Rosa și Violeta au prins viață în muzeu
Zarvă mare în muzeu. Peste 160 de copii din ciclul primar au însuflețit sala “Reduta” a Muzeului Etnografic din Cluj-Napoca. Timp de 2 ore, mâinile lor mici, care mai de care mai dibace, au dat naștere “jucăriilor de odinioară”, folosindu-se de coceni uscați, hârtie, licipi, bucăți mici de materiale.
“Am luat coceanul, l-am băgat într-un pahar de plastic și am pus haine de hârtie pe el. Am făcut o bunicuță care se apleacă după o găină. Eu am găini la țară la bunica de la Câmpenești și mai am un cocoș pe care îl cheamă Charlie și este foarte drăguț. Pe păpușa mea bunicuță o chemă Maria, spune Timea, o fetiță blondă, în timp ce își învărte părul lung în jurul gâtului.
Rosa și Violeta sunt cele două păpuși realizate de Alia și Teodora, eleve în clasa I la Liceul de Muzică. “Facem aici jucării cum erau pe vremuri, cum se îmbrăcau oamenii la țară. Pe vremuri oamenii erau îmbrăcați în haine de țărani. Eu nu am bunici la țară, am numai o bunică aici la bloc. La școala de muzică nu învățăm să cântăm la instrumente că nu avem, învățăm cum să fim cuminți și să ascultăm. Mie îmi plac foarte mult animalele și vreau să mă fac doctor de animale la care o să le cânt dacă o să vrea. Îmi place mult la școală, e mult mai frumos ca și la grădi, e groaznic să dormi și educatoarea mea Zina striga tot timpul la noi”, spune Teodora respirând ușurată.
La o altă masă, o fetiță și un băiat discută în contradictoriu. “Data trecută am pictat niște ouă.” “Nuuu.” “Ba da.” “Ba nu, că ceva din polistiren, cele minge și un clopoțel.” “Am pictat ouă de paști”, spune fata , băiatul o aprobă și cearta se închie. “E prima dată când fac așa ceva, eu am fost la cules de porumb și îmi place porumbul fiert. O să pun păpușa asta acasă pe raft lângă o păpușă pe care a făcut-o mama, spune eleva în clasa a II-a B la Școala Gimnazială “Ioan Bob”. Colegul ei Alex, devine dintr-o dată timid și nu mai spune nimic.
Proiect marca Muzeul Etnografic
Atelierul “Jucării de odinioară” a făcut parte din proiectul pe pedagogie muzeală “Tăcerea, o barieră surmontată”, proiect inițiat de Muzeul Etnografic și finanțat Administrația Fondului Cultural Național.
Atelierul a reunit toţi copiii care au participat la cele patru ateliere anterioare din cadrul proiectului („În prisaca fermecată”, „Roadele pământului”, „Micul fermier”, „Casa bunicilor”), elevi ai Şcolii „Ioan Bob”, Liceului Tehnologic Special pentru deficienţi de auz, Liceului Teoretic „Gelu Voievod” Gilău, Liceului de Muzică „Sigismund Toduţă”. „Am încercat să îmbinăm teoreticienii cu muzicienii, cu artiștii, cu școlile urbane și cele rurale. Cadrele didactice de la cei cu deficiențe de auz au fost puțin speriate la început de faptul că dacă copiii nu vor colabora, dar a fost extraordinar cum s-au adaptat, s-au preluat unii pe alții și au lucrat împreună”, spune Dana Șerban-Orga, șef secție pavilionară și coordonatot proiect.
“Copiii trebuie atrași altfel să vină la muzee, nu ca în sistemul vechi, doar ghidaje în muzee că se plictisesc. Lor trebuie să le arăți tainele și frumusețile muzeului prin jocuri”, Dana Șerban-Orga, șef secție pavilionară și coordonatot proiect “Tăcerea, o barieră surmontată”
“Copiii sunt deosebiți, suntem onorați că am făcut parte din acest proiect. Elevii au participat la activițăți alături de elevi cu deficiențe de auz și dificultăți de comunicare verbală. S-au creat prietenii, au învățat să comunice prin limbajul semnelor. Copiii au fost încântați că au putut duce acasă produsele realizate. Sunt foarte benefice aceste tipuri de activități pentru dezvoltarea celor mici, s-au familiarizat cu cultura populară, cu cea a altor etnii”, Crina Boțan, învățătoarea clasei a II-a B de la Liceul “Gelu Voievod” din Gilău.
Mai jos puteți viziona o galerie foto realizată de Dan Bodea
[nggallery id=183]