Cine sunt și cât câștigă city managerii din județul Cluj
Clujul va avea începând cu data de 1 august, primul city-manager din istoria sa. Cu toate acestea, alte localități din județ au fost mai „harnice” în acest sens, înfiinţând postul de ani buni. Care este rolul unui administrator public, cunoscut mai nou sub denumirea de „city-manager” în cadrul primăriei și cum anume se justifică existența acestuia? Legea administrației publice nu ne prea lămurește, definind în termeni vagi conceptul. Am încercat să luăm legătura cu cei doi city manageri din județ și anume Vasile Hirișcău – administratorul public al Primăriei Turda și Petre Pop – administratorul public al Primăriei Câmpia-Turzii, dar primul este în concediu, secretara noului primar (Cristian Matei), spunând că de când s-a schimbat conducerea și lucrează acolo, nu l-a văzut la serviciu, iar Petre Pop este în concediul de paternitate. Primăriile Gherla și Dej nu au postul de administrator public în cadrul organigramei, fapt confirmat și de angajații primăriilor.
Pentru că nu am reușit să luăm legătura cu aceștia, fiind de negăsit în această perioadă, și pentru că poate vă întrebați cât câștigă un city manager, le-am consultat declarațiile de avere depuse anul acesta, dar anii trecuți pentru a vedea în ce măsură au evoluat salariile acestora în ultimii ani și dacă motivația financiară este suficient de puternică pentru ca cineva să ocupe un astfel de post în cadrul primăriei.
Vasile Hirișcău este administrator public în cadrul Primăriei Turda încă din anul 2010 (an din care sunt disponibile pe site declarațiile de avere). Conform declarațiilor sale de avere acesta a câștigat în 2010 suma de 16.201 lei, adică 968 de lei pe lună. În anul 2011, salariul său a scăzut puțin, acesta câștigând 923 de lei pe lună. În 2012, Hirişcău a câștigat suma de 13.563 de lei (1.130 de lei/ lună), în 2013 suma de 14.448 (1.204 lei), în 2014 suma de 14.364 (1.197 de lei/ lună), iar în 2015, suma de 15.147 de lei (1.262 de lei).
Dacă salariile expuse mai devreme nu par nici mari, nici mici, surpriza vine din partea administratorului public din Câmpia Turzii, care câștigă, conform declarației de avere depuse în 2016 pentru anul 2015 (care între timp a dispărut de pe site-ul Primăriei Câmpia-Turzii) suma de 8.240 de lei pe an, adică 686 de lei pe lună!
Dacă urmăm firul declarației de avere, vedem că acesta a mai obținut venituri de 3.535 lei din „Proiectul vest-nord-vest” unde este Manager de proiect, 10.164 lei (847 lei/ lună) din cadrul Companiei de Apă Turda, unde face parte din consiliul de adminsitrație și 5.706 lei (475 lei pe lună) din cadrul S.C. Drumuri și Poduri, unde este membru în consiliul de administrație. În 2015 și 2014, conform datelor site-ului Primăriei Câmpia-Turzii publice înainte de „cenzură” nu a existat nicio declarație de avere din partea acestuia. În schimb, în 2013, Petre Pop a depus declarația de avere pe 2012, câștigând în acel an ca sef de servicii și Administrator al piețelor 28.547 lei (2. 378 de lei pe lună), 4.905 lei pe an pentru funcția de consilier local (408 lei) și 1.268 de lei ca membru al Regiei Autonome de Drumuri 1.268 de lei pe an (105 lei/ lună). Conform declarației de avere din 2012, acesta a câștigat în 2011 suma de 17.078 pentru ocuparea postului de șef servicii și Administrator al piețelor (1.423 lei / lună) și 6.836 lei (în postură de consilier local (569 lei/ an).
Conform organigramei Primăriei Câmpia-Turzii, administratorul public este superior ierarhic șefilor de servicii. Începând din 2016, Petre Pop este și consilier județean în cadrul Consiliului Județean Cluj.
[stextbox id=”alert” caption=”Cine poate fi administrator public, conform legii?”]Capitolul VIII din Legea administrației publice locale 215/2001 îi este dedicată administratorului public, cunoscut și drept „city manager”, în ultima perioadă. Astfel, aflăm că la nivelul comunelor şi oraşelor, primarul poate propune consiliului local înfiinţarea funcţiei de administrator public, în limita numărului maxim de posturi aprobate. Numirea şi eliberarea din funcţie a administratorului public se fac de primar, pe baza unor criterii, proceduri şi atribuţii specifice, aprobate de consiliul local. Numirea în funcţie se face pe bază de concurs.Administratorul public poate îndeplini, în baza unui contract de management, încheiat în acest sens cu primarul, atribuţii de coordonare a aparatului de specialitate sau a serviciilor publice de interes local. Primarul poate delega către administratorul public, în condiţiile legii, calitatea de ordonator principal de credite.[/stextbox]