Ioan Ciorca, Maria Vaida și Vasile Lechințan deschid copiilor „Cufărul cu povești”
Mai multe povești concepute și redate în ton diferit față de variantele lor originale au fost pregătite de câțiva scriitori și istorici clujeni pentru copiii de vârstă școlară și preșcolară. Este vorba de un proiect denumit „Cufărul cu povești”, prin care scriitorii Ioan Ciorca, Maria Vaida și istoricul Vasile Lechințan urmăresc să-i atragă pe copii spre literatura clasică românească, să le cultive dragostea pentru orașul în care trăiesc, să le dezvolte creativitatea, provocându-i să devină ei înșiși mici creatori.
Un prim pas a fost făcut marți, 3 aprilie, ora 9:30, la grădinița din Baciu cu program prelungit din cadrul Școlii Gimnaziale „Constatin Brâncoveanu”, când scriitorii Ioan Ciorca și Maria Vaida au deschis „Cufărul cu povești” pentru copiii din grupele mijlocie și mare. S-au citit copiilor: „Capra cu trei iezi”, din cartea „Povești și povestiri” după Ion Creangă, adaptate în versuri de Ioan Ciorca, „Pupăza din tei” din cartea „Amintiri din copilărie” după Ion Creangă, adaptate în versuri același autor, și poveștile „Rița veverița”, „Broasca cu ochi de aur” și „Ursul cel vrednic” din cartea „Împărăția cuvântului sau povești neterminate” de Maria Vaida. Copiii au fost antrenați să găsească un final poveștilor neterminate, iar cei inspirați au fost numiți „ucenici” ai scriitorilor. Acțiunea a fost organizată de părintele Kinga Ciorca în colaborare cu educatoarele Rebeca Birta, Sorina Petre și directorul Școlii Gimnaziale „Constatin Brâncoveanu”, Hagău Gligor.
În perioada următoare, scriitorii clujeni vor deschide „cufărul cu povești” și pentru alți copii, din alte școli.
Cărțile „Povești și povestiri” după Ion Creangă, adaptate în versuri de Ioan Ciorca, „Amintiri din copilărie, după Ion Creangă, adaptate în versuri de Ioan Ciorca, și „Cuiul lui Pepelea”, adaptare după același autor provoacă micii cititori la lectură. Abordate în versuri, poveștile și amintirile lui Ion Creangă sunt mai ușor de citit. „Respectarea riguroasă a naraţiunii, precum şi notele de subsol, cuprinzând explicaţiile arhaismelor utilizate în text, sunt motive în plus care susţin ideea realizarii unui astfel de proiect”, declară Ioan Ciorca.
De asemena, cartea intitulată „Împărăția cuvântului sau povești neterminate„ – „reprezintă un experiment didactic, având ca obiective dezvoltarea gustului estetic, formarea atitudinilor morale, determinând copilul să comenteze semnificația sensului diferitelor personaje, a locului și timpului acțiunii, să explice rolul personajului într-o narațiune, să nu confunde realitatea artistică din operă cu realitatea obiectivă”, explică scriitoarea Maria Vaida. „În numele scriitorului I.D. Sîrbu, dedicăm cu onoare această carte tuturor copiilor și bunicilor din lume, invitându-i să termine Povestea”, mai spune autoarea.
O altă carte, componentă a proiectului „Comoara lui Mitruț” – autor Vaselie Lechințan – scoate la lumină povești din Clujul secolului al XVII lea, prin intermediul a trei copiii: Mitruț, copilul clujean, Dan, copilul de țăran și Ian, copil de nobil polonez refugiat la Cluj din cauza prigoanei religioase din ţara lui. „Cei trei descoperă străzi, oameni, întâmplări, locuri tainice, fiind spectatori curioşi şi actori de ocazie în felurite peripeţii, multe cu tâlc şi cu sens moral bine îmbrăcat artistic. Cartea este un îndemn pentru iubirea faţă de urbea noatră, faţă de trecut, cu multiculturalismul lui din acel veac necunoscut şi tulburător prin aspectele de viaţă inedite de demult”, precizează Irina Petraș, președintele Uniunii Scriitorilor – filiala Cluj.
Proiectul „Cufărul cu Povești” își propune să contribuie la fondul de carte necesar festivităților de premiere de la sfârșitul anului școlar, dar și la cel privind premierea de la diferite concursuri școlare pe teme literare și de la Olimpiadele pentru copiii din clasele mici. De asemenea, se ia în considerare deschiderea „cufărului cu povești” și către copiii din comunitățile românești din alte spații geografice locuite de români.