Clujul ca un şantier. Străzi, poduri, parkinguri şi săli de sport

Foto: Dan Bodea

19 străzi, şapte poduri, un parking, o sală polivalentă, o sală de sport pentru copii, o creşă şi reabilitarea unui cinematograf. Acestea sunt principalele şantiere publice ale Clujului în 2014. Unele lucrări sunt continuate de anul trecut, altele abia încep, iar unele vor demara doar în cursul verii sau al toamnei. Toate vor transforma oraşul într-un imens şantier. Iar bugetul de dezvoltare prevăzut este pe măsură, aproape 400 de milioane de lei.

Străzile ocupă în acest an cel mai important loc la capitolul lucrări, în 2014 demarând cinci proiecte diferite în acest sens. „Obiectivul pe termenul lung al primăriei este de a reabilita întreaga reţea stradală din municipiu, alături de toate aleile dintre blocuri şi accesele către zonele verzi. În acest scop, municipalitatea încheie în urma licitiaţiilor publice contracte multianuale pentru furnizarea serviciilor de reabilitare modernizare şi întreţinere a drumurilor, în baza cărora implementează aceste lucrări la drumuri şi trotuare”, a explicat primarul Emil Boc. Astfel, în prezent se lucrează pe două din căile de intrare în oraş, Traian Vuia şi Calea Turzii, proiect anunţat încă de anul trecut de primărie. Este cel mai mare proiect de investiţii din acest an. Dacă pe strada Traian Vuia lucrările sunt deja la 70%, pe Calea Turzii abia au început. Iar pe Calea Baciului, a treia cale de acces în oraş, urmează să înceapă odată cu demararea unui alt proiect, în care este inclusă refacerea tramei stradale de pe toate străzile de pe traseul tramvaiului în zona industrială.

Întrările în oraş îşi schimbă faţa

Proiectul de modernizare a străzii Calea Turzii implică o investiție semnificativă de 22 de milioane de lei care sunt alocaţi de la bugetul local pentru reabilitarea carosabilului, a trotuarelor, pe toată lungimea arterei – de la bază din Piața Cipariu și până la intersecția cu str. Făgetului. Documentatia a fost depusă de către proiectant la data de 26 februarie 2014. “Primăria Cluj-Napoca a realizat un proiect de modernizare a străzii Calea Turzii, pe lungimea totală de 1950, 61 m. Proiectul include pe lângă refacerea tramei stradale și a trotuarelor, o zonă mediană cu iluminat public și spațiu verde, pe tronsonul II – între sensurile giratorii Observatorului și Făget. Vom moderniza și sensul giratoriu de la intersecția cu strada Făgetului. Modernizarea drumului spre aeroport este de asemenea o prioritate, în special în vederea pregătirii anului 2015 când vom fi Capitala Europeană a Tineretului. Vom investi așadar 20 de milioane de lei pentru reabilitarea străzii Traian Vuia. Alături de Calea Turzii și Traian Vuia anul acesta va intra în reabilitare și Calea Baciului. Intrarea în oraș dinspre Baciu va fi reconfigurată pentru fluidizarea circulației ”, a declarat în februarie primarul Emil Boc.

Una din cele mai aglomerate străzi, Mehedinţi, modernizată cu 11 milioane de lei

La jumătatea lunii martie au demarat şi lucrările de modernizare a străzii Mehedinți – lucrări care includ carosabilul, trotuarele, locuri de parcare – decizia pentru această investiţie fiind luată ca urmare a procesului de bugetare participativă desfășurat pe parcursul anului 2013 în Mănăștur.

Cetățenii care au participat la dezbaterile și workshop-urile din cadrul procesului de bugetare participativă, au decis că modernizarea străzii Mehedinți este una dintre cele mai importante priorități de investiții pentru ei, în acest an. Lucrările vor fi încheiate până la mijlocul anului 2014. Iar investiția se ridică la aproximativ 11 milioane de lei.

12 artere, modernizate din fonduri europene

În primele luni ale anului a fost adjudecată şi licitaţia pentru „Modernizarea tramei stradale de acces la zona industrială”, care include modernizarea a 12 străzi. Este vorba despre străzile Calea Baciului, Primăverii, Plopilor, Splaiul Independenței, Gheorghe Barițiu, Horea, Gării, I.L. Caragiale, Căii Ferate, Decebal, Oașului, Bulevardul Muncii și parțial, urmând calea de rulare a tramvaiului, străzile Emil Isac, Regele Ferdinand și Cpt. Grigore Ignat, . Acestea vor fi modernizate complet, inclusiv în ceea ce privește iluminatul stradal sau mobilierul urban necesar. Iar lucrările vor demara în cursul acestui an. Asocierea Diferit-Kiat a câştigat aceste lucrări cu o ofertă de 53.092.092, 20 lei (fără TVA). Termenul de finalizare a lucrărilor este de 18 luni de la semnarea contractului.

Patru străzi incluse în proiectul „Oraşul Comoară”

Strada Memorandumului, Calea Moţilor, strada Avram Iancu şi strada I.C. Bratianu vor fi complet modernizate tot cu bani europeni, prin proiectul „Oraşul comoară”. Primăria a obţinut 98% din valoarea de 32 de milioane de lei (TVA inclus) a contractului din fonduri europene. Este vorba despre căile de acces spre centrul istoric care vor fi modernizate de la trotuare la partea carosabilă, de la partea de iluminat, la cablurile aeriene care vor fi introduse în subteran. Potrivit biroului de presă al primăriei, licitaţia se află în fază de analiză a ofertelor. Deschiderea acestora a avut loc în 27 martie.

Zece străzi din Cluj-Napoca intră în reparaţii din toamnă

Primăria are planuri şi pentru această toamnă. Recent primarul Emil Boc, a anunţat că încă zece străzi din Cluj-Napoca vor intra în reparaţii. Este vorba despre străzile Fericirii, Cloşca, Fabricii de Zahăr, Cuza Vodă, Colinei, Şesului, Gurghiu, Porumbului, Cioplea şi Rodnei care vor fi modernizate. Lucrările ar urma să înceapă în toamnă. în funcţie de autorizări şi de corelarea cu celelalte regii.

Şapte poduri intră în reparaţii

După ce anul trecut o bucată importantă a Podului Traian s-a rupt, autorităţile locale au decis ca pe lista de investiţii a lui 2014 să se regăsească şi mai multe poduri. Astfel Podul Garibaldi şi Podul Traian vor primi o faţă cu totul nouă, în timp ce alte şase poduri vor fi reparate. Cel mai avansat proiect este cel al refacerii pasarelei pietonale din apropierea parcului „Iuliu Haţieganu”. La această pasarelă au fost constatate probleme serioase la partea de fundaţie astfel că s-a decis înlocuirea ei completă. Licitaţia pentru proiectare a fost câştigată de firma Drumex. Pasarela pietonală are o lungime de 68 de metri, iar valoarea estimată la acest moment pentru execuţie este de 400.000 euro.
De asemenea, podurile Horea și cel din zona străzii Plopilor au intrat în lucru tot în luna martie. Aici se realizează lucrări de consolidare și modernizare. Podul Horea a fost inclus în licitaţia pentru trama stradală pe fonduri europene care prevede şi reparaţii la podurile peste Valea Chintăului, Nadăș şi canalul Morii. Aici oferta câștigătoare de 6.270.613, 25 lei fără TVA a fost depusă de S.C. ARL. S.R.L, termenul de finalizare fiind de 6 luni pentru poduri.

Cât priveşte cele două poduri foarte importante, garibaldi şi Traiqan, în ambele cazuri se avansează cu partea de proiectare. Astfel, în februarie Consiliul Local a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru investiția într-un nou pod în locul Podului Garibaldi. Propunerea arhitectonică este foarte futuristă de-a dreptul şi îşi propune să se integreze în ansamblul arhitectural Cluj Arena – Sala Polivalentă. Spre deosebire de Podul Garibaldi, pentru Podul Traian s-a mers pe o variantă clasică. “Va fi un pod potrivit centrului istoric, care să răspundă nevoilor de stabilitate și de trafic. Noul pod Traian include piste de biciclete și zonă pietonală”, a precizat primarul Emil Boc în urmă cu circa două luni la prezentarea noului proiect.

Un parking în construcţii, altul în faza de proiectare

În acest an continuă lucrările la parkingul de pe strada Negoiu-Mehedinţi. Aici vor fi create 372 de locuri de parcare. Obiectivul trebuie finalizat în cursul acestui an, după mai multe întârzieri, iar valoarea lucrărilor executate de Construdava şi Icco Energ SRL este de 6, 5 milioane lei. Totodată, primăria a anunţat că intenţioneze să ridice un nou parking în zona Primăverii din cartierul Mănăştur, unde a fost identificată o zonă de aproximativ 2.000 mp potrivită pentru un parking. “La acest moment există o situaţie juridică neclarificată care ne împiedică să utilizăm întreaga suprafaţă, o fâşie din acel domeniu public este revendicată, astfel că, am decis să începem cu proiectarea unui parking de 400 de locuri pe zona nerevendicată, iar după soluţionarea aspectelor juridice să extindem proiectul, în funcţie de analizele ulterioare”, a explicat la începutul lunii martie, primarul Emil Boc. În zona respectivă, adiacentă străzii Primăverii, sunt aproximativ 10-15 garaje,

Sala Polivalentă trebuie să fie gata în toamnă

Şi mult aşteptata Sală Polivalentă ar urma să fie finalizată în acest an. Proiectul a cunoscut un blocaj, după ce lucrările au trecut de jumătate, deoarece printr-o sentinţă a fost anulată licitaţia şi a fost necesară reorganizarea procedurii. Noul contract a fost semnat în 30 decembrie 2013. Iar termenul de finalizare asumat de noul constructor este de 8 luni de zile. Finalizarea Sălii Polivalente va aduce pentru clujeni şi un parking aferent de 445 de locuri. Parkingul va deservi competițiile sportive și evenimentele organizate în Sală dar va putea fi utilizat și ca opțiune de parcare la o distanță rezonabilă de centrul orașului. Tot pentru această toamnă este prevăzută şi finalizarea sălii de sport de la Colegiul Naţional „George Coşbuc”, de care vor beneficia peste 1.500 de elevi. De asemenea, la 1 iunie ar urma să fie gata cea mai mare creşă şi grădiniţă din Cluj-Napoca, a cărei construcţie a fost începută anul trecut pe strada Moţilor la numărul 58. Aici vor fi create un număr total de 295 de locuri, din care 175 pentru grădiniţă şi 120 de locuri în creşă. Investiţia se ridică la 500.000 de euro.

Cât priveşte reabilitarea cinematografului Dacia, în acest moment se analizează propunerile proiectantului în vederea stabilirii caietului de sarcini pentru execuţia lucrărilor.

2014, investiţii mai mari decât în 2013

Bugetul de dezvoltare al municipiului Cluj-Napoca este cu 55% mai mare în 2014 față de anul precedent. Bugetul general al municipiului se situează la 1.155.197.000 lei, cu 23% mai mult față de 2013. Diferenţa de buget se resimte şi la nivelul listei de investiţii. Anul trecut s-a lucrat la mai puţine străzi, unele dintre cele modernizate fiind Măceşului şi Mihai Românul. Valoarea lucrărilor de modernizare a celor doua străzi au costat 5 milioane de lei fără TVA. Tot anul trecut s-a lucrat pe străzile Răsăritului, Scorţarilor, Donath, Grigore Alexandrescu nr. 49, Bucureşti nr. 70, Trâmbiţaşului, Mehedinţi nr. 39, Aleea Snagov – Unirii, Salcâmului, B-dul Muncii nr. 47A şi Gârbău. Un alt obiectiv important de investiţii care a demarat în 2013 a fost Centrul Regional de Excelenţă pentru Industrii Creative. Costul construcţiei se ridică la 42 de milioane de lei.

Postaţi un comentariu