Breasla Barmanilor: „Ne-am propus să nu fim o afacere, ci un sprijin și o identitate pentru barmanii autohtoni”
Prieteni, înainte de toate
Încă din Evul Mediu, breslele meșteșugărești au reușit să îi ofere Clujului o personalitate aparte. Acestea au contribuit la dezvoltarea cetății atât prin prelucrarea diferitelor materii prime, dar și prin implicarea lor directă în societate. Dacă astăzi, vechiile bresle au lăsat doar câteva semne evidente ale existenței lor, acestea și-au pus indiscutabil amprenta asupra istoriei capitalei Transilvaniei. În zilele noastre cuvântul „breaslă” nu duce cu gândul la trecut, cel puțin în primă instanță. Breasla s-a adaptat nevoilor moderne ale societății, dar în unele cazuri, doar actorii s-au schimbat, principiile rămânând aceleași. Un caz demn de admirație este Breasla Barmanilor, tocmai pentru faptul că nu a denaturat principiile care au stat la baza breslelor de odinioară.
[do_widget “Easy Related Posts” ]
Breasla Barmanilor s-a înființat în iunie 2014 la Cluj-Napoca din dorința de a fi un suport dedicat barmanilor, de a împărtași cunoștințe, experiențe, sfaturi, de a încuraja barmanii să comunice între ei, să se sprijine reciproc și nu în ultimul rând să ridice standardele în industria ospitalității constant. Aceasta are ca obiectiv crearea unei comunităti solide a bartendingului autohton. Breasla Barmanilor încurajează creșterea și dezvoltarea profesională a barmanilor prin comunicare și activități complementare precum: seminarii, work-shop-uri, traininguri, schimburi de informații, schimburi de experiențe, diverse activități și evenimente comune.
„Sharing is caring”
Breasla Barmanilor are șase membri fondatori: Silviu Popa, Emanuel Magda, Miron Adrian, Flaviu Odorhean, Sergiu Biriș și Călin Ioaniciu. „Suntem șase barmani, în primul rând prieteni, care în 2014 am hotărât că este momentul să împărtășim experiențele profesionale și să ne sprijinim colegii într-un mod mult mai organizat decât am făcut-o până în acel moment. Puterea grupului, felul în care barmanii din Cluj au comunicat, s-au sprijinit și și-au împărtășit experiențele și bucuriile, ne-au inspirat și motivat să ne organizăm sub identitatea Breasla Barmanilor. Fiecare dintre noi are ani buni de experiență în industria ospitalității, suntem barmani activi cu vârste cuprinse între 26 și 38 de ani.
Totul a venit firesc într-un moment în care prin munca și rezultatele obținute în acest domeniu, Cluj-Napoca a devenit un reper, un exemplu în România și în lume. De la început ne-am propus să nu fim o afacere, un SRL, ne-am dorit să fim o umbrelă, o identitate pentru barmanii autohtoni, atât pentru cei experimentați cât mai ales pentru cei la început de drum care își descoperă și educă pasiunea. Suntem pasionaţi de munca noastră, ne dorim să evoluăm profesional, să ne sprijinim și să ne împărtășim experiențele constant. Prin natura meseriei noastre suntem oameni care existăm pentru oameni”, o spun răspicat fondatorii Breslei Barmanilor.
Pentru a face parte din Breasla Barmanilor nu trebuie să treci anumite probe, ci să-ți asumi că reprezinți Breasla. În jurul celor șase membri inițiatori sunt bineveniți toți cei care iubesc meseria de barman, muncesc cu pasiune și care se cred în principiul „Sharing is caring”(Dacă împărtășești, înseamnă că îți pasă). „Considerăm că orice persoana pasionată, dornica de a învăța și excela în domeniul bartendingului este parte din Breasla Barmanilor. Principiile care ne ghidează sunt simple: iubește-ți meseria, respectă-ți oaspeții, ajută-ti colegii, dorește-ti să fii tot mai bun!”, o spun Silviu Popa și Călin Ioaniciu.
Un model la nivel național
Barmanii clujeni au reușit de-a lungul timpului să devină un reper la nivel național în comunitatea barmanilor. „În decursul timpului fiecare dintre noi am avut rezultate notabile la locurile de muncă, la competiții de profil, în proiectele de consultanță în care am fost implicați, în proiectele de calificare profesională pentru barmani, la evenimentele pentru care am asigurat serviciile de bar. Toate acestea au adus cu sine recomandări frumoase din partea oaspeților și colaboratorilor noștri și o reputație solidă. Am conștientizat că singuri nu am fi realizat nimic și că pasiunea noastră a fost alimentată și sprijinită 100% de respectul reciproc, de felul în care am colaborat și ne-am împărtașit orice era de ajutor pentru ceilalți și nu este vorba doar de noi șase. Pentru că indiferent de circumstanțe ne-am propus să fim mai buni decât ceilalți, nu ceilalți mai slabi decât noi ne-am facut respectați și cel mai important lucru este faptul că i-am motivat pe mulți colegi să facă la fel”, o spun la unison cei șase fondatori ai Breslei Barmanilor.
Luptă cu prejudecățile
Băieții și-au propus ca prin intermediul Breslei Barmanilor să schimbe anumite prejudecăți. „Meseria de barman are din păcate parte și de multe prejudecăți și stigmate care se răsfrâng inevitabil asupra oamenilor care o reprezintă. Ne-am propus să facem ceva și în această privință. Promovăm de câte ori avem ocazia un mod sănătos de gândire în ceea ce privește munca, studiul, disciplina, perseverenta și mai ales dragostea pentru domeniul pe care îl reprezinți ca profesionist indiferent care ar fi acesta. Meseria de barman nu este exclusiv masculină, încurajăm necondiționat acestă gândire. Nu am inițiat încă o campanie socială/umanitară, dar am fost implicați și am răspuns prezent pro bono încă de la înființare la multe evenimente culturale sau strângeri de fonduri în scopuri caritabile. Anul acesta ne-am dat strâns mâna cu prietenii de la Beard Brothers pentru ca ideea lor de taxi comunitar să se materializeze. Astfel, Breasla Barmanilor și Beard Brothers și-au unit forțele cu ocazia Winter Charity Fair și a inițiativei de implicare active a colegilor din industria ospitalității în strângerea de fonduri”, povestește Călin.
Activități și reușite
„Încă de la înființare am căutat să ne găsim un tipar al activităților întreprinse în sprijinul barmanilor. Concluzia a fost că experiența profesioniștilor de talie mondială este cea mai potrivită pentru comunitatea autohtonă care excelează în informație asumată prin studiu și aplicată în muncă. Pasul firesc a fost să ne mobilizam să concepem seminarii, work-shop-uri, competiții și întâlniri cu barmani influenți la nivel mondial”, povestește Călin.
În toamna lui 2014 Breasla Barmanilor a contribuit, mai ales prin implicarea lui Sergiu Biriș, la reușita competiției Monin Cup care s-a disputat în Cluj-Napoca. În aprilie 2015, băieții l-au avut invitat la Cluj pe Simone Caporale, cel mai bun barman din lume în 2014, reprezentantul Artesian Bar din Londra, cel care și-a adjudecat titlul de cel mai bun bar din lume timp de patru ani consecutiv (2012 – 2015).
Rezultatele comunității barmanilor clujeni a făcut ca în 2015 și 2016 la Cluj să se lanseze etapa națională a celei mai importante competiții mondiale de profil, Diageo World Class.
Întâlniri la colțul barului
Constant, pe parcursul anului 2015, barmanii organizat seminarii și workshop-uri sub titlul „Întâlniri la colțul barului”. Paul Sfîrlea, cel mai bun barman român în 2015, Lucian Dobra –Brand Ambasador Jameson și Brand Ambasador Monin, Emanuel Magda – Head Bartender Charlie, Flaviu Odorhean – Barman specializat în bere și Călin Ioaniciu – Head Bartender N.O.A. au fost cei care și-au împărtășit experiența barmanilor autohtoni.
„Ospitalitate și industria ospitalitații sunt cuvinte care ne ghidează. Cei care ne onorează cu prezența la bar înțeleg importanța atitudinii pozitive cu care îi întâmpinăm, și-o asuma și o transmit mai departe. Într-un oraș cu suflet precum Clujul, munca noastră este cu atât mai frumoasă”, Breasla Barmanilor.
[stextbox id=”custom”]
Evenimente viitoare
- Pe 23 februarie Diego Ferrari va susține la Cluj Masterclass-ul „Maximum 21”. Diego Ferrari este o figură reprezentativă a bartendingului din Italia, cu o bogatșă experiență în Londra, fondator al CocktailArt și actual barman în Milano la Rotunda Bistro.
- Pe 29 martie Zoltan Nagy, unul dintre cei mai influenți barmani internaționali cu o bogată experiență în Anglia, Spania, Franța și Ungaria va susține masterclass-ul „How To Run A Successful Bar and Create a Great Team”. (Cum să conduci un bar de success și să creezi o echipă grozavă). Zoltan Nagy este fondatorul London Bartender Academy, proprietar al Boutiq’Bar-Budapesta (cinci ani consecutiv cel mai bun bar din Ungaria în top 50 cele mai bune baruri din lume), proprietar Mad Dog Café House-Budapesta, proprietar Paul&Monkeys-Viena, proprietar Bitter Mendez –Viena.
- În perioada 10-11 aprilie Steve Schneider va susține, masterclass-ul „3D – bartender being a wise man, mixologist and rock star” (3D – Barmanul un om înțelept, mixologist și un star rock). Steve Schneider este barmanul care a dovedit că această meserie te poate ajuta să transformi o tragedie într-o poveste de succes. Fost puscas marin în armata americană, în urma unei tragedii, a devenit unul dintre cei mai importanți barmani din lume. Steve este Principal Bartender la Employees Only NYC (cel mai bun bar din lume 2011), personaj principal al filmului „Hey Bartender, cu numeroase competiții internaționale de bartending câștigate.
- În toamnă va avea loc Barknology 2016, cea de-a doua ediție a competiției de cunoștințe generale din și despre bartending, competiție concepută și materializată în 2012 de Sergiu Biriș.
- Tot în toamnă va avea loc Monin Cup 2016, în a cărei organizare Breasla Barmanilor este implicată activ.
[/stextbox]
Urmăriți în continuare o galerie foto care cuprinde câteva dintre activitățile Breslei Barmanilor.