Se poate şi în criză: Transavia cel mai mare profit în 2012
Producătorul de carne Transavia a fost desemnat „campionul” numărul 1 în business din Transilvania pentru rezultatele financiare obţinute în al cincilea an de criză. Astfel în 2012 cifra de afaceri a ajuns la 426, 9 milioane de lei, în creştere cu 19% faţă de 2011. Firma a obţinut şi un profit impresionant de 39, 7 milioane de lei, în creştere cu 28% faţă de 2011. Directorul general şi fondatorul companiei, Ioan Popa spune că a creat această afacere foarte simplu: “muncind”.
“Am muncit de mic copil, mă trag din zona Sibiului, dintr-o familie de oieri. Îmi aduc aminte că tata mă punea la treabă şi că mergeam la coasă, deşi coasa era mai mare ca mine. Şi chiar şi acum parcă văd cum veneau şefii de la partid cu IMS-urile în sat şi visul meu pe vremea aia era să cresc şi eu mare şi să vin cu IMS-ul în sat. Ceea ce trebuie să mărturisec despre mine este că sunt un optimist exagerat. Nu mă plâng niciodată, de nimic, mă interesează ca cei din jurul meu să fie fericiţi şi sunt perfecţionist, aşa că ceea ce fac îmi iese şi îmi iese cum trebuie”, a spus Ioan Popa. Acesta adaugă că în afaceri s-a ghidat după câteva reguli simple şi clare de la care nu s-a abătut nici un centimentru: să nu mă îndatorez excesiv, să nu-mi dezamăgesc angajaţii, să nu-mi înşel colaboratorii şi să respect autorităţile statului. Asta şi foarte multă muncă l-au condus la succes. “În al cincilea an de criză, Transavia a obţinut cea mai mare cifră de afaceri din istoria companiei şi cel mai mare profit”, mai spune Popa.
Directorul Transavia susţine că de-a lungul vremii a luat şi decizii controversate în ochii altor afacerişti. “În urmă cu câţiva ani ne-am apucat să facem un brand de carne. Nu mai cunoşteam aşa ceva. Toată lumea m-a considerat atunci cam nerod. Am avut această idee la care am ţinut şi de aceea am pus-o în practică. Am mai avut noi şi alte lucruri de pionerat cum ar fi introducerea unor ambalaje speciale, scumpe, care nu se foloseau în România. Şi mi-a ieşit. Deci trag concluzia că sunt cu toate oile acasă cum se zice în popor. Adevărul e că înainte de a lua decizii eu fac foarte multe analize” explică Ioan Popa.
„Boală” grea: vrem să cheltuim mai mult decât avem
Omul de afaceri consideră că cea mai mare problemă a economiei mondiale actuale este legată de subiectul îndatorărilor şi de faptul că toţi vor să câştige fără muncă. „Eu sunt cel mai mare inamic al burselor. Nu cred că ne sunt necesare. Eu vă dau afacerea mea pe gratis, dacă mâine cad toate bursele şi iese vreun om în stradă. Nu iese nimeni pentru că oamenii simpli nu sunt afectaţi. În schimb, să dau un exemplu, dacă va cădea industria puiului românesc, dacă mâine românii nu mai au pui în galantare, vă asigur că vor ieşi în stradă. E un dezechilibru major între ce avem în buzunar şi ce vrem să cheltuim. Ai 1 leu în buzunar şi tu vrei să cheltui 3 lei. Nu se poate, aritmetica reală o arată, nu aritmetica virtuală. Şi ca să parafrazez o zicală populară: când eşti prost de mic, când eşti mare numai te joci”, glumeşte Popa.