STUDIU: Bugetul de Crăciun cu 300 de lei mai mare din cauza scumpirilor
Orășenii intenționează să cheltuiască, în medie, 1.541, 68 lei cu ocazia sărbătorilor de iarnă, arată un studiu al MEDNET Marketing Research Center
Moș Nicolae este o sărbătoare importantă pentru români, fapt demonstrat şi prin aceea că 81, 8% dintre persoanele intervievate spun că vor oferi cadouri celor dragi. Suma medie estimată a fi cheltuită în acest scop fiind de 289, 57 lei. Iar ca tipuri de cadourilor alese, respondenții preferă dulciurile (54, 3%), articolele de îmbrăcăminte / încălțăminte (41, 3%) și jucăriile (36, 1%).
Și în acest an, majoritatea respondenților (87, 1%) intenționează să ofere cadouri celor dragi cu ocazia Crăciunului și a Revelionului. Suma medie pe care intenționează să o cheltuiască este de 465, 25 lei. Cei mai mulți intenționează să cumpere articole de îmbrăcăminte/încălțăminte (52, 1%), cosmetice/parfumuri (35, 2%), jucării (34, 1%) sau ciocolată/cafea (19, 8%).
Bugetul de Crăciun cheltuit mai ales pe alimente
Potrivit cercetării, în acest an, bugetul mediu total alocat pentru Crăciun şi Revelion înregistrează o creștere de aproximativ 300 de lei comparativ cu anul anterior atingând valoarea de 1.541, 68 lei. Acesta a avut valoarea de 1.255, 47 lei în 2012. Principalul motiv de creștere a acestui buget poate fi faptul că prețurile la majoritatea produselor și a serviciilor de pe piața românească au crescut în decursul anului. Totuşi un procent de 33, 5% dintre respondenţi afirmă că acest buget este mai mic decât cel pe care l-au avut în 2012. Cei care au declarat că bugetul aferent cheltuielilor ocazionate de Sărbătorile de Iarnă (Crăciun/Revelion) este mai mic în comparație cu anul anterior, au menționat ca principal motiv diminuarea bugetului, fie prin scăderea nivelului veniturilor (63, 3%), fie datorită creșterii ponderii altor cheltuieli.
Creșterea bugetului alocat pentru Crăciun și Revelion se resimte la categoria de produse alimentare (carne, cozonac etc.), bugetul mediu pe care respondenții intenționează să-l aloce pentru mâncare și băutură fiind de 600, 76 lei (comparativ cu 501, 04 lei în 2012). O creștere este înregistrată și pentru categoria de produse nealimentare. Astfel, pentru produsele nealimentare specifice Sărbătorilor de Iarnă (haine, încălţăminte, cosmetice etc.), orăşenii intenționează să aloce, în medie 498, 63 lei (comparativ cu 414, 08 lei în 2012).
Preferinţe: excursii şi ieşiri în oraş
Nu sunt neglijate nici sejururile şi excursiile de aceste sărbători, astfel încât şi aici se înregistrează de asemenea o creștere. Persoanele intervievate sunt dispuse să aloce un buget mediu de 1.524, 47 lei (comparativ cu 1.384, 17 lei în 2012).
O altă categorie de cheltuieli prilejuită de Sărbătorile de Iarnă este cea a „ieșirilor în oraș/la restaurant”. Pentru aceasta, persoanele intervievate intenționează să aloce, în medie, aproximativ aceeași sumă ca și anul trecut (378, 02 lei).
Un sfert dintre respondenții intervievați (25, 6%) au declarat că vor utiliza internetul pentru realizarea cumpărăturilor de produse și servicii cu ocazia Sărbătorilor de Iarnă.
Bradul natural nu mai are căutare
Mai mult de jumătate dintre respondenți (55, 5%) nu își vor cumpăra brad natural de Crăciun anul acesta. Principalul motiv este faptul că aceștia au deja un brad artificial (40, 4%) pe care îl vor împodobi și în acest an.
Mai mult de o treime dintre respondenți (38, 0%) au susținut că există produse pe care și-ar dori să le achiziționeze cu ocazia Sărbătorilor de Iarnă dar nu-și permit să o facă din cauza limitărilor financiare. Cele mai frecvente produse dorite, dar care nu pot fi achiziționate din cauza surselor financiare limitate sunt: produsele TV & electronice (19, 4%), produsele IT (16, 4%), electrocasnicele (13, 5%) și carnea (13, 5%).
Revelion, acasă sau la prieteni
În ceea ce privește Revelionul 2014, majoritatea respondenţilor aleg să petreacă în țară (90, 1%), în timp ce numai 7, 1% dintre respondenți sunt dispuși să petreacă Revelionul în străinătate. Dintre cei care vor petrece Revelionul în țară, 73, 6% vor petrece alături de familie, prieteni în propriile locuințe sau ale prietenilor, 12, 6% vor petrece într-o stațiune montană/balneară din România, iar 9, 3% vor merge la un restaurant/club.
Studiul a fost realizat pe un eşantion reprezentativ pentru Bucureşti şi oraşele cu peste 100.000 locuitori, în perioada 21 – 27 noiembrie 2013. Au fost intervievate telefonic 800 persoane cu vârsta cuprinsă în intervalul 18 – 65 ani. Marja de eroare a studiului este de ±3, 46%.