Aeroportul de vis al sătmărenilor
Modernizarea Aeroportului Satu Mare și extinderea Aerogării, declarate obiectivele prioritare ale Consiliului Județean pentru anul 2013, pot fi considerate în acest moment un vis pentru sătmăreni. Totuși, nu unul foarte îndepărtat dacă este să luăm în considerare promisiunile oficialilor județului.
Anul 2013 a început extrem de bine pentru călători, cel puțin așa reiesea din declarațiilor conducătorilor județului Satu Mare. Vestea modernizării Aeroportului și a extinderii Aerogării a venit în momentul prezentării bilanțului pe 2012 a instituției, când au fost declarate obiective principale ale Consiliului Județean pentru anul în curs. Totuși, potrvit unor surse din Consiliul Județean Satu Mare, contractul de finanțare pentru reabilitarea pistei nu a fost semnat deoarece proiectul se află abia în curs de evaluare. „Proiectul a ajuns abia acum pe masa ministrului pentru că proiectele au fost blocate de la începutul anului. Din acest motiv, abia acum va fi evaluat, după care, dacă totul decurge normal, va fi semnat și un contract de finanțare în acest sens“, susțin sursele citate.
Președintele Consiliului Județean, Adrian Ștef, a declarat joi în cadrul unei conferințe de presă susținută cu reprezentanți ai landului german Darmstadt că lucrările la Aeroport vor începe în 23 august, exprimându-și speranța ca la eveniment va participa și Ovidiu Silaghi, în calitate de ministru al Transporturilor. De cealaltă parte, directorul Aeroportului Satu Mare, Nicolae Fechete, afirmă că nu știe nimic de semnarea contractului și nici de termenul de începere a lucrărilor.
Reabilitarea pistei trebuia deja să înceapă, deoarece finanţatorul, adică Uniunea Europenă, acordă suma nerambursabilă pe termen de doi ani, timp în care proiectul trebuie finalizat. În acest caz, termenul limită este 31 decembrie 2014. Așadar, călătorii pot să mai aștepte până când vor putea călători direct la Satu Mare din alte state și nu se știe când Aeroportul va căpăta o nouă față.
[nggallery id=51]
Investiții de 17 milioane de euro
Reabilitarea aeroportului din fonduri europene derulate prin Programul Operaţional Sectorial Transport (POST), Măsura “Dezvoltări aeroportuare”, ajunge la circa 16 milioane euro. Din aceşti bani va fi reparată pista, asupra căreia nu s-a mai intervenit din anii ’70. De asemenea, se vor efectua lucrări la sistemul de balizaj, la platforma de parcare şi la alte sisteme ce sunt în legătură directă cu siguranţa pistei și a pasagerilor. Totodată, în cadrul proiectului vor fi înlocuite dalele, acolo unde este cazul, condiţie necesară pentru a putea fi atrase să opereze aici şi alte companii aeriene pe lângă Tarom.
În schimb, reabilitarea clădirii aerogării înseamnă de fapt dublarea suprafeţei acesteia și va fi finanţată din fondurile Consiliului Județean. Costul estimativ este de aproximativ 3, 78 milioane lei (circa 840.000 euro). În acest moment, clădirea are o suprafaţă de circa 850 metri pătraţi. Prin intermediul proiectului se dorește și realizarea unei linii extinse de minim patru ghişee de check-in, extinderea sălii de îmbarcare la o capacitate de circa 200 de locuri, extinderea terminalului spre sud şi înființarea unui nou salon VIP care să asigure un flux direct, separat şi controlat a oficialităţilor.
[stextbox id=”custom” caption=”Aeroportul regal”]
Aeroportul Satu Mare a fost înființat în anul 1936 printr-un decret regal, pe o suprafață de 600x 600 de metri. Un an mai târziu este finalizată construcția hangarului și a aerogării, iar în anul 1938, după deschiderea oficială, primul avion care a aterizat pe noul aeroport a fost de tipul Junkers 34, care a efectuat un zbor pe ruta Cluj-Napoca – Satu Mare – Oradea – Cluj-Napoca. Până în anul 1940, pe noul aeroport operează avioane ale companiei LARES (Linii Române Aeriene Exploatate de Stat), cu zboruri zilnice de pasageri, marfă și poștă, ca mai apoi, odată cu înființarea companiei Tarom, în anul 1954 să înceapă operarea zborurilor regulate către București. În anul 1973 începe construirea pistei betonate care se inaugurează în 1975. Pe noul aeroport operează curse regulate Satu Mare – București și Satu Mare – Constanța, cu avioane de tipul AN24, IL 18 și BAC 1-11, dar și zboruri poștale, militare și utilitare. În 1996 este declarat aeroport deschis traficului internațional. În iunie 1998 se inaugurează prima cursă regulată externă, București – Satu Mare – New York, cu avioanele Airbus A310, din aprilie 1999, cursa București – Satu Mare -Chicago, cu escală la Amsterdam, iar din luna iunie, cu escală la Montreal. În plus, în perioada mai-noiembrie 2000, compania GRIVCO Air operează de două ori pe săptămână zboruri pe ruta Sibiu – Satu Mare – Brescia (Italia) cu aeronavele YAK 40.
În acest moment, de pe Aeroportul Satu Mare decolează doar curse Tarom spre București, dar autoritățile încearcă să introducă și o cursă între Satu Mare și Frankfurt. Principalul argument al acestei necesități îl reprezintă numărul mare de oameni de afaceri sau specialiști care lucrează în acest moment în Satu Mare. „Vom face diligențe către forurile tutelare din cele două țări pentru introducerea acestei linii aeriene directe. Sperăm să ne atingem acest obiectiv până la data de 23 august, termen la care va fi finalizată și reabilitarea aeroportului Satu Mare”, a declarat joi președintele Consiliului Județean Satu Mare cu ocazia vizitei unei delegații din landul german Darmstadt.
[/stextbox]