FOTO Aviația dă senzația!Fostă jurnalistă, zece ani stewardesă pentru cea mai bună companie aeriană a lumii
Timp de zece ani de zile a făcut parte din echipajul de bord al companiei aeriene Qatar Airways, a zburat pe toate tipurile de aeronave Airbus și Boeing şi ştie unde în lume se mănâncă cea mai bună friptură şi unde se beau cele mai rafinate vinuri. Dacă în urmă cu aproximativ un an lua parte la ultimul său zbor în calitate de stewardesă, cu destinaţia India, astăzi Nicoleta Gherman poate fi văzută în timpul său liber în tribune la meciurile de fotbal ale echipelor clujene, sau la teatru şi la operă. S-a întors la Cluj în 2013, după o perioadă a vieţii pe care şi-a dedicat-o exclusiv carierei. „Anul trecut am revenit în țară pentru a fi mai aproape de familie și pentru că mi-am terminat casa. Când zbori ești singură și cam rămâi singură și atunci trebuie să te gândești și la viitorul tău. Casa trebuie populată, iar singurătatea, cu toţii ştim, te omoară. Timp de zece ani a fost foarte bine, chiar superb, acum însă a venit timpul pentru o schimbare”, mărturiseşte Nicoleta.
Deşi îşi dorea să lucreze în televiziune, după o perioadă în care a practicat jurnalismul la Mesagerul Transilvan şi a colaborat cu revistele Popcorn şi Top Gun, Nicoleta şi-a descoperit pasiunea pentru aviaţie. „Am mers direct în Dubai în urma unui anunţ făcut de compania Emirates care recruta stewardese. Am trecut de faza de dosar, urma să merg la interviul psihologic de la București, dar au anulat recrutările din cauza atentatelor teroriste din SUA. Eu plătisem deja la firma de recrutare din București câteva taxe și am zis să merg totuşi în Dubai. În 2001, în decembrie, am plecat acolo și după două luni am avut interviu cu Emirates. Am trecut de primul interviu, dar nu am mai trecut de al doilea. În schimb m-am înscris la Qatar Airways și la alte firme din Golf. Qatar Airways m-a recrutat și în 2002 am început să fiu însoţitoare zbor pentru ei. Dacă nu eram acceptată mă întorceam în România cu siguranţă”, povesteşte Nicoleta.
„Unele companii, pentru a opri echipajul să se mute de la o companie la alta, impun o taxă: noi te școlarizăm dar dacă pleci înainte de cei doi ani de contract îți calculăm cât ai să ne plătești. Cei care renunță şi nu fac față la stres, nu fac față la programul de zbor, sunt persoane cărora le este dor de țară, de familie, de prieteni. Toate candidatele trebuie să ştie că atunci când mergi acolo trebuie să ai un anumit comportament. Multe fete caută distracție și când văd că nu au parte de petreceri și de cluburi, renunță”, Nicoleta Gherman
După doi ani de zile ca însoţitoare de zbor la clasa Economic, pentru Nicoleta a urmat un an la clasa Business, la Clasa I doi ani de zile, până a devenit şefă de cabină pe avioane mici (Cabin Senior), respectiv pe avioane cu până la 150 de locuri. După un an a ajuns director de servicii, adică şefă de cabină pe avioane mari şi foarte mari, cu zboruri lungi, transatlantice. Următoarea etapă ar fi fost, cel mai probabil, munca de birou. „Pe partea de zbor am avut poziţia cea mai înaltă. Comparativ cu liniile de aviaţie din Europa, evoluţia în companiile arabe este foarte rapidă iar echipajul este promovat foarte repede. Beneficiile salariale cresc şi ele. De exemplu, pachetul salarial era foarte bun pentru că ne era oferită cazare, erau plătite cheltuielile, aveam transport asigurat de acasă până la serviciu, era plătită curățarea uniformei, aveam reducere la biletele de avioane pentru noi și pentru familie etc. Singurul dezavantaj este că nu ai pensie şi, ca urmare, trebuie să ai bani puși deoparte. Multor tinere care se află la începutul acestei cariere le spun să pună deoparte pentru momentul când vin acasă”, declară clujeanca Nicoleta Gherman.
Pe parcursul celor zece ani cel mai mult i-a lipsit Nicoletei familia şi mâncarea de aici, din Ardeal. Deşi reușea să vină de trei-patru ori acasă și se mai întâlnea cu familia în diferite țări unde avea zboruri, dorul de casă îl simţea de multe ori. „Acolo este o altă lume, un alt nivel de trai şi ca însoţitoare de zbor este nevoie să te conformezi unei anume discipline. Înveţi să ai grijă de tine, să ştii ce să mănânci şi te obişnuieşti să te gândeşti dacă ce faci acum nu influenţează negativ activitatea ta. Deşi de multe ori îmi era dor de casă, acum îmi este dor şi de locurile mele din fiecare colț al lumii: unde măncam, de unde îmi luam cele mai frumoase flori, de unde îmi luam bijuterii sau haine la reduceri. De-abia așteptam alături de colegele mele să zburăm în State pentru a merge în Outlet-uri să ne cheltuim banii. Între unele zboruri stăteam într-o țară două-trei nopți, alteori 12 sau 16 ore, ceea ce era foarte obositor. Tuturor fetelor le spun însă să nu se aștepte să pună bani deoparte în primul lor an. Este păcat să nu tragi foloase și să nu vizitezi muzee, să te plimbi, să încerci mâncăruri tradiționale şi să îți cumperi diferite obiecte viziteze”, declară Nicoleta.
Anii petrecuţi ca însoţitoare de zbor au pus-o pe Nicoleta faţă în faţă cu zeci de situaţii care i-au testat pregătirea şi rezistenţa psihică. De la incidente medicale, până turbulenţe severe în aer, tuturor a fost nevoită să le facă faţă şi niciodată nu au descurajat-o să se îmbarce spre următoare destinaţie. „Am avut la bord cazuri de epilepsie, colici renale, dureri de măsea, persoane sub influența alcoolului sau a drogurilor, persoane cu probleme psihice. Îmi amintesc şi acum cele şase ore de zbor până la Frankfurt când nu am făcut niciun serviciu din cauza turbulenţelor. A fost momentul când a căzut aeronava de la Turkish Airlines din cauza unei furtuni de gheață care a străpuns fuzelajul, s-a creat o decompresie și s-au prăbușit. Noi am trecut cam prin acea zonă, dar la alt nivel de înălțime și doar am simțit turbulențele. De asemenea, în Nepal și în Insulele Maldive erau zone cu turbulențe”, povesteşte Nicoleta.
Interesul companiilor arabe de aviaţie pentru Europa de Est este din ce în ce mai mare, dovadă şi selecţia organizată la Cluj în acest weekend de compania FlyNas din Arabia Saudită. „Preponderent, aceste companii au însoțitori de bord din India, din Filipine, din SriLanka și atunci vor să diversifice pentru că se extind pe piața europeană și au nevoie de echipaj care să vorbească limbi diferite, echipaj internațional. Româncele sunt fete deștepte, care muncesc foarte mult. O fostă colegă de-a mea de la Qatar Airways a zburat acolo un an şi jumătate, dar pentru că a avut experiență și îndemânare după câteva zboruri a trecut la business class. Una dintre fete a fost recrutată în iunie, a zburat două luni ca și Cabin crew și acum a venit ca și recrutoare la Cluj pentru FLYNAS”, a precizat Nicoleta Gherman care a participat la selecţia companiei arabe la Cluj în calitate de consultant recrutare.
Unul dintre sfaturile pe care le dă Nicoleta tinerelor care îşi doresc să devină însoţitoare de zbor este acela de a avea perseverenţă. „Este foarte important şi să intre pe toate forumurile de specialitate să fie informate și să aibă noțiuni de aviație. La exercițiile practice recrutorii vor să vadă cum faci faţă în postura de cabin crew. Te întreabă cum reacționezi dacă un pasager îți cere numărul de telefon sau dacă unui pasager îi curge sânge din nas. Trebuie să dai un răspuns cât de cât apropiat de ceea ce se cere. Trebuie să știi să citești oamenii și pentru unele companii contează dacă ai lucrat în mediul de comunicare sau în restaurante”, explică Nicoleta.
„FlyNas caută peste 20 de însoţitoare de zbor în România cărora li se oferă un contract pe doi ani, şi un salariu de încadrare de 2.000 de dolari pe lună, la care se adaugă plata orelor de zbor suplimentare. Compania mai asigură cazare, masă şi echipament gratuite, asigurare de viaţă şi de sănătate pe durata contractului, un concediu de 30 de zile lucrătoare pe an. Condiţiile de selecţie sunt vârsta cuprinsă între 22 şi 35 de ani, minim absolventă de liceu, înălţime minimă 1, 57 m, aspect plăcut, limba engleză fluent scris şi vorbit, abilităţi de înot 50 de m liber”, a explicat Steluţa Racolţa, reprezentant al firmei RSC Consulting care se ocupă cu plasarea forţei de muncă.
Sâmbătă, la Cluj-Napoca s-au prezentat 81 de candidate din toată ţara pentru a lua parte la selecţia de însoţitori de bord. Într-o primă etapă, fetele s-au prezentat în grupe de câte două, fiecare oferind detalii despre cealaltă pe care le-au primit în cinci minute de discuţie. “Vroiam un loc de muncă provocator, care îţi permite să călătoreşti, să vezi lumea, să cunoşti oameni, diferite culturi. Şi componenta financiară a contat, bineînţeles. Am terminat o şcoală de aviaţie la Bucureşti, şi cred că o astfel de meserie mi se potriveşte”, a spus Diana înaintea începerii probelor. Tânăra este din Buzău şi a venit la Cluj pentru a susţine interviul în limba engleză. Lavinia este din Baia Mare, dar a terminat Facultatea de Studii Economice şi Gestiunea Afacerilor la UBB Cluj-Napoca, şi-a luat şi un master, dar nu şi-a găsit un loc de muncă, astfel că a optat să devină însoţitoare de zbor.„Este o meserie frumoasă, dar şi dificilă, care presupune foarte mult sacrificiu, pentru că stai departe de familie, şi lucrezi tot timpul, dar merită. Şi partea financiară este un stimulent important”, a afirmat tânăra. Andreea a terminat o facultate de Drept privată la Cluj-Napoca, dar nu şi-a găsit un loc de muncă în domeniu şi a fost atrasă de oferta de a deveni însoţitoare de zbor şi datorită salariului. „Ca jurist aş câştiga 1.000 de lei pe lună, iar să profesez ca avocat, e greu să intru într-un barou şi să urmez o carieră în acest domeniu, or salariul este foarte atractiv ca stewardesă. Plus că vezi lumea, şi vezi locuri în care, altfel, nu ai ajunge niciodată. E un start în viaţă”, a menţionat aceasta.Pentru multe dintre candidatele la interviu a fi însoțitoare de zbor este visul lor din copilărie. Chiar dacă nu există un răspuns corect la întrebarea: De ce îţi doreşti să devii însoţitoare de zbor?, important este răspunsul sincer.
„Noi am început recrutarea unor însoţitoare de zbor din Europa, din România, Slovacia şi Polonia, deoarece compania Flynas se va extinde din acest an cu zboruri spre Europa – Marea Britanie, Franţa, dar şi India, după ce s-a luat decizia de achiziţionare a şase noi aeronave. Acum asigurăm zboruri pe rute interne în Arabia Saudită, dar şi spre destinaţii din Turcia, Pakistan”, Eman Yusuf, manager de resurse umane al FlyNas
Mai jos puteţi vizualiza o galerie de imagini surprinse de fotograful Dan Bodea la selecţia de însoţitori de zbor a companiei FlyNas:
[nggallery id=344]
O fata deosebita cu , care am zburat deseori . Nico , succes pe mai departe.
O fata deosebita cu niste parinti deosebiti, care dupa primele ei zboruri i-a trimis ficei mele o camila de plus,de care isi aminteste cu drag si acuma dupa mai bine de 10 ani. Te pupam Nicoleta si bine ai revenit acasa!(Moni)