea.

Scări pline de amintiri

Pe orice clujean de vârsta a doua l-ai întreba care este amintirea lui legată de Magazinul Central, aproape invariabil, răspunsul va fi: ”scările rulante”. Cel mai mare magazin al Clujului era și loc de joacă și punct de reper pentru întâlniri. ”Este locul unde în copilărie ne jucam pe scara rulantă, locul de întâlnire în adolescență și de unde făceam toate cumpărăturile pentru școală. Practic locul cel mai frumos din inima Clujului”, scrie într-o postare pe o rețea de socializare doamna Ioana Angela. ”Îmi amintesc cum bântuiam prin Central, cum coboram pe scările rulante care urcau, singurele funcționale. Este locul în care pot spune că am copilărit și am crescut”, adaugă Flavius. ”Copil fiind nu ai cum să nu-ți amintești scările. La etajul întâi, pe partea de urcare, era magazinul de jucării. De multe ori nu mai aveam răbdare și, deși scările mă duceau exact acolo, începeam să urc câte două trepte. Apoi începeau să se apară rafturile cu toate jucăriile alea colorate ce erau pe atunci la modă”, povestește un alt clujean.

Însă, nu doar scările rulante au făcut deliciul clujenilor și a celor care tranzitau Clujului. Întreg etajul 4 era ocupat de un mare restaurant, cu cofetărie, cafe-bar, cu terasă, cel mai frumos și cel mai bun loc de întâlnire. Era un reper pentru vremea respectivă, dar nu a funcționat decât doi ani, până în 1979. În acela an, după ce un magazin din București a ars, autoritățile au interzis desfășurarea de activități alimentație publică la etajele superioare. Așa se face că restaurantul a fost închis pentru totdeauna. ”Eu nici nu-mi amintesc de restaurantul de la ultimul etaj, doar ce mi-au povestit colegele când m-am angajat la Central. În rest găseai orice. O alimentara la parter, raioane cu cosmetice, mercerie, ceasornicărie, electrocasnice, marochinărie, artizanat. Astea erau la parter. Eu lucram la etajul I, la raionul încălțăminte. De fapt etajul I cu magazine de confecții și încălțăminte pentru femei și copii. La trei <<etajul 3 – n.a.>>, erau numai articole pentru bărbați. Apoi mai era un etaj cu articole de sport și ultimul etaj care avea un restaurant închis”, ne face un tur al magazinului doamna Mariana.

Schimbarea la față

A fost nevoie să apară primul mall din Cluj-Napoca (în 2007 n.a.), pentru ca administratorii Magazinului Central să înțeleagă că era obligatorie o schimbare la față. Magazinul cenușiu, amintire a perioadei de glorie a comunismului, trebuia să capete o înfățișare nouă. Magazinul Central a fost într-un plin proces de transformare, doar că nu într-un sens pozitiv, care să-l facă și atrăgător. De-a lungul timpului, administrația magazinului a închiriat tot ce se putea închiria dintre spațiile comerciale unor branduri de renume. Astfel, unitatea comercială a devenit tot mai atrăgătoare pentru investitori. Administratorii au înțeles repede că viitorul este ca o bijuterie scumpă.

Cu timpul, centrul municipiului a devenit tot mai atractiv pentru turiști, ca în marile orașe europene, așa că Centralul trebuia să devină un magazin select. Lucrările de modernizare au debutat în iulie 2007 și au constat în extinderea suprafeței cu 5.500 de metri pătrați, amenajarea a două lifturi panoramice, amenajarea unei parcări subterane și alte facilități. Astăzi în galeria comercială strălucesc produse de calitate, ale unor branduri cunoscute. Pe acoperișul clădirii se află o terasă deosebită, de unde se poate admira panorama orașului. Magazinul a devenit în cele din urmă o alternativă mai centrală a mall-urilor. În incinta unității funcționează mai multe cafenele, o academie de dans și chiar un pocker lounge.

40 de milioane de lei a costat construirea Magazinului Central, în anii 70.

Citiți și Clujul, pregătit pentru un nou mall

Mall-ul cel de toate zilele

Iulius Mall, apreciat (mai ales) pentru mâncare

Sorin Guttman: „Peste 16 milioane de persoane au vizitat Iulius Mall în 2017”

 

Distribuie:

Postaţi un comentariu