Ionuț Caras, despre filmul De ce eu?: După vizionarea acestui film, nu ai cum să pleci din sala de cinema la fel cum ai intrat
Unul dintre cele mai așteptate filme ale anului, care în urmă cu doar două săptămâni era proiectat în premieră mondială la Festivalul Internațional de Film de la Berlin, rulează în aceste zile și în cinematografele din România.
„De ce eu?”, thriller-ul politic regizat de Tudor Giurgiu, îl are în distribuție și pe Ionuț Caras, actor al Teatrului Național din Cluj care se află la al doilea său film de lungmetraj după producția „Portretul luptătorului la tinerețe” din 2010. Despre rolul pe care l-a jucat în filmul inspirat de cazul real al procurorului Cristian Panait, care s-a sinucis în 2002, la doar 29 de ani, Ionuț Caras precizează că l-a determinat să-și asume o altfel de răspundere în calitate de actor. „În afară de faptul că sunt foarte mândru că am fost o rotiță din angrenajul care înseamnă producția filmului De ce eu?, mă bucur că este un caz real. Când știi că discuți despre ceva bazat pe fapte reale, implicit simți o altă energie. Și o ficțiune pusă în scenă te poate răsturna, dar parcă atunci când scena finală este atât de dramatică și știi că i s-a întâmplat unei persoane reale, nu ai cum să pleci din sala de cinema la fel cum ai intrat”, precizează actorul Ionuț Caras, care în filmul regizat de Tudor Giurgiu joacă rolul unui jurnalist pe nume Rareș, un prieten de-al procurorului Panait la care tânărul apelează în momentul în care încep să i se ridice piedici în timpul investigației.
În cazul rolului pe care Ionuț Caras l-a avut de interpretat, filmările s-au desfășurat destul de repede. „M-a sunat Tudor Giurgiu, am participat la un casting în Cluj, am citit câteva scene și foarte repede s-a întâmplat totul. La fel de repede a mers și cu filmările pentru că în cazul lor nu ai timp de pierdut. Nu știam nimic despre cazul procurorului Panait, dar imediat după ce am obținut rolul, mi-am făcut temele. Scenariul era unul foarte consistent de la început, asemenea unui puzzle, dar pe măsură ce au început filmările a mai suferit unele modificări. Mediul juridic este un univers mai puțin accesibil despre care nu toți știm cu exactitate ce se întâmplă. A fost o lume nouă pentru mine cu atât mai mult cu cât filmul are la bază un fapt real. În cazul lui a dispărut lejeritatea sau poezia pe care le găsim în scenariile ficționale, dramatice. Eu am prins ultima zi de filmare, în Parcul Cișmigiu și pe malul unui lac, undeva la periferia Bucureștiului, într-o zonă în care se împleteau mahalalele și câinii vagabonzi cu vile luxoase”, a declarat Ionuț Caras pentru Transilvania Reporter.
În ceea ce privește impactul pe care un asemenea film îl are în contextul social-politic actual, Ionuț Caras afirmă că un astfel de film are puterea de a schimba mentalități. „Orice produs artistic, film, spectacol sau compoziție muzicală conține forța de a schimba mentalități. În cazul unui spectacol de teatru, impactul poate fi mai redus din cauza unei vizibilități mai mici, dar eu cred în această forță a lucrurilor. Filmul prin faptul că a fost făcut, că a adus în discuție un asemenea caz, ne asigură cumva că se poate schimba ceva, că lucrurile pot fi îmbunătățite, adică nu ești chiar de râsul lumii dacă ai valori la care ții. Chiar dacă, pentru unii, aceste valori pot părea utopice, este nevoie de astfel de exerciții și de încercări”, a spus actorul.
Întrebat despre modul în care se raportează la moarte în rolurile sale pe scena de teatru, cu referire la sfârșitul tragic al procurorului Cristian Panait, Ionuț Caras a precizat: „Am jucat mulți morți, dar nu l-am întrecut pe domnul Anton Tauf (râde) . Am avut multe finaluri nefericite, fie sinucideri, sau crime. Se spune că moartea e foarte greu de jucat, dar depinde de situații. Uneori vorbim despre morți comice, uneori accidentale. Pentru mine toate sunt roluri și în funcție de cum e scris un rol mă gândesc că trebuie să trezească un anumit impact în spectator. Pe vremuri se măsura succesul unei tragedii în funcție de cât de frecvent se auzeau poșetele deschizându-se. Asta însemna că damele își scoteau batistele și își suflau nasul. Era de bine. Acum nu mai există aceste sunete de poșete, dar simțim de pe scenă că lumea empatizează, că ține cu eroul, că suferă când acesta moare. Se produce acel ceva magic, chiar copilăresc și spectatorul se identifică cu el. Este unul dintre misterele și atuurile teatrului”.
În calitate de lector al Facultății de Teatru și Televiziune din Cluj, dar și de creator de concepte scenice deosebite, unul dintre acestea fiind spectacolul Ex/Centric, Ionuț Caras nu exclude ideea să îi familiarizeze mai mult pe studenții săi cu lumea cinematografiei. „Eu sunt foarte atras de ideea intruziunii filmului în scenă și viceversa, mai ales că trăim o perioadă cu scenariști foarte buni de film. Iar când vedem un film bun cu un scenariu bun, ne dorim să îl vedem viu, pe scenă. Mă interesează acest lucru și poate chiar în semestrul acesta voi încerca să abordez mai mult zona cinematografiei, fie să împrumutăm anumite scenarii din film, ori scene celebre din filme clasice, poate, pe care actorii studenți să le joace live. Aceste exerciții îi vor ajuta. La situația în care sunt teatrele din România mulți dintre ei se gândesc să își caute ceva de făcut în lumea asta și în afara scenei de teatru, iar filmul este, trebuie să recunoaștem, o soluție”, precizează Ionuț Caras.
Actorul Teatrului Național din Cluj, alături de colegii săi din distribuția filmului De ce eu?, va fi prezent la premiera programată miercuri, 25 februarie, la Cluj.
Toate biletele pentru premiera de miercuri a producției “De ce eu?”, programată pentru ora 19:00, la cinema “Florin Piersic” din Cluj-Napoca, au fost epuizate. Cererea fiind, în continuare, foarte mare, s-a decis o “extindere” a spectacolului de gală la cinematograful Victoria. Avanpremiera programată la ora 20:00, va deveni parte din lansarea la Cluj a peliculei semnate de către regizorul Tudor Giurgiu care va fi prezent în sala cinematografului “Victoria”, la finalul proiecției, împreună cu echipa, pentru o sesiune de întrebări și răspunsuri. Din distribuția filmului fac parte, printre alții, actorii Emilian Oprea, Mihai Constantin, Andreea Vasile, Alin Florea și Ionuț Caras.
[stextbox id=”custom”]
Ionuț Caras a absolvit Facultatea de Teatru din Cluj în 2004, la clasa profesorului și mentorului Miklós Bács. A jucat în peste 40 de spectacole în cei 10 ani de când este actor al Naționalului clujean și a colaborat deja cu cei mai mari regizori din România: Andrei Șerban, Silviu Purcărete, Alexandru Dabija, Mihai Măniuțiu, Gábor Tompa sau Radu Afrim. De-a lungul timpului a colaborat la diverse proiecte (spectacole de teatru, workshop-uri) cu mai multe organizații și instituții importante de cultură din țară și din străinătate: Institutul Cultural Român de la New York, Teatrul Odeon din București, Teatrul Național “Mihai Eminescu” din Timișoara, Opera Română din Cluj, Teatrul Era și Fundația Pontedera Teatro din Italia, University of Hull, Scarborough, UK, ș.a.
A jucat în 2 filme de lung metraj (Portertul luptătorului la tinerețe, regia Constantin Popescu și Cristian, regia Tudor Giurgiu) și în mai multe scurtmetraje, unele din ele premiate la festivaluri internaționale de profil.
Ionuț Caras a fost nominalizat la premiile Uniunii Teatrale din România (aprilie 2010) pentru categoria Cel Mai Bun Actor în Rol Principal pentru rolul Gurevici din spectacolul Noaptea Walpurgiei sau Pașii Comandorului de Venedikt Erofeev și a câștigat, pentru același rol, Premiul pentru Cel Mai Bun Actor la Festivalul de Dramaturgie Contemporană de la Brașov, ediția a XXI- a, 2009. Premiul a fost acordat ex aequo, celălalt premiat fiind actorul Marcel Iureș. În 2005, la Gala Tânărului Actor HOP de la Mangalia a câștigat Premiul pentru excelență în artă “Timică” oferit de asociația MasterClass iar Teatrul Național din Cluj îl recompensează, în 2007 cu Premiul Euphorion pentru tineri creatori, pentru creațiile artistice din stagiunile 2005/2006 și 2006/2007. Cluburile Lions și Rotary din Cluj îi oferă Premiul de excelență în semn de recunoaștere a meritelor deosebite din domeniul artistic.
A jucat în peste 30 de festivaluri naționale și internaționale de teatru, a susținut master class-uri la University of Hull, UK și la Théatre de Globule, Lyon, Franța și a participat la ateliere de specialitate conduse de: Vava Ștefănescu, Florin Fieroiu, Radu Penciulescu, Andrei Șerban, Valentina de Piante, Eli Simon, Nicky Woltz, ETXEA Company, Cătălina Buzoianu, ș.a.
Este este actor la Teatrul Național „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca și lector univ. drd. la Facultatea de Teatru și Televiziune din Cluj.
[/stextbox]