Lala Panait, coordonator al Festivalului Temps d’Images: „Fără finanţări se moare încet”
O nouă ediţie a Festivalului Temps d’Images va avea loc la Cluj-Napoca în perioada 9-17 noiembrie. Deşi anul acesta producţiile internaţionale sunt mai puţine din cauza bugetului care s-a înjumătăţit faţă de anul trecut, Festivalul va continua să promoveze artiştii care manifestă o reflecţie asupra contextului social, indiferent de provenienţa lor şi indiferent de finanţare, din ce în ce mai redusă, de la an, la an.
“Ne bucurăm că suntem totuşi printre puţinii finanţaţi, dar în jurul nostru «se moare» încet, context în care ne-am gândit ca tema din acest an a Festivalului Temps d’images să fie Solidaritatea. Toate evenimentele care se întâmplă în jur în aceste zile vin cu atât mai mult să susţină tematica festivalului şi să o completeze. Vom insista pe multe dezbateri care vor trata tema solidarităţii în artă şi a relaţiei artistului cu societatea. Mizăm şi pe prezenţa lui Dan Perjovschi sau pe cea a lui Gianina Cărbunariu la unele dezbateri”, a precizat Lala Panait, coordonator comunicare al Festivalului Temps d’Images. Potrivit acesteia, Festivalul a evoluat radical de la primele sale ediţii care, deşi dispuneau de un buget mult mai mare decât cei aproximativ 20.000 de euro de care dispune ediţia din acest an momentan, se axau mai mult pe o parte estetică şi coregrafică a reprezentaţiilor. „Contextul ne-a obligat să ne adaptăm. În ultimii ani, în funcţie de ce produceau artiştii ne-am dat seama de o altă tendinţă a artelor independete. Am realizat că trebuie să atingem şi o solidarizare a scenei internaţionale cu ce se întâmplă aici, altfel ne-am fi izolat. La ediţia anterioară, spre exemplu, am insistat pe dezbatere mai multă, aducând oameni mult mai pregătiţi, atât teoretic, cât şi public pe anumite teme”, a declarat Lala Panait pentru Transilvania Reporter.
Festival cu teme „arzătoare”
A şasea ediţie a Festivalului Temps d’Images va propune o serie de proiecţii şi spectacole care vor provoca discuţii între generaţii. „Publicul va avea ocazia să vizioneze ce s-a filmat la Revoluţie, aici în Cluj, în paralel cu filmările lui Vlad Petri care documentează la Bucureşti, independent, evenimentele din stradă. Vom încerca un paralelism de generaţii şi de discuţii, în oglindă. Vom avea, de asemenea, subiectul Odessa, al lui Florin Iepan în paralel cu spectacolul Odessa al unei regizoare din Chişinău. Totodată, vom avea un spectacol pe tema migraţiei, care-i are în centru pe copiii oamenilor plecaţi în străinătate.Vom încerca să lărgim şi publicul adresându-ne astfel şi elevilor din şcoli. Anul acesta vom avea mai multe spectacole româneşti decât anul trecut, cu teme sociale, destul de arzătoare.”, a afirmat Lala Panait. Prezenţa mult mai numeroasă a invitaţilor români este pusă atât pe seama tăierii finanţării , dar şi a onorarilor foarte mari pe care le solicită, de obicei, invitaţii străini. „Am avut trupe străine care au solicitat şi 6000 de euro în alţi ani, faţă de câteva sute de lei cu care i-am plătit pe români”, precizează Lala Panait. Pentru edţia 2013 a Temps d’Images, organizatorii pregătesc şi un workshop în spaţiul public, care va avea ca obiectiv „scurtcircuitarea” trecătorului pe stradă.
Festivalul Temps d’Images este un loc în România unde vocile artiştilor, stimulate creativ de transformările sociale, economice și politice, sunt auzite, în care mesajul lor este amplificat și transferat către un public mai larg.
După ediţia din 2012, centrată pe teatru, dans şi imagine video, feedback-ul din partea publicului clujean a fost unul pozitiv, nemulţumiri existând doar în privinţa numărului redus de locuri la unele evenimente sau dezbateri, din lipsa spaţiului. „În Fabrica de Pensule nu ne ajung spaţiile pe care le avem pentru Festival şi de aceea vom folosi şi Casa Tranzit. Am renunţat din păcate la colaborările cu Teatrul Naţional şi Teatrul Maghiar de Stat, dar vom colabora cu Sala Radio”, a spus Lala Panait. Până în noiembrie, alături de colegii săi din Asociaţia Colectiv A, Lala Panait este implicată în mai multe proiecte orientate către comunitate . De asemenea, la Fabrica de Pensule se derulează în prezent şi proiectul „Linia de producţie”, finanţat de AFCN, prin care vor fi invitate spectacole independente.
Protestul unei generaţii
În calitate de antropolog urban, dar interesată şi de promovarea şi descoperirea unor noi forme artistice de exprimare, cu impact la nivel social şi politic, Lala Panait, a analizat protestele desfăşurate în ultima săptămână în ţară ajungând la concluzia că, a crede că doar în stradă se rezolvă problemele, este greşit. „Protestele sunt o variantă de a te face auzit. Foarte mulţi artişti sau foarte multă lume care s-a exprimat estetic, grafic, sau creativ au atras mai multă atenţie asupra subiectelor. O parte din creativitate a fost inclusă în proteste, ca şi exprimare. Este interesant de urmărit ce corzi trebuie să atingi pentru ca lumea să se mobilizeze. Nu este vorba aici doar de Roşia Montană ci de tot ce se poate întâmpla în comunităţile mici, care nu sunt informate şi unde protestul poate fi singura şansă pentru a rezolva anumite presiuni. Realitatea se vede în stradă până la urmă, dar să crezi că doar în stradă se rezolvă problemele este total greşit. E, în schimb, o doză de idealism pentru că strada te aduce într-o euforie colectivă”, a declarat Lala Panait.