Sistemul de ticketing, implementat abia în octombrie 2014
Proiectul de modernizare a sistemului de ticketing al transportului în comun din Cluj-Napoca va deveni funcţional abia în octombrie 2014, cu aproape jumătate de an întârziere faţă de termenul iniţial de finalizare. Valoarea acestuia se ridică la 27 milioane de lei şi presupune atât amenajarea de staţii de călători cât şi dotarea cu automate de bilete şi validatoare.
”Clujenii trebuie să ştie că lucrăm zi de zi la îmbunătăţirea transportului în comun în municipiu, pe toate componentele pe care le implică: de la modul de achiziţionare al biletelor şi modernizarea staţiilor până la optimizarea rutelor de transport şi extinderea în Zona Metropolitanţ. Proiectul are o valoare de 27 de milioane de lei, din care 6 milioane de lei sunt suportate de la bugetul local, iar restul din fonduri europene. Obiectivul este modernizarea a 87 de statii de transport în comun şi punerea în funcţiune a unui sistem modern de cumpărare de bilete şi abonamente, la orice oră din zi sau noapte. 1 octombrie 2014 este termenul prevăzut pentru finalizarea proiectului. În acest moment este gata în proporţie de 12%, însă avem un avans semnificativ pe mai multe planuri, o mare parte din echipamentele tehnice fiind deja achiziţionate”, a explicat primarul Emil Boc.
Mai exact vor fi modernizate 87 de staţii de autobuz, 94 de copertine din staţii vor fi dotate cu băncuţe, coşuri de gunoi, panouri publicitare, vor fi montate 74 panouri de afisaj, iar 35 de staţii vor fi dotate cu sistem de iluminat. Proiectul presupune şi implementarea unui nou sistem cumpărare-vânzare şi validare a biletelor de călătorie. Va exista un sistem automat de eliberare a legitimaţiilor de călătorie prin achiziţia a 61 de automate de eliberare a biletelor şi montarea în staţii a 136 de validatoare. De asemenea pe mijloacele de transport în comun vor fi montate 327 de validatoare dual, iar autobuzele şi troleibuzele vor fi dotate cu 327 computere de bord care înregistrează datele din validatoare, descarcă datele la punctele de transfer date prin wireless, includ un sistem GPS pentru detectarea poziţiei vehicolului în staţii şi transmiterea acesteia către locaţia principală. De asemenea, vor exista 9 puncte de descărcare a datelor şi 7 noi locaţii de eliberare a legitimaţiilor de călătorie în cadrul Primăriilor de cartier şi 2 locaţii RATUC.
Executantul proiectului ce vizează noul sistem de ticketing a analizat procesele interne ale RATUC astfel încât activităţile de emitere, vânzare, validare şi control a biletelor de călătorie să fie implementate corespunzător în aplicaţia e-ticketing. Reprezentanţii executantului promit că interfața automatului de vânzare bilete şi carduri va avea un design ergonomic şi sugestiv pentru călători. De asemenea, meniul va putea fi afişat în mai multe limbi: română, maghiară şi engleză.