Beer`s Point, locul în care berea de specialitate își spune povestea. La sticlă sau la draft?
Clujul găduieşte primul magazin dedicat exclusiv berii de specialiate din România. Peste 150 de etichete şi tot atâtea gusturi aşteaptă să fie descoperite sub îndrumarea specialiştilor. La Beer` s Point, povestea prinde contur. Ingredientele îşi dezvăluie identitatea, dându-şi mâna într-un proces natural de producţie, proces dezvăluit pe larg pentru cei care sunt interesaţi să afle şi aceste detalii tehnice, dincolo de gust şi savoare. Aici, berea stă pe raft sau curge din perete, putând fi transportată spre casă în peturi mai mici sau mai mari, după preferinţa fiecăruia. Pentru a face o bere bună, procesul este unul minuţios. Pentru a deschide o “casă” a berii, dumul ce trebuie parcurs este presărat cu multe provocări. Pentru a afla povestea din spatele business-ului, dar şi pentru a afla ce fel de beri putem găsi în cadrul Beer`s Point, Translvania Reporter a discutat cu cei doi tineri care au dezvoltat această idee la Cluj, Roman Cuciuc şi Flaviu Odorhean.
Roman Cuciuc este originar din Republica Moldova. A ajuns să locuiască pe meleaguri transilvănene pentru că aici şi-a găsit dragostea. S-a stabilit în Cluj în luna mai a anului trecut şi a încercat să îşi găsească un job în IT. Norocul însă nu i-a surâs în această direcţie, fapt pentru care tânărul a decis să îşi dezvolte un business pe cont prorpiu.
„Înainte de a deschide Beer`s Point am încercat mai multe tipuri de business. A fost destul de complicat, dar când am început acest proiect, am avut o viziune clară: am știut exact paşii pe care trebuie să îi urmez şi cum trebuie să prezint acest proiect pe piaţă”, povesteşte Roman.
Ideea unui astfel de magazin i-a venit după ce a văzut cât de bine a prins această nisă în Rusia, unde acest tip de business se dezvoltă de mai bine de zece ani. A început astfel să studieze piaţa din România şi a observat că nu există niciun magazin de acest gen. Cu toate acestea, a simţit potenţialul ideii sale. Nu de aceeaşi părere au fost însă investitorii români cărora Roman le-a prezentat proiectul.
O vreme a lucrat singur pentru a-şi pune ideea pe picioare. „Iniţial am făcut toate procedurile pentru a deveni importator și distribuitor exclusiv pe România a dozatoarelor Pegas, dozatoare patentate mondial care permit îmbutelierea în recipient de sticlă și pet, după care am încercat să le vând prin baruri, restaurante, dar nimeni nu înţelegea ce poți să faci cu aceste dozatoare. Mi-am propus să deschid un magazin în cadrul căruia să prezint efectiv ce tip de afacere se poate dezvolta cu aceste dozatoare. Am deschis acest magazin având totodată o viziune pe termen lung, acesta fiind pregătit pentru francizare”, povesteşte Roman.
Anteprenorul a gândit planul de afaceri până în cel mai mic amănunt. A început să pună ideile pe foaie în luna ianuarie a acestuia an, urmând ca deschiderea magazinului să aibă loc în luna mai.
„Când eram aproape de deschidere, l-am întâlnit întâmplător pe Flaviu. Flaviu e omul potrivit pentru acest business. I-a plăcut mult proiectul, iar după o săptămână mi-a spus că e ceea ce îşi doreşte, că am adus în România acel ceva care promovează perfect şi ideea lui de a educa publicul şi de a oferi o bere bună, de specialitate oricărui client dispus să încerce şi altceva. Flaviu cunoaşte foarte bine berile şi am totală încredere în el. Odată cu deschiderea acestui business am găsit o nouă lume. O lume care îmi place mult, o lume care îmi oferă șansa de a-mi trăi visul”, spune Roman.
Investiţie
“La început acest business a fost o investiţie proprie. Am căutat un investitor în România, dar nimeni nu a luat această idee în serios. Toți cei cu care am discutat au zis că berea la draft nu se va cumpăra. Am găsit în schimb un partener din Republica Moldova, care deși nu avea nicio idee despre acest business și ce ar presupune exact, a crezut din prima în această idee şi a fost plăcut impresionat să vadă cum se dezvoltă lucrurile”, explică Roman.
Dincolo de găsirea investitorului, cea mai mare provocare pentru tânărul anteprenor a fost aceea de a-i convinge pe producătorii de bere că produsul lor va fi păstrat şi vândut corespunzător. “Nu a fost atât de greu să îi convingem să ne vândă berea la draft, ci să îi convingem că vom păstra berea lor la temperatura corectă şi că vom elimina toți factorii negativi care ar putea să afecteze calitatea berii lor. Noi vindem un produs, iar petul respectiv nu este ambalajul de păstrare, ci doar recipientul de transport spre masa clientului”, explică Roman.
Cu toate că la început, totul a fost difcil de gestionat, tânărul iubeşte provocările şi crede că cele mai bune lecţii se învaţă din greşeli. Mai mult, se ghidează după următorul moto: “Atâta timp cât totul este bine, înseamnă că nimic nu funcționează. Atâta timp cât sunt probleme, totul funcționează bine”.
Beer`s Point este situat în zona campusului universitar din Observator. „Când am ales locația, singurul lucru pe care l-a luat în considerere a fost vadul comercial, iar faptul că ne aflăm lângă căminele studenţeşti este un plus. Studentul este acel client care poate răspândi ușor informația, chiar dacă nu cumpără des. Noi în primul rând am vrut să dezvoltăm această cultură a berii, iar abia apoi ne-am gândit la vânzări. Sudenți vin destul de puțini, dar în schimb vin persoane din tot orașul să își ia bere la draft. Am ales această locație pentru nu am vrut să riscăm la început de drum plătind o chirie scumpă în centru”, explică anteprenorul.
Când intri în magazin, pe partea dreaptă se află etichetele de import, iar în partea stângă berea artizanală produsă în România, inclusiv două beri produse în Cluj. În faţă, este peretele cu bere, locul în se produce magia. 27 de robinete aşteaptă să umple peturile ale căror capacitate porneşte de la o jumătate de litru şi ajunge până la doi litri.
“Am mers foarte mult pe partea de automatizare, astfel încât vânzătorul să aibă cât mai mult timp să se ocupe de client, să îi ofere informaţii corecte. Când e vorba de îmbuteliat, totul e la îndemână”, spune Roman. “Procesul de îmbuteliere e foarte simplu: se montează petul pe dispozitiv, se scoate tot oxigenul din sticlă, după care se îmbuteliază pe pernă de dioxid. Berea nu are deloc contact cu oxigenul – inclusiv capacul se pune peste spumă, tocmai din acest motiv”, explică Flaviu.
În momentul în care s-a deschis magazinul erau disponibile doar opt sortmente de bere. Acum, numărul etichetelor ajunge la 150, iar numărul sortimentelor care curg din perete, la 27.
“Selecția de beri am gândit-o astfel încât să acopere marea majoritate a stilurilor existente în România, atât din import, cât şi din producție națională. Publicul nostru ţintă este consumatorul de bere de specialitate, pentru că noi asta oferim. Tot ce avem în magazin este bere de specialitate. Consumatorul de rând cunoaște doar un produs sau două. Noi nu îl renegăm, este binevenit și chiar îl invităm să încerce produse noi”, spune Flaviu, cel care s-a ocupat de selecţia berilor din cadrul magazinului. Acesta este barman de profesie. În ultimii patru ani s-a specializat pe bere, urmând ca în două săptămâni să susţină examenul de degustător de bere în Londra. În urma examenului, acesta va deveni al treilea specialist din România în acest domeniu. Visul lui Flaviu este acela de a educa atât barmanii, cât şi consumatorii, pentru ca aceştia să recunoască o bere bună şi să o aprecieze la adevărata sa valoare.
“În prezent ne apropiem de 150 de etichete diferite, însă acesta este doar primul pas. Dorința noastră este ca într-un an să avem peste 300 de etichete. La draft oferim aceleași etichete ca la sticlă. Invităm consumatorul să descopere diferența, dar le dăm un mic pont: berea la draft este întotdeauna mai proaspătă. Aceasta e ideea de business și de aceasta avem și acest perete magic”, spune Flaviu.
În cadrul Beer`s Point, clienţii sunt consiliaţi în vederea alegerii gustului preferat. Găsim aici beri cu totul şi cu totul speciale.
Bere îmbuteliată în sticlă de şampanie sau bere produsă în mănăstire
“Avem din Belgia câteva beri de specialitate, fermentate cu drojdie sălbatică. Acest tip de bere necesită un minim de doi, trei ani pentru producție ceea ce explică și costul ridicat. Berea eset îmbuteliată în sticlă de şampanie. Avem de asemenea, tot din import beri făcute de producători locali care experimentează foarte mult cu diverse ingrediente precum ciocolată, cafea , cocos etc.
Avem beri făcute în anumite mănăstiri în Belgia – sunt doar zece la nivel global care produc bere – iar cinci specialităţi le avem și noi listate. Aceste beri se produc în mănăstire, sub atenta supraveghere a călugărilor. Se fac după propria lor rețetă și după propriul lor program. Călugării sunt și au fost întotdeauna printre promotorii berii. Ei produc bere de peste 1.000 ce ani în mănăstirile din Europa și continuă să facă asta. Cu sfinţenie, ca să glumim puţin. Berile lor sunt cunoscute și aclamate la nivel mondial. Noi avem un furnizor în Belgia care ne trimite”, explică Flaviu.
În cadrul magazinului nu vom găsi bere produsă în ritm industrial, întrucât cei doi tineri şi-au îndreptat atenţia asupra producătorilor mici, independenţi, care fac specialități. “Nu încurajăm producătorii care folosesc tot felul de aditivi. Eticheta vorbește de la sine. Noi căutăm producătorii care fac bere pentru consumatorul dedicat. Acesta este criteriul de bază după care îi alegem. Capacitatea însumată de producție a tuturor celor care produc independent în România, nu ajunge nici la 5% din producția celor mari. Cei mici produc 1.500 de litri pe lună, în timp ce un industrial produce aceasta cantitate într-o oră. Selecția berilor a durat câteva zile pentru că eu personal cunosc piața foarte bine”, spune Flaviu.
Şi totuşi ce au aceste beri atât de special?
Cu ce sunt mai deosebite aceste reţete? “Totul diferă, pornind de la calitatea produselor, la modalitatea de fermentare sau mai precis la timpii de fermentare. Aceste beri fermentează natural, fără alte ajutoare. Berea este considerată cea mai complexă băutură de pe planetă prin prizma varietății ingredientelor. De orice alt produs vorbim: cafea, vin, şampanie, are un ingredient sau două din care se face. Berea are minim patru. Dintr-o dată crește variația exponențial. Eu personal fac educație în acest sens de trei ani și voi continua să fac asta. Cu orice ocazie explic și arăt consumatorului ce înseamnă o bere bună, cum se diferenţează față de cealaltă, cum se bea, cum se indentifică. Peste două săptămâni sunt programat la examenul de degustător de bere din Londra. În România nu există niciun curs de specialitate, iar persoane avizate există două: una la București și una la Cluj. Mai există degustători, dar în producție, nu sunt specializați pe gusturi”, spune Flaviu.
Planuri de viitor
“Noi ne dorim să aducem cultura berii la nivelul culturii vinului, să învăţăm clientul ce reprezintă o bere bună. Dacă facem asta suntem siguri că business-ul va creşte de la sine. Scopul acestui magazin este să vândă o bere bună. Ne dorim să aducem mai multe stiluri de bere din afară, iar următorul pas este să devenim importatori, să aducem bere direct de la producători. Vrem să vindem mult, bun şi ieftin, pentru ca berea de specialiatte să fie accesibilă pentru fiecare. Anul acesta dorim să ne ocupăm de magazin, urmând ca din 2018 să ne extindem pe plan naţional. În viitor dorim să facem acest lucru şi pe plan internaţional. Planul nostru este foarte bine pus la punct. Totul a fost gândit în perspectivă, de la primul cui bătut în perete. Acel cui, de exemplu, face parte din planul pachetului de franciză: când vom deschide un nou magazin, vom şti exact unde va fi bătut şi care e rolul său acolo”, explică Roman.
[stextbox id=’custom’]
“Burta de bere” este un mit
Flaviu ne explică de ce “burta de bere” este un mit. “Berea conține 0% grăsime. Tot ce este nociv în bere este reprezentat de carbohidraţii pe care îi conţine. Aceștia pot să favorizeze depunerea alimentelor, dar nu a berii propriu-zise. Combinația dintre alimente și bere se depune, într-adevăr. Mitul de acolo vine de fapt. După câteva beri ți se face foame pentru că ţi se sporește aciditatea gastrică. Bere poți să bei oricât, pentru că nu ai cum să te îngrași. Mă refer la berile care nu au o concentrație alcoolică foarte mare. Alcoolul este într-adevăr o toxină și trebuie tratat ca atare, dar berea nu îngrașă. Berea este foarte sănătoasă, hidratantă, conține un complex de vitamine B. În prezent, recordul la nivel mondial al concentraţiei de alcool este de 67 de grade, dar din punctul meu de vedere, acea băutură nu mai poate fi numită bere. Cum se prepară? Berea se îngheață, iar apa este scoasă, fapt pentru care concentrația crește. Asta este, din punctul meu de vedere o formă de distilare, nu prin fierbere, ci prin înghețare. Eu aș numi această bere whisky sau votcă”, spune Flaviu.
[/stextbox]