2+2: umor negru despre regimurile totalitare
“Proiecţia specială a filmului 2+2 a cineastului Thomas Ciulei din cadrul Comedy Cluj 2015 a adunat în sala cinematografului Florin Piersic numeroşi fani ai comediei curioşi să vadă această coproducţie româno-germană care are ca temă absurdul situaţiilor dintr-un regim totalitar.
Miranda este ţara în care se petrece acţiunea, o dictatură totalitară, în care totul are legătură cu “conducătorul iubit” şi ziua lui de naştere. Pentru că ţara e în faliment ministrul Culturii, interpretat de Răzvan Vasilescu, are idea genială să creeze primul parc de distracţii gulag din lume, unde “totul este autentic şi nimic nu este simulat” şi unde printr-un film publicitar doreşte să îi atragă pe vecinii din Bakteria, ţara unde oamenii au o viaţă mult prea previzibilă, aşa că sigur vor căuta emoţiile tari din Mirandaworld.
De aici intervin celelalte personaje, ultimul actor şi ultimul regizor în viaţă din Miranda, Oscar şi Tony, constrânşi să facă acest film, dar şi şeful Poliţiei Secrete, Popescu care are şi el “dramele” lui când pe neaşteptate fiica sa Iulia se întoarce acasă.
Scenariştii şi regizorul au reuşit să creeze un univers aparte, cu absurd de situaţii şi replici pline de umor şi subtilităţi, care oferă publicului spectator o frântură destul de autentică despre ce a însemnat viaţa într-un sistem totalitar, dictatorial.
Proiecţia a avut loc în prezenţa echipei filmului, iar la final spectatorii au putut intra în dialog cu artiştii.
Întrebat dacă acest film este o comedia neagră, Thomas Ciulei a spus că poate fi văzută şi aşa. „Dacă doriţi să fie o comedie neagră, sigur are un umor negru. Dar e o comedie absurdă, absurdă fiindcă şi multe lucruri care s-au întâmplat la noi în ţară înainte de 1989, dar cum putem să vedem şi în prezent, sunt nişte lucruri complet absurde şi ele ne-au fost sursa de inspiraţie”.
Cei doi scenarişti, Thomas Ciulei şi Akos Gerstner au precizat că sursa de inspiraţie pentru acest film nu a fost doar România comunistă şi post comunistă.
“Sigur filmul nu are de a face numai cu România. Încercăm să vorbim despre sisteme totalitare în general şi modul în care ele funcţionează şi cum schimbă oamenii şi cum se schimbă viaţa sub influenţa acestor sisteme şi evident dacă facem comedie şi o comedie de acest gen evident că lucrezi foarte mult cu extremul şi din cauza asta până şi faptul că facem glume pe seama execuţiilor şi aşa mai departe este datorită faptului că, într-un fel, şi genul ne obligă să trecem în acest extrem pentru a sublinia un punct de vedere”, a adăugat Ciulei.
„Inspiraţia pentru acest film porneşte cu mulţi ani în urmă când acest proiect a început. Eu am crescut în Germania de Vest aşa că pentru mine personal inspiraţia a început cu filmele clasice ale Hollywoodului din anii 80 şi 90 şi faptul că am crescut în Germania de Vest. Şi bineînţeles lucrând cu Thomas la această poveste, la personaje, venind în România aceasta s-a transformat destul de lent în ceea ce putem numi umor post-comunist, satiră, umor negru, e ceva foarte divers”, a adăugat şi celălalt scenarist, Akos Gerstner.
Realizarea filmului a fost un proces de durată. „Noi am lucrat la scenariu vreo patru ani, Akos venea de două ori pe an câte două luni şi stătea la Bucureşti şi lucram la scenariu. A fost destul de dificil, pentru că am încercat ca în fiecare replică să avem o nuanţă de umor cel puţin şi, după cum aţi văzut, e o acţiune foarte rapidă, story-ul progresează într-o viteză destul de mare şi aceste lucruri durează să le dezvolţi. Cred că dacă am mai face o comedie ar merge mai repede, dar pentru prima colaborare cam atât a durat” a mai spus regizorul Thomas Ciulei.