The Botox Shop, un business pe muchie de cuţit
La vârsta la care mulţi tineri nu ştiu ce vor să facă cu viaţa lor sau alţii doar visează să îşi deschidă un business, medicul Radu Silvian Cojocaru (33 de ani) are deja vechime în domeniul chirurgiei estetice. La începutul carierei, când era proaspăt specialist, acesta şi-a dorit să implementeze odată cu deschiderea primei locaţii The Botox Shop, un concept nou pentru piaţa din România, acela de „frumuseţe to go”: pacientul vine la cabinet, îşi face o procedură minim invazivă şi apoi merge mai departe, la serviciu, la cumpărături. Zis şi făcut, doar că acest concept s-a dovedit a fi mult prea „cosmopolit” pentru oraşul nostru şi lovindu-se de reticienţa oamenilor, a decis să se îndrepte spre zona tradiţională a chirurgiei estetice.
Poate vă întrebaţi cum a reuşit un tânăr rezident să pună pe picioare un astfel de business, când mulţi medici cu vechime în domeniu se zbat să reuşească. Radu Cojocaru recunoaşte că acest lucru este aproape imposibil pentru un tânăr, dar susţine că a avut noroc. A avut noroc să aibă de la cine „fura” meserie, dar şi de oameni care l-au ajutat la început de drum să îşi facă o imagine. A început cu vedete. Apoi, din vorbă în vorbă, clinetele au început să apară şi business-ul să crească. Atât de mult încât de curând, acesta a decis să se mute într-o nouă locaţie, (şi mai) centrală de această dată, unde să aibă o identitate proprie. Noua clinică se află pe strada Baba Novac, în apropierea Liceului Teoretic „Gheorghe Şincai”. Întreaga investiţie a costat 200.000 de euro. Clinica e extrem de luminoasă şi îţi dă impresia că eşti acasă, prin decorurile reproduse. În cadrul Botox Shop se fac procedurile minim invazive şi consultaţiile pentru intervenţiile complexe. Operaţiile se fac însă, într-o altă locaţie.
„Conceptul de frumusețe to go se practică în Statele Unite ale Americii și în general în centrele financiare de ceva vreme, însă clujenii au fost ceva mai reticienți la așa ceva și mi-am dat seama că nu suntem noi un centru financiar atât de bine dezvoltat pe cât credem. Conceptul de to go s-a transformat în ceva tradițional și încet, încet, m-am reorientat şi am devenit un centru de proceduri de chirurgie estetică minim invazivă în urmă cu patru ani, care s-a dezvoltat destul de bine. În fiecare an ne-am dublat numărul de pacienți și ne-am îmbunătățit oferta de servicii. Am crescut-o anual cu 25-30 de procente, astfel încât să ajungem, după patru să ne mutăm din prima locație care nu ne mai mulţumea din punct de vedere al capacității şi nici din punct de vedere al esteticii”, explică Radu.
Medicul şi-a dorit la un moment dat, ca pe lângă procedurile mimim invazive, să se dedice şi drumului pentru care s-a pregătit şi anume chirurgia estetică. „Intervențiile chirurgicale au o creștere explozivă în ultimul an pentru mine. Nu știu ce înseamnă exploziv în raport cu statisticile din breasla mea, pe care nu vreau să le știu momentan, dar pe mine ceea ce se întâmplă cu business-ul meu, mă mulțumește. Am ajuns să facem, ca pondere, jumătate chirurgie mare și jumătate intervenții minim invazive”, spune acesta.
Care sunt procedurile minim invazive?
Procedurile minim invazive sunt cele realizate prin intermediul unor injectări sau a unor proceduri care nu necesită spitalizare, care nu au complicații pe termen lung și care se realizează într-un termen relativ scurt, cu o programare ce nu are nevoie de consultații prealabile. „Aici ne referim în special la buze pentru că acest curent de mărire și de augmentare de buze a început acum vreo trei, patru ani. A venit valul și la noi, în România.
Fenomentul a cunoscut o dezvoltare destul de mare: mai mult de trei sferturi din ceea ce înseamnă intervențiile minim invazive. Apoi putem vorbi despre tratamentul ridurilor, o nișă a femeii între 30 și 45 de ani care dorește să se simtă mai tânără şi mai frumoasă, chiar cu mici eforturi financiare. Nișa este în creștere în Cluj, iar doamnele, chiar dacă erau mai conservatoare, acum văd că dau dovadă de din ce în ce mai multă dezinvoltură în așa ceva și devin cosmopolite, înaintea orașului. Vin și domnii, dar mai puțin. Doar 10% din clienţi sunt bărbaţi, dar nu aș putea să caracterizez bărbatul care vine aici. Te-ai aștepta la altfel de bărbați să vină, dar am învățat să nu mai judec, pentru că viaţa ne poate surprinde mereu”, spune medicul.
Rinoplastie, mărire de sâni
Dacă în cazul procedurilor minim invazive lucrurile sunt simple, în cazul chirurgiei estetice este o altă poveste. „Cea mai frecventă operaţie este rinoplastia, secondată de mărirea sânilor. Aici sunt intervenții ample care necesită discuții, consultații preliminare, o documentare amplă a pacientei, un întreg periplu pe la toate clinicile din Cluj. Este mai complicat, responsabilitate este mult mai mare. Financiar vorbind, o altfel de intervenţie poate fi comparată cu injectările, dar ca satisfacție nu se compară. Când iubești ceea ce faci și te-ai pregătit pentru un drum, nu te satisface latura financiară. Nu mai pui acest aspect în balanţă şi nu mai alegi lucrurile simple, doar pentru că ies tot atâția bani. Nu despre asta este vorba de la un punct în viață. Mi-aș dori să îmi angajez colegi mai tineri, care să înceapă să facă lucrurile mai mici, care sunt foarte mari consumatoare de energie pentru că trebuie să vorbești foarte mult cu pacienții tăi, să stai la dispoziția lor şi apoi, după intervenţie, când te sună, ziua sau chiar şi noaptea. Mi-ar plăcea să mă axez pe operaţii, să ştiu că am făcut un lucru care va ţine mult timp de acum înainte şi că pacientul e fericit”, explică medicul.
Acesta consideră că pentru a reuşi în acest business trebuie în primul şi în primul rând să ai multă răbdare şi apoi, oamenii potriviţi la locul potrivit. Într-o industrie în care noutatea este la ordinea de zi, iar industria farmaceutică se luptă pentru ca noutăţile să ajungă în cabinetele medicilor, trebuie să înveţi permenent, să fii la curent cu tot şi extrem de deschis.
„Noi, cei din această breaslă avem acces la foarte multe lucruri, la tot ceea ce înseamnă noutăți. Dar, chiar dacă ești pus la punct cu toate acestea, clienții tăi sunt cei care îți reglează business-ul. Nu este un gen de activitate în care să vinzi un produs de larg consum, în care să depinzi foarte mult de marketing. Aici marketingul este autolimitat de reticiența persoanei, pentru că este o manoperă ce se face pe pielea ei. Nu este un produs sau o haină pe care să și-o cumpere pentru că a fost convins de departamentul tău de marketing, iar dacă nu mai vrea să o poarte pune în dulap și gata. Aici, pe lângă faptul că e convins, trebuie să treacă peste tracul lui și peste convingerea lui în sine. Am avut companii de publicitate care veneau să ne ofere panouri outdoor și bannere, dar le-am spus clar că nu vând pâine. Dacă aș vinde o pâine pe care o mânâncă toată lumea, mi-aș pune pâinea peste tot pentru a mă diferenția. Dar eu am o nișă căreia mă adresez şi căreia nu mă pot adresa oricum. Cea mai bună publicitate e cea din gură în gură”, spune medicul.
Acesta îşi aminteşte momentul în care a decis să meargă pe propriul său drum. La mijloc a fost o revoltă. L-au supărat cei de la UMF Cluj. „Te enervezi, ești rezident, decizi să îţi deschizi ceva și apoi te gândești în fiecare săptămână dacă ai bani să plătești chiria. În mod tradițional, în domeniul acesta nu se poate. Eu am avut noroc, șansa de a avea câțiva oameni care m-au ajutat la imagine. Mi-am strâns un capital. Am fost aproape inconştient la început”, povesteşte medicul.
Primele operaţii
Primele operaţii au fost „un dezastru”. „Nu ca urmări, dar într-adevăr nu au fost cele mai reușite. În timp, mi-am perfecțioant tehnicile. Primele cliente au fost prietenele mele care s-au lăsat pe mâna mea pentru că au avut încredere în mine. Pentru două, trei dintre ele a trebuit să refac tot ce am făcut acum cinci ani. Le-am sunat și le-am spus să vină înapoi, pentru că nu sunt mulţumit de ce le-am făcut şi am refăcut totul gratuit. E greu să începi. Un pacient se așteaptă să îi faci o operație bună, indiferent că ai mai făcut o operație sau 100 până la el. Cu toate acestea, se spune că acel chirurg care nu are complicații sau chirurgul despre care nu se spune niciodată de rău, e cel care nu operează”, explică Radu.
A început cu vedete. Stresul cel mai mare însă nu vine din partea acestora, ci din partea celor mai simpli pacienţi. „Ei sunt cei mai stresanți ulterior. Un pacient care vine cu o atitudine prietenoasă, te face să te deschizi și să te relaxezi în fața lui și apoi începe a doua zi să te sune. Dacă vine unul cu nasul pe sus, ești exigent în ceea ce îi spui, nu te relaxezi şi atunci respectivul își asumă altfel lucrurile pe care i le spui. Aceasta nu este o industrie scumpă pentru că munca mea este mai preţioasă decât alta, ci pentru că dacă o faci pe bani puţini, îţi asumi riscul de a atrage oameni care nu sunt pregătiţi pentru transformările de genul acesta, pe bani puţini. Pentru că îşi cresc în ei, în mod artificial, o încredere de sine pentru care nu sunt pregătiţi. Când primeşti un boost de încredere în tine fără să ai o bază, devii un nesimţit, un om fără scrupule. Astfel se poate naşte un nebun care de fapt nu a păţit nimic rău, dar care te reclamă pentru orice”, explică medicul.
Radu Cojocaru consideră că medicii poartă vina pentru „monstruozităţile” pe care le promovează televiziunile, pentru că ei sunt cei care le crează. În mod normal, medicul nu trebuie să ia mot a mot ce spune o pacientă, ci să o consilieze, să o convingă că ceea ce îşi doreşte nu i se potriveşte deloc.
„Eu nu sunt un automat de injectat şi nici de operat, după cum vor unii pacienţi. Multă lume e reticientă vizavi de acest business, pentru că la televizor se promovează deja estetica urâtului. În Bucureşti e foarte mare concurenţa. Şi dacă cineva merge cu un buget de 1.000 de euro la un cabinet, medicul se asigură că îi injectează cât poate de toţi banii, pentru că ştie că a doua oară nu o să mai vină. Şi aceste practici, din ce în ce mai dese, duc la o modă, departe de estetica frumosului. E vina medicilor. Nici nu ştiu dacă pot fi numiţi medici cei care fac asta!”, spune Radu.
Trend sau necesitate?
Medicul susţine că există proceduri pentru care trendul dictează. „Dacă vorbim de buze, e un trend. Dar fiecare dintre noi ne naştem cu anumite complexe, iar atâta timp cât îţi doreşti să fii atrăgător pentru oamenii din jurul tău, apreciat şi ai la îndemână posibilitatea de a-ţi îmbunătăţi imaginea cu câteva sute de euro, de ce să nu îţi rezolvi un complex? De multe ori se poate, dar există şi complexe care ţin mai mult de parte psihică a fiecăruia dintre noi. Sau mai sunt situaţiile în care ne alegem un model. Atunci intrăm într-o lume paralelă şi ne comparăm viaţa cu viaţa omului respectiv. Ceea ce nu e bine deloc”, spune medicul.
Radu Cojocaru a avut şi momente de impas în carieră, când a vrut să pună bisturiul jos, măcar pentru un an sau doi. „Am avut la un moment dat o serie de operaţii şi injectări, iar pentru că totul era bine şi am decis să plec într-o vacanţă. Chiar când păşesc pe teren străin, au început să sune telefoanele şi să apară cele mai grele complicaţii. Ideea e că niciodată cele mai grave complicaţii nu sunt cele mai evidente. Complicaţiile severe au pornit tot timpul de la un telefon care anunţa o mică problemă. Ideea e că în două zile au sunat cam 20 de pacienţi. Nu ştiam ce se întâmplă. Când am ajuns în România, eram la pământ. Am ajuns înapoi şi mi-am dat seama că toate dramele nu erau de fapt grave. Ideea e că m-au consumat foarte tare psihic. Au venit toate în acelaşi timp. Atunci am vrut să renunţ pentru o perioadă”, îşi aminteşte acesta.
Noua locaţie
The Botox Shop s-a mutat în noua casă din mai multe motive. Veche locaţie din Piaţa Cipariu nu avea o parcare proprie, ceea ce s-a dovedit a fi o problemă. „Aveam întârzieri din cauza parcării. Pacientele veneau la timp, dar de acolo până să parcheze efectiv, pierdeam undeva la 15 – 20 de minute per pacient. Într-o lună pierdeam undeva la 30 de ore pe acest motiv. Am decis să am o identitate a mea, un loc, un număr, o parcare. În plus, acolo fiind în chirie nu îmi permiteam să fac foarte multe investiţii. Am considerat că e un business stabil şi că merită o investiţie de sine stătătoare”, spune Radu.
Cea mai complexă intervenţie
Protagonistul celei mai complexe operaţii pe care a făcut-o a fost un bărbat, căruia medicul i-a reconstituit penisul. „Pacientul a fost implicat într-un accident rutier şi i-a luat foc şortul. A trebuit să îi reconstruiesc toată baza penisului. Nu a avut din fericire nicio problemă cu aparatul reproducător”, explică medicul.
În general, bărbaţii care trec pragul centrului, o fac pentru a-şi diminua ridurile, pentru augmentări de buze, dar şi pentru altfel de intervenţii în zona intimă. Dacă ar fi să ne raportăm la vârstă, segmentul cuprins între 45-55 de ani e cel mai prezent în clinică.
Cea mai în vârstă pacientă
Cea mai în vârstă pacientă a medicului Cojocaru este o doamnă de 78 de ani, din Irlanda, care vine la Cluj din jumătate în jumătate de an, pentru noi proceduri. „Doamna artă de 50 de ani. Soţul ei are ceva afaceri în România. Au vizitat acum doi ani Clujul şi de atunci vine frecvent la mine”, spune medicul.
Radu Cojocaru a ştiut mereu ce îşi doreşte. A ştiut că vrea un business propriu, în ţară. „Pasiunea pentru ceea ce faci te face să mergi mai departe. La un moment dat banii sunt doar un instrument care îţi permit să îţi cumperi jucăriile care te ajută să îţi implineşti visul. Nu m-am gândit să profesez în afară. Sunt fericit în locul în care sunt”, spune acesta.
[stextbox id=’custom’]
Eleve?
The Botox Shop este situat lângă Liceul Teoretic „Gheorghe Şincai”. Medicul susţine că din punct de vedere legal, procedurile estetice nu sunt deloc reglementate în ceea ce priveşte minorii. În cazul său, procedurile nu se fac fără acordul părinţilor. „În România nu există legislaţie care să prevadă cine poate beneficia de aceste intervenţii minim invazive, nu există nicio informaţie oficială care să îşi spună cine are voie, cine nu are voie, dacă poţi să le faci minorilor. Dacă faci acest lucru moral şi etic, îi chemi pe minori, cu părinţii, ca măcar unul dintre ei să fie de acord. Eu fac acest lucru pentru că nu vreau să mă trezesc cu părinţii nemulţumiţi la uşă. Sunt fete care nici nu ştiu de unde au bani. Vin pur şi simplu cu câteva sute de euro”, explică medicul.
[/stextbox]
Cea mai neplacuta experienta si total lispita de etica.
Am mers la acest medic, daca pot sa il numesc medic pentru o serie de injectari si anume augumentare buze, tratarea cearcanelor cu acid hialuronic si riduri nazolabiale.
Cand am intrat, acest individ statea tolanit intr-un fotoliu cu un aer de stat la birt, nici macar nu s-a ridicat, sau sa se prezinte si am inceput sa ii spun pentru ce sunt acolo, avand in vedere ca in prealabil facusem o programarea la telefon. Era joi si spunandu-i ca sambata ce urma aveam un eveniment , nu era sigur daca e bine sau nu sa imi faca aceste proceduri intrucat se pot lasa cu anumite edeme, echimoze, etc. In final ajungem de comun acord la o procedura, la cea augumentare buze si ii aratasem o pacienta care aparea pe site-ul cabinetului lui care avea buzele inainte de injecatre cu o forma aproape similara cu a mea si m-a asigurat verbal ca daca nu o sa iasa la fel o sa iasa aproape la fel. Zis si facut. Isi pune manusile , imi aplica crema anestezica si ma lasa sa astept, timp in care iese din incapere si se intoarce cu aceleasi manusi pe mana , cu care a atins clante, manere de la sertare, etc si imi injecteaza acidul hialuronic. Imediat dupa procedura, nu doar ca buzele mele nu au nicio legatura cu cele din poza de care discutasem anterior dar nu vad nicio diferenta post injectare cu exceptia unei asimetrii in partea dreapta. Tin sa anunt ca inainte de interventie nu mi-a facut nicio inregistrare ,nu a facut foto inainte si dupa cum se face peste tot in lume, nu m-a pus sa semnez acordul ca am luat la cunostinta eventualele riscuri, etc …parca eram la piata sa cumpar rosii si lelea Ana negociaza cu mine. In final, vazand ca nu se vede nicio diferenta, refuz sa achit 270 ptr. un mililitru de Juvederm ultra 4 care am aflat ulterior ca nu este destinat injectarilor pentru buze, dar probabil ca acest Cojocaru doar din acesta avea pe stoc si vazand ca refuz sa achit un serviciu pentru care nu vad nicio imbunatatire suna, sau se preface ca suna la politie iar eu imi sun avocatul. In final , reactioneaza virulent verbal si la modul ironic imi spune ca imi face injectarea cadou. Azi la 3 zile de injectare vad diferente si anume vanatai la locul injectarii, aceeasi asimetrie care a aparut imediat dupa injectare doar ca mai acentuata si ma intreb de ce spune ca augumentarea de buze poate corija posibilele asimetrii cand in loc sa corijeze mi-a creat altele. Pentru cine doreste detalii, am inregistrat dialogul dintre noi sa vedeti lispa de etica a acestui medic. Ulterior am aflat ca gafele medicale ale acestui medic sunt corijate la clinica ARTIS 3 din Cluj sau altele.