Discrepanţe mari între notele din gimnaziu şi cele de la Evaluarea Naţională. Ce măsuri ia Ministerul
Ministerul Educaţiei a constatat în 25 de judeţe, respectiv în 59, 52 la sută din totalul unităţilor de învăţământ, diferenţe între 2 şi 2, 5 puncte între mediile mari din gimnaziu, şi cele mici obţinute de elevi la Evaluarea Naţională, în alte şase judeţe diferenţele fiind mult mai mari.
Ministerul Educaţiei a decis ca, din anul şcolar 2013-2014, în media finală pentru admiterea în învăţământul liceal, ponderea mediei celor patru ani de gimnaziu să fie redusă la 25 la sută, de la 50 la sută cât a fost până în prezent. Media obţinută la Evaluarea Naţională din clasa a VIII-a va avea astfel o pondere mai mare în calculul mediei finale, respectiv 75 la sută, faţă de 50 la sută cât era până acum.
Decizia vine în urma analizei datelor înregistrate la finalul clasei a VIII-a, arată Ministerul Educaţiei într-un comunicat de presă remis, vineri. În urma analizei Ministerului Educaţiei au rezultat diferenţe notabile între mediile, mai mari, obţinute de elevi în şcoală, pe parcursul gimnaziului, şi mediile, mai mici, obţinute de aceştia la Evaluarea Naţională. În cele mai multe situaţii, respectiv în 59, 52 la sută din unităţile de învăţământ, au rezultat diferenţe de 2 până la 2, 5 puncte între rezultatele de la evaluarea elevilor în timpul gimnaziului şi media de la Evaluarea Naţională.
Ministerul Educaţiei a precizat că această “ruptură” între cele două tipuri de evaluare a fost identificată în 25 de judeţe, respectiv Satu Mare, Maramureş, Bistriţa-Năsăud, Bihor, Sălaj, Iaşi, Sibiu, Braşov, Argeş, Giurgiu, Bacău, Constanţa, Dâmboviţa, Alba, Vaslui, Mehedinţi, Tulcea, Arad, Teleorman, Covasna, Dolj, Harghita, Călăraşi, Botoşani şi Ialomiţa. În alte şase judeţe, respectiv Vâlcea, Mureş, Timiş, Hunedoara, Caraş-Severin şi Olt, diferenţele sunt şi mai mari, depăşind 2, 5 puncte, a mai arătat Ministerul Educaţiei.
O situaţie considerată acceptabilă, respectiv un raport de 1, 5 până la 2 puncte între mediile pe ciclul gimnazial şi cele la Evaluarea Naţională, se înregistrează în judeţele Cluj, Gorj, Suceava, Vrancea, Ilfov, Prahova, Buzău, Galaţi şi Neamţ, reprezentând 21, 42 la sută din unităţile de învăţământ la nivel naţional. “Numai Bucureştiul şi judeţul Brăila înregistrează un raport normal între evaluarea la clasă şi Evaluarea Naţională, dar reprezintă doar 4, 76 la sută din totalul judeţelor”, se mai arată în comunicatul citat.
Potrivit Ministerului Educaţiei, o situaţie îngrijorătoare o reprezintă şi faptul că 35.000 de elevi, din totalul celor care au participat la Evaluarea Naţională, nu au reuşit să obţină minim 5. “O parte a elevilor se încadrează în sfera analfabetismului funcţional. De asemenea, abandonul şcolar este un fenomen întâlnit mai ales la trecerea de la învăţământul gimnazial la cel liceal şi este direct proporţional cu eşecul şcolar înregistrat în urma Evaluării Naţionale”, a precizat Ministerul Educaţiei.
Toate unităţile de învăţământ unde diferenţele de notare sunt mari sau unde numărul de elevi cu medii de promovare a fost scăzut vor fi monitorizate constant. Astfel, inspectoratele şcolare vor realiza analize punctuale, iar conducerile şcolilor vizate vor fi evaluate în funcţie de măsurile pe care le vor adopta pentru îmbunătăţirea procesului de predare-învăţare, a mai arătat Ministerul Educaţiei. Măsurile adoptate de ministrul Educaţiei au fost discutate şi agreate de partenerii sociali, sindicatele reprezentative şi asociaţiile de părinţi, a precizat MEN.