Cele mai spectaculoase poduri din lume
Ca şi toate celelalte invenţii importante din istoria omenirii, podurile au apărut dintr-o necesitate – aceea de a traversa râuri sau văi care altfel ar fi fost imposibil (sau foarte greu) de trecut. La fel ca şi în cazul altor invenţii, oamenii nu s-au limitat la partea practică a podului, astfel că unele au devenit adevărate opere de artă, fiind născute din imaginaţia unor arhitecţi creativi. Altele sunt atât de îndrăzneţe, încât îţi taie răsuflarea. Iar altele sunt, pur şi simplu, spectaculoase.
Podul de sticlă din China
Atunci când se publică diverse topuri ale podurilor din lume, de obicei sunt folosite adjective ca „spectaculoase”, „frumoase”, „neobişnuite”. În toate acestea clasamente îşi va găsi, cu siguranţă, locul cel mai lung şi mai înalt pod de sticlă din lume, care va fi inaugurat luna viitoare în China, în parcul naţional Zhangjiajie.
Podul de sticlă va uni două vârfuri din zona denumită Zhangjiajie Grand Canyon, din provincia chineză Hunan, şi se va întinde pe o distanţă de 430 de metri, având o deschidere de şase metri. Acesta este construit la o înălţime de 300 de metri şi este opera arhitectului israelian Haim Dotan, care a realizat şi pavilionul Israelului la Expo 2010 Shanghai. Potrivit acestuia, podul are capacitatea de a susţine 800 de persoane odată.
Parcul Zhangjiajie este o rezervaţie naturală forestieră situată în vecinătatea oraşului Zhangjiajie, în nordul provinciei Hunan din Republica Populară Chineză. Cu o suprafaţă de 56 de kilometri pătraţi, parcul a fost deschis publicului din 2009 şi, potrivit CNN, a reprezentat sursa de inspiraţie pentru planeta Pandora, creaţia regizorului James Cameron în filmul Avatar, apărut în 2009.
Pod rutier şi un pod-grădină
Tot la capitolul podurilor care promit să răstoarne topuri trebuie amintit cel mai mare pod rutier din lume, care se construieşte acum peste strâmtoarea Bosfor din Turcia, în cadrul unui proiect evaluat la 3 miliarde de dolari.
Podul peste strâmtoarea Bosfor, denumit Yavuz Sultan Selim, va fi cel mai lat din lume, cu o lăţime de 59 de metri, şi va fi al treilea care leagă partea asiatică de cea europeană a metropolei Istanbul. Cel de-al treilea pod peste Bosfor va avea şi cei mai înalţi piloni laterali din lume, de 322 de metri. Podul, cu o lungime totală de 2, 1 kilometri, urmează să fie inaugurat în 29 octombrie 2015.
Iar la capitolul „impresie artistică” putem vorbi despre proiectul londonezilor, un pod în valoare de 275 de milioane de dolari peste râul Tamisa. Garden Bridge a fost creat de arhitectul britanic Thomas Heatherwick, care ar fi fost inspirat în realizarea acestuia de scena din filmul „Titanic” în care Leonardo DiCaprio şi Kate Winslet se află la prora vaporului, potrivit CNN. De-a lungul podului se vor afla mici balcoane care le vor permite cuplurilor să recreeze scena.
Podul va avea o lungime de 367 de metri şi va fi, de fapt, un parc peste Tamisa, cu 270 de copaci şi numeroase plante ornamentale.
Constructorii speră să înceapă lucrările la sfârşitul anului 2015 şi să deschidă podul pentru public în 2018.
Viaductul Millau
Revenind la podurile care deja există şi sunt unele mai spectaculoase decât altele, trebuie să începem cu unul menţionat în toate topurile: Viaductul Millau, care se află la graniţa dintre Franţa şi Spania. Acesta apare pe primul loc într-un clasament realizat de BBC, care ia în considerare criterii de arhitectură, design, importanţă, utiliate şi rezistenţă în timp.
Viaductul Millau, deschis în 2004, a fost proiectat de inginerul francez Michel Virlogeaux şi arhitectul britanic Norman Foster, pentru a scurta călătoriile lungi între Paris, Montpellier şi graniţa cu Spania.
Deschis în 2004, desupra văii râului Tarn, din Franţa, podul devenea cea mai înaltă construcţie de acest gen din lume. Viaductul Millau este un pod hobanat, are o lungime de 2.460 de metri, iar distanţa dintre punte şi valea de dedesubt este de 271 de metri. Unul dintre cei şapte piloni din beton se ridică până la 343 de metri, fiind mai înalt decât turnul Eiffel. Construcţia face parte din autostrada care leagă Parisul de Montpellier.
Hohenzollernbrücke
Pe locul 2 în topul BBC apare podul Hohenzollern, din Köln – un pod încărcat de istorie, care traversează Rinul şi a fost finalizat în 1911. De fapt, podul de astăzi este unul reconstruit, după ce cel iniţial a fost demolat.
Proiectat de către inginerii germani în 1945, în încercarea de a încetini avansul Aliaţilor în Berlin, a fost unul dintre obiectivele strategice importante în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, dar structura a fost bombardată constant şi, până la urmă, distrusă de nemţi înainte de asaltul Aliaţilor. Hohenzollernbrücke, cum este numit de localnici, a fost reconstruit rapid şi redeschis circulaţiei pietonale încă din 1948. Podul se află în imediata apropiere a domului din Köln, fapt care întăreşte renumele de “catedrale ale industriei” pe care îl aveau construcţiile feroviare înainte de Primul Război Mondial.
Botezat în cinstea familiei Hohenzollern, ai cărei membri au condus şi ţara noastră, până în 1947, podul are o lungime totală de 409 metri şi o deschidere maximă de 167 de metri. Astăzi, podul reconstruit este cel mai aglomerat din reţeaua feroviară din Germania.
Forth Railway Bridge
Forth Bridge, numit uneori Forth Rail Bridge, pentru a nu se confunda cu podul rutier cu acelaşi nume, aflat în apropiere, are o lungime totală de 2.528 de metri şi leagă oraşele Edinburgh şi Fife. Construcţia este considerată o bijuterie arhitecturală chiar şi astăzi, la mai mult de 120 de ani de la inaugurare, şi apare chiar şi pe bancnota de 20 de lire sterline, din Scoţia.
Forth Bridge este considerat a fi una dintre minunile erei industriale şi apare, aşadar, în topul BBC. Lucrările la construcţia acestui pod au început în 1882, fiind o variantă îmbunătăţită a unui fost pod prăbuşit, Tay. Fiind construit după desene realizate de John Fowler şi Benjamin Baker, podul finalizat în 1890 a fost primul pod important de oţel din Marea Britanie.
Golden Gate
Un adevărat simbol este şi Golden Gate Bridge, celebrul pod din San Francisco recunoscut mai ales pentru culoarea specifică, portocalie, în care este vopsit. Acesta este o structură suspendată care traversează strâmtoarea Golden Gate pe o distanţă de 4, 8 kilometri, făcând legătura între Golful San Francisco şi ţărmul Oceanului Pacific.
Podul a fost deschis în 1937, design-ul fiind realizat de inginerul Joseph Strauss. Structura elegantă a pilonilor în stil Art Deco, a transformat Golden Gate Bridge într-o atracţie populară în rândul turiştilor. Golden Gate Bridge este unul dintre cele mai cunoscute simboluri pe plan internaţional ale oraşului San Francisco, ale statului California şi ale Statelor Unite ale Americii.
Pe de altă parte, este podul preferat al sinucigaşilor: de la inaugurarea podului, în 1937, peste 1.400 de persoane s-au sinucis aruncându-se în ocean de acolo. Din acest motiv, autorităţile au decis să monteze o plasă care să împiedice astfel de tentative. În plus, în ultimii ani, pentru a face faţă unor posibile cutremure, podul a fost modernizat şi dotat cu tehnologii noi.
Viaductul SiMingYi
SiMingYi este mai mult decât un pod, este o construcţie formată din 945 de kilometri de căi ferate, un viaduct modern care seamănă cu o autostradă şi traversează Mongolia. A fost inaugurat în 1995, într-un moment în care Compania Naţională de Căi Ferate Chineze a avut un surplus de locomotive cu abur. Acestea erau folosite de autorităţi pentru a face economii, în condiţiile în care linia străbate o zonă bogată în cărbune.
Imaginea flotei de trenuri de marfă cu locomotive cu abur era una rar întâlnită în transportul feroviar contemporan, astfel că a atras turişti din toată lumea în Jingpeng Pass, cel mai bun loc de unde se putea „viziona” privelişte – unde linia de cale ferată urcă între deşert şi munţi peste o secvenţă de poduri.
Deşi structurile au rămas în picioare, locomotivele cu aburi, care dădeau farmecul liniei ferate, au fost retrase în 2005.
Pont du Gard
Cea mai veche construcţie din toate topurile cu poduri spectaculoase este Pont du Gard, un fost apeduct roman, care străbate râul Gardon, în apropiere de Remoulin, în sudul Franţei. Parte a apeductului Nîmes, care avea o lungime de 50 de kilometri şi alimenta cu apă oraşul cu acelaşi nume, podul a fost construit în secolul I, probabil între anii 40 şi 60.
Pont du Gard este cel mai înalt apeduct roman, cu o înălţime de 49 de metri, şi are o lungime actuală de 275 de metri, deşi, iniţial, se întindea pe 360 de metri. Structura a fost restaurată în secolul 19, în timpul lui Napoleon al III-lea, sub conducerea arhitectului Charles Laisne, între 1855 şi 1858.
Pont du Gard a rămas una dintre atracţiile turistice importante din Franţa, la aproape două mii de ani de la inaugurare.
Trift Bridge
Podul Trift este cel mai lung pod destinat exclusiv traficului pietonal din munţii Alpi. Se întinde deasupra Laculul Triftsee în Berner Oberland, Elveţia, şi este folosit de mii de pietoni în fiecare an, care vin să viziteze gheţarul Trift.
Are o lungime de 170 de metri, o înălţime de 100 de metri şi atrage peste 20.000 de vizitatori anual. Podul a fost proiectat de firma Ingenieurbüro Hans Pfaffen şi este gândit să reziste vântului puternic din munţi, care ajunge şi la 200 de kilometri pe oră.
La fel de spectaculos este podul transportor Tees, care leagă oraşul britanic Middlesbrough de Port Clarence, fiind inaugurat în 1911. Vagonul ori gondola care se deplasează de-a lungul structurii poate să transporte 200 de persoane şi 9 autoturisme. Cu o lungime 259 de metri şi la o înălţime de aproape 70 de metri deasupra râului Tess, podul nu asigură neapărat o traversarea rapidă, ci una spectaculoasă, chiar şi la mai mult de o sută de ani de la inaugurare
[stextbox id=”custom”]
Poduri neobişnuit de frumoase
・ Podul Rakotz din Kromlau, Germania, este unul dintre acele construcţii care întregesc peisajul natural, nu îl strică. „Podul diavolului” a fost construit în 1860, cu o acurateţe uimitoare – podul şi reflexia sa formează un cerc perfect, indiferent de locul de unde este privit. Inutil de adăugat, este un loc preferat de fotografii din întreaga lume.
・ Langkawi Sky Bridge, din Malaezia, a fost construit pentru cei care doresc să meargă până în vârful munţilor din insula Pulau Langkawi. Podul, care măsoară 125 de metri, duce până la vârful Gunung Mat Cincang, situat la 705 metri deasupra nivelului mării. Arhitectul Mayur Kanaiya, care a atras atenţia asupra frumuseţii podului, susţine că experienţa traversării sale este una “intimă”, vizitatorii putând gusta pe deplin sălbăticiunea.
・ În India, în satul Cherrapunji din Meghalaya, cunoscut drept unul dintre cele mai umede zone din lume, locuitorii au construit poduri din rădăcini de copaci. Sunt poduri „vii”, în deplină armonie cu natura, şi foarte rezistente.
・ În timp ce majoritatea podurilor se află deasupra apei, podul din Fort de Roovere (Olanda) se află sub nivelul ei – sau prin ea, acţionând ca un dig. Probabil din cauză că împarte apa în două a fost numit „Podul lui Moise”.
・ Rolling Bridge din Londra este un pod “acrobatic” de 12 metri. Este, de fapt, o roată care se desface şi se aşterne la picioarele pietonilor, ajutându-i să treacă. În plus, în fiecare vineri după-amiază poate fi urmărit un spectacol acolo.
・ Podul Shaharah din Yemen, construit din piatră, demonstrează încă o dată cât de frumoase pot fi aceste construcţii. “Niciun pod modern nu se poate compara în privinţa graţiei cu podurile tradiţionale, construite din piatră”, susţine inginerul Achilleas Vortselas, citat de BBC. A fost construit în secolul al XVII-lea, la 300 de metri deasupra abisului, şi face legătura între micul sat Shaharah şi restul lumii. Construcţia a fost iniţiată de un lider local.
[/stextbox]