Toamna se numără biletele. Sistemul de ticketing va fi (în sfârșit) implementat
Mult așteptatul sistemul de ticketing va fi implementat începând cu luna septembrie a acestui an, după mai bine de doi ani de când a fost anunțat inițial. Proiectul pentru modernizarea transportului în comun, a cărui valoare depășește 21 de milioane de lei, ar fi trebuit să fie gata în toamna lui 2014, dar a fost amânat în mai multe rânduri.
„Sistemul de ticketing înseamnă pentru clujeanul obișnuit posibilitatea de a achiziționa un bilet indiferent că e zi sau noapte, posibilitatea de a circula cu acel bilet pe toate mijloacele de transport în comun: troleibuz, tramvai, autobuz fără să fie nevoie să cumpere un bilet nou. Acest sistem va însemna economie inclusiv de timp și de bani. Proiectul înseamnă în primul rând dotarea cu acele bancomate de specialitate de unde se vor cumpăra biletele și modernizarea a 87 de stații de transport în comun cu copertine, bănci și spații corespunzătoare pentru plecarea în trafic”, a explicat primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc.
Sistemul actual și cel de ticketing vor merge o perioadă în paralel. „Până când oamenii se vor învăța cu noul sistem de ticketing, nu vom renunța nici la cel vechi. Dorim să le oferim cetățenilor o trecere lentă, dar responsabilă spre noul sistem de ticketing”, a mai spus Boc.
Cele două sisteme vor funcționa în paralel timp de un an
Liviu Neag, directorul Companiei de Transport Public Cluj-Napoca, CTP, este de părere că cele două sisteme trebuie să funcționeze în paralel pentru cel puțin un an: „Este necesară această perioadă pentru că sunt persoane care se acomodează mai greu. La București de exemplu, au funcționat în paralel timp de doi ani. Vom avea personal în stații care să îi ajute pe călători să folosească aceste automate, pentru că nu toată lumea le agrează. Char și după perioada de un an vom avea aproximativ 20 de chioșcuri care vor funcționa pentru că nu avem deocamdată posibilitatea să instalăm automate în toate cele 260 de stații pe care le avem. Acest lucru se va întâmpla cel mai probabil în a doua etapă a proiectului, când vom achiziționa automate și pentru acele stații și vom extinde sistemul de ticketing și în zona metropolitană. La începutul lunii septembrie se vor face probele efective ale sistemului, iar treptat acesta va deveni funcțional”, a explicat acesta.
Care este noutatea din această toamnă? Clujenii au posibilitatea să își achiziționeze biletul de călătorie de la automat sau de la tonomatele de bilete existente în stații. Biletele clasice permit două călătorii, în timp ce biletele de la automat vor fi valabile o perioadă de timp, în funcție de opțiunea călătorului: o jumătate de oră sau o oră, sau vor putea opta pentru un abonament.
„La începutul lunii septembrie vom da drumul sistemului, cu câteva echipamente. Validatoarele sunt montate în autobuze şi sunt funcţionale. Stabilim procedura de eliberare a cardurilor pentru a nu se crea cozi la centrele de vânzări. Pe carduri se pot încărca atât abonamente cât şi bilete”, a explicat Virgil Poruţiu, director tehnic cadrul Primăriei Cluj-Napoca şi manager de proiect pentru sistemul de ticketing.
Primarul Emil Boc a ținut să precizeze o regulă clară de care controlorii vor fi obligați să țină cont începând din luna septembrie: „Dacă te prinde controlorul în minutul 59 în autobuz, iar tu ai bilet pe o oră, regula va fi foarte clară. Dacă ești în autobuz și chiar dacă biletul ți-a expirat, până la locul de deplasare nu ți se întâmplă nimic. Nu trebuie să plătești nicio amendă. Poți merge liniștit până la capătul liniei. Important este să validezi biletul înainte de o oră”, a explicat acesta.
Cardurile vor fi putea fi achiziționate de la centrele de specialitate existente în cartiere și vor avea perioadă de valabilitate de doi ani. Cardurile vor fi nominale, vor conține poza deținătorului și datele sale de identificare. Acestea vor putea fi încarcate direct de pe card, dacă utilizatorul dorește.
În cadrul proiectului au fost modernizate 87 de staţii de transport în comun, au fost amenajate 61 de automate de eliberare a biletelor și abonamentelor și au fost instalate totodată 136 de validatoare a legitimaţiilor de călătorie şi 327 de validatoare duale în autobuze.
Prețuri
Tarifele includ o taxă de 6, 65% din valoarea lor, taxă ce este destinată special pentru înnoirea parcului auto al Companiei de Transport Public Cluj. Tarifele care vor fi valabile la automatele de bilete sunt: 2 lei pentru un bilet urban de 30 de minute pe orice linie, 4 lei pentru un bilet urban de 60 de minute, 13 lei pentru un abonament pe toate liniile valabil 24 de ore, 23 de lei pentru un abonament pe toate liniile valabil 72 de ore, 60 de lei, pentru un abonament lunar nominalizat valabil 60 de călătorii şi 84 de lei pentru un abonament lunar nominalizat valabil 120 de călătorii.
Ce se întâmplă cu taxatoarele?
După cum este de așteptat, odată ce sistemul de ticketing își va intra 100 % în drepturi, o bună parte din personalul care vinde bilete își va pierde locul de muncă. „O parte din acele doamne vor rămâne în sistem, altele vor fi redistribuite pentru a ocupa alte posturi, dar asta se va întâmpla abia după perioada de acomodare de un an. Un an vom merge în paralel și vom păstra personalul. Abia apoi, vor rămâne acasă acele doamne care îndeplnesc condițiile pentru a rămâne în pensie și acele persoane care au contract pe o perioadă determinată. Faptul că acest sistem va fi implementat nu e o chestiune care se știe de câteva zile. Știind acest lucru, ultimele persoane au fost angajate pe o perioadă determinată, iar angajatele sunt conștiente de acest lucru. Cu toate acestea, 20 de chioșcuri vor rămâne și după perioada de un an, în stațiile în care nu au fost instalate automatele”, a explicat Liviu Neag pentru Transilvania Reporter. Cu toate acestea, vânzătoarele de bilete chestionate au precizat că nu știu exact ce se va întâmpla în viitor, susținând că nu au prmit nicio informație din partea conducerii CTP. O singură taxatoare din patru a știut că cele două sisteme vor funcționa în paralel timp de un an. „Nu mă deranjează automatele. Sunt binevenite. Ce se va întâmpla cu noi? Habar nu am. Nimeni nu ne spune nimic. Nu am primit nicio informație. Vin la muncă în continuare ca până acum”, a spus o doamnă.
Proiectul are o valoare de 27 de milioane de lei, din care 6 milioane de lei sunt suportate de la bugetul local, iar restul din fonduri europene.
Oare stiti ce inseamna cuvantul “tonomat”? Va recomand sa verificati in DEX.