Aglomerația în trafic ține de atitudine și respect
O deplasare cu mașina, de acasă spre serviciu de exemplu, a devenit o aventură și un veritabil examen de testare a nervilor. Traficul, oricum supra aglomerat în Cluj, devine aproape insuportabil în perioada de toamnă, iarnă. În general pe vreme rea numărul autoturismelor din trafic este de trei ori mai mare decât într-o zi normală. Inevitabil apar ambuteiaje, întârzieri, nervi, stări de agitație și nu de puține ori accidente, cauzate tocmai de atitudinea necorespunzătoare a participanților la trafic. Cum evităm aceste situații aflăm de la pilotul de raliuri Daniel Ungur, care este și instructor de conducere defensivă şi pilotaj sportiv.
Ungur: ”Bunul simț, prima regulă”
Evitarea blocajelor şi în trafic şi a fluenţei acestuia ţine exclusiv de cei aflaţi la volan, este de părere pilotul Daniel Ungur. „În primul rând, circulând corect şi respectând Codul Rutier îţi faci ţie şi celorlalţi participanţi la trafic viaţa mai uşoară. Dacă toţi am fi dispuşi la un efort şi nu am încerca să facem pe <băieţii deştepţi>, cu siguranţă că fluenţa circulaţiei ar fi cu totul alta. Ştim deja că toamna, când Clujul se aglomerează şi pentru că vin câteva zeci de mii de studenţi, jumătate dintre ei posesori de autoturisme şi <şoferi>. Iată un exemplu, care nu ţine de studenţi, ceea ce am să spun eu acum întâlnim foarte des în trafic. Aşadar tu şi alţi conducători auto staţi la coadă la intersecţie, iar deodată apar <băieţii deştepţi> care, fără nicio jenă, depăşesc coloana pe linia de tramvai şi se opresc în faţa celor care aşteaptă regulamentar la semafor. Dacă între timp s-a făcut verde, trec în viteză prin intersecţie şi se cred isteţi, ceva de genul <Doar proştii stau la coadă şi respectă regulamentul, eu mă grăbesc, am alte priorităţi>. O astfel de atitudine deranjează şi uneori îi aduc pe ceilalţi participanţi la trafic într-o stare de nervozitate, care duce inevitabil la o atitudine necorespunzătoare la volan. De aici şi până la executarea unor manevre greşite care pot să ducă la ambuteiaje, sau chiar accidente, nu mai este decât un pas foarte mic. Nici măcar camerele de luat vederi ascunse în intersecţiile aglomerate nu au schimbat foarte mult situaţiile amintite mai sus”, explică Daniel Ungur.
Pentru o fluenţă decentă şi eficientă în trafic, toţi suntem nevoiţi să respectăm câteva reguli elementare, pe care ni le-a enumerat specialistul:
– Trebuie să știi mereu unde vrei să mergi și cum ajungi acolo. Plănuiește și semnalizează din timp manevrele pe care vrei să le faci.
– Păstrează distanța față de mașina din față care să-ți ofere o stare de siguranță. Pe autostradă la viteze mari sau în condiții meteo nefavorabile, mărește distanța.
– Fii atent la trafic și la mașinile care sunt în fața ta. Observă din timp când frânează și încearcă să anticipezi ce manevre urmează să facă.
– Fii foarte atent în intersecţii, asigură-te din toate părţile. Înaintează cu atenţie şi nu presupune nimic. Sunt situaţii în care e mai bine să cedezi prioritatea, chiar dacă legal tu o ai.
– Concentrează-te la felul în care conduci. În același timp, fii atent la ceilalţi șoferi, pietoni și condițiile de trafic.
– Încetineşte. Viteza prea mare reduce timpul de reacţie şi creşte riscul de impact şi rănire. Chiar şi 10 km/h în plus pot face diferenţa.
– Observă traficul din spate. Verifică oglinzile des, pentru a observa ceilalţi şoferi şi fii mereu la curent cu poziţia maşinii tale, în relaţie cu ceilalţi participanţi în trafic.
– Nu te urca la volan când eşti somnoros sau obosit, sub influenţa alcoolului sau a drogurilor.
– Întretine-ţi maşina. Verifică periodic soluţia pentru stergătoare, frânele şi cauciucurile. Înlocuieşte stergătoarele dacă sunt uzate. Asigură-te că toate luminile de semnalizare şi cele de frână funcţionează corect.
„Momentul plecării este foarte important pentru ceilalţi cinci-şase participanţi la trafic din spatele tău, ca să poată porni de la stop concomitent cu tine. În acest fel, eliberăm intersecţia mult mai repede, iar al cincilea conducător din spatele tău poate prinde, la rândul său, acelaşi interval de culoare verde.
Gândiţi-vă la timpul irosit la câteva semafoare şi veţi înţelege ce pierdeţi: timpul – cel mai preţios capital; combustibil, deci bani; stres, pe care vrem cu orice preţ să-l evităm; nervi, de care avem atât de puţină nevoie şi poluarea suplimentară a aerului cu noxe.
De ce să nu fim calmi şi corecţi, să dăm prioritate celor care ies din străzile laterale sau garaje şi să primim mulţumirile cuvenite? A fi gentleman la volan îţi dă o stare de bine, de calm, de voie bună, de care ai mare nevoie în traficul haotic prin care ne învârtim zi de zi”, a adăugat Daniel Ungur.
Sfaturi de sezon
Proverbul: „Iarna nu-i ca vara” se potriveşte perfect articolului nostru. De ce? Pentru că automat având în aer şi pe sol /carosabil, temperaturi scăzute sau foarte scăzute se schimbă totul. „Echiparea maşinii cu cauciucuri corespunzătoare. La capitolul cauciucuri de iarnă mulţi şoferi înţeleg a le folosi doar când ninge, când vine zăpada. Greşit! Tocmai am aflat în rândurile de mai sus că în sezonul rece având un carosabil rece, avem nevoie de pneuri de iarnă pentru că acestea au o compoziţie mai moale, recomandate sub 7+, iar cele de vară invers au o compoziţie mai tare, recomandate sunt la peste 7+. Scăderea temperaturii schimbă totul în conducere. Automat vom avea o frânare, accelerare şi ţinuta laterală mai ineficientă decât pe un carosabil uscat şi cald în condiţii de vară. Deplasarea pe timp de iarnă e foarte periculoasă pentru cei care nu au experiență sau cei cărora nu le pasă, pentru că temperaturile scad și urcă de dimineața până seara și de seara până dimineața, iar pentru asta șoferul trebuie să conștientizeze permanent faptul că schimbarea aceasta de temperatură afectează foarte mult aderența la sol și poate să se producă foarte ușor un derapaj. Pe timp de iarnă trebuie alocat mai mult timp deplasării, pregătirii deplasării, pauzele la 2 ore să nu le uităm într-o deplasare. Recomand multă răbdare, respect în trafic, anticipare, conducere preventivă și cel mai important adaptarea vitezei la condițiile de trafic”, a mai spus Daniel Ungur.