Bisericile și vaccinul în Ardeal. Cum și cât se vor implica acestea în campania de vaccinare

Foto: Dan Bodea

Pe fondul pandemiei și pentru că sondajele indică o mare încredere a societății în biserică, i-am întrebat pe reprezentanții mai multor confesiuni cum îi vor sfătui pe enoriași să procedeze în cazul vaccinării. Unele confesiuni au avut reacții imediate de susținere, altele și-au rezervat timp de sfătuire și meditație. Cert este că bisericile în general susțin vaccinarea deși din comunicatele lor reies unele rezerve.

În legătură cu vaccinarea populației împotriva virusului SARS-CoV-2, episcopul Kató Béla ne-a răspuns în numele eparhiei sale că va susține această campanie: „Eparhia Reformată din Ardeal consideră că soluțiile științifice menite pentru protecția vieții și a sănătății sunt incluse în providența Dumnezeiască, în consecință recomandă vaccinarea.”

Ba mai mult, promite implicarea Bisericii Reformate în această campanie: „Eparhia Reformată din Ardeal folosind canalele proprii de comunicare va recomanda vaccinarea. Metodologia se va stabili de către Consiliul Director în momentul în care vaccinarea va fi realizabilă”. Iar mesajul către enoșiașii reformați din Ardeal, promite episcopul, se va transmite „la momentul oportun”.

Eparhia Reformată din Ardeal (în maghiară – Erdélyi Református Egyházkerület), cu sediul în Cluj-Napoca, str. I.C. Brătianu nr. 51, este una din cele două eparhii ale Bisericii Reformate din România. Episcopul reformat de Cluj este Kató Béla. Înființată la 1564, eparhia are acum peste 500 de mii de credincioși.

Biserica Ortodoxă susține vaccinarea

Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului, Înalt Prea Sfinția Sa Andrei Andreicuț a răspuns solicitării noastre precizând că va adopta mesajul comunicat de Patriarhia Română.

„Considerăm că aceea este poziția corectă a Bisericii noastre și o îmbrățișăm și noi. Nu ne opunem vaccinării, desigur, dar în privința unui îndemn, trebuie să mai studiez, să mai întreb specialiștii, nu am în acest moment o formulare definitivă. Dacă ne va întreba vreun credincios cum să procedeze, ne va lumina Dumnezeu pe loc. Însă, rețineți, noi considerăm că e bun comunicatul acela, îi îndemnăm pe preoți să-l citească.”

Reprezentanții Patriarhiei susțin, într-un comunicat remis recent presei, că „Patriarhia Română salută vestea bună a apariției vaccinului care ar putea diminua și stopa actuala pandemie, însă Biserica nu se poate pronunța în probleme de ordin strict medical. Cu atât mai mult, în cazul unui vaccin recent care nu a mai fost folosit și despre care specialiștii în domeniu se pronunță ei înșiși în mod gradual sau diferit”, se arată în comunicat.
Potrivit reprezentanților Patriarhiei, vaccinarea trebuie să fie un act profilactic responsabil și în totală cunoștință de cauză recomandat și acceptat pe baza unei informări clare și complete, oferită de autoritățile competente și receptată corect de cetățeni.

„Poziția Patriarhiei Române, care prețuieste știința medicală și multele beneficii ale acesteia, a fost și rămâne una favorabilă vaccinarii, subliniind însă constant necesitatea esențială a respectării riguroase a principiilor de natură etică: consimțământul informat al persoanei, descrierea clară a beneficiilor și a riscurilor, asumarea responsabilității concrete în cazul în care vaccinarea produce efecte adverse asupra sănătății persoanei vaccinate”, se mai precizează în comunicat.

Mitropolia Ortodoxă Cluj este una din cele zece mitropolii ale Bisericii Ortodoxe Române, cu sediul în municipiul Cluj-Napoca. A fost înființată pe 4 noiembrie 2005, iar primul mitropolit al Clujului a fost Bartolomeu Anania. Sfântul Sinod i-a definit denumirea și teritorialitatea, ea cuprinzând 5 eparhii în 8 județe, fiind a patra Mitropolie din cadrul BOR. Catedrala mitropolitană este Catedrala Ortodoxă a Vadului, Feleacului și Clujului.

Ce spun celelalte biserici

Conform ultimului recensământ intern, Biserica Romano-Catolică numără aproximativ 1.026.429 de credincioși, dintre care 587.033 sunt maghiari, 345.557 români, 36.040 germani, 11.580 slovaci, iar restul de altă naționalitate. Biserica dispune de 646 parohii și de circa 1.000 biserici și capele în care slujesc circa 800 preoți. În zona de Nord-Vest și Centru unde se află Episcopia Oradea, sunt 510 mii de credincioși.

Biserica Greco-Catolică din Ardeal ar avea, conform ultimului recensământ, 125 de mii de credincioși greco‑catolici, din care 61,8% locuiesc în mediul urban, iar 38,2% în mediul rural. Marea majoritate a credincioșilor sunt români, dar există și 19.654 credincioși de limbă maghiară și 1.721 de limbă ucraineană.

Cele două biserici romano-catolică și greco-catolică din Ardeal nu stabiliseră ce vor recomanda în legătură cu vaccinarea populației, nici dacă vor face vreo recomandare. Purtătorii de cuvânt de la cele două confesiuni au invocat o viitoare consfătuire și o poziție comună, dar care nu avusese loc până când a apărut poziția Vaticanului comunicată de Catholic News Agency și pe care ne-au semnalat-o ca fiind recomandarea „de la cel mai înalt for”.

Vaticanul a transmis luni credincioșilor catolici că utilizarea vaccinurilor anti-CoViD-19 este acceptabilă din punct de vedere moral chiar și atunci când aceste produse farmaceutice utilizează linii celulare provenite din țesuturile prelevate de la fetuși avortați, informează Reuters.

O notă publicată de Congregația pentru Doctrina Credinței de la Vatican afirmă că utilizarea unor astfel de vaccinuri este permisă atât timp cât nu există alternative.
Vaccinurile Pfizer și Moderna au anumite legături cu linii celulare care își au originea în țesuturi prelevate din fetuși avortați în ultimul secol, potrivit Conferinței americane a episcopilor catolici (USCCB), care a adresat o altă notă catolicilor americani săptămâna trecută.

Nota publicată luni de Vatican precizează că oferirea unei legitimități morale are legătură cu principiul bazat pe „diferitele grade de responsabilitate ale cooperării în combaterea răului”.

Acest lucru înseamnă că, întrucât pandemia de CoViD-19 este un pericol atât de mare, astfel de vaccinuri „pot fi folosite cu conștiința împăcată și cu o anumită cunoaștere a faptului că ele nu constituie o cooperare formală cu avorturile din care derivă celulele folosite în producția vaccinurilor”.

În absența unor vaccinuri sigure fabricate din alte surse, „este acceptabil din punct de vedere moral să primim vaccinuri anti-CoViD-19 care au folosit linii celulare ce provin de la fetuși avortați în procesele de cercetare și de producție”, precizează textul publicat de Vatican.

Episcopii americani au mai spus că aceste vaccinuri folosesc linii celulare provenite din țesuturi obținute în urma a două avorturi care au avut loc în anii 1960 și 1970 și care au fost replicate de multe ori de atunci.

Nota Vaticanului afirmă însă că astfel de vaccinuri „nu constituie în sine o legitimizare, chiar și indirectă, a practicării avorturilor”.

Vaticanul îndeamnă industria farmaceutică să dezvolte vaccinuri complet etice, pe care guvernele lumii și organizațiile internaționale să le facă să devină accesibile în țările sărace.

În aceeași notă, Vaticanul afirmă că deși utilizarea vaccinurilor este voluntară, „binele comun ar putea să recomande vaccinarea, în special pentru a îi proteja pe cei mai slăbiți și mai expuși dintre oameni”.

Citiți articolul integral în Revista SINTEZA!

Acest articol a fost publicat pe PressHUB în cadrul proiectului “COVID-19 FactsNotFake -The Emergency Newsroom. Infodemic Lie Detector”, un proiect Freedom House Romania, în parteneriat cu Trinitas TV, Radio Trinitas, Ziarul Lumina și Agenția de Știri Basilica, finanțat de Ambasada Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord în România.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a Ambasadei Marii Britanii. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

 

 
Distribuie:

Nu există Comentarii

Postaţi un comentariu