“Scumpim sau închidem”. Service-urile auto din Cluj se pregătesc să tragă obloanele
Proiectul de lege privind introducerea impozitului forfetar aprobat de Guvern şi transmis Parlamentului îngrijorează hotelierii, proprietarii de restaurante, cafenele şi service-uri auto. Patronii spun că sumele pe care vor ajunge să le plătească sunt enorme şi aproape sigur îi vor băga în faliment. La Cluj-Napoca oamenii de afaceri sunt şi mai afectaţi pentru că orașul este pol național de creştere, iar formula de determinare a impozitului forfetar propusă de Guvern ia în calcul rangul localităţii, alături de alţi indicatori în determinarea sumelor ce trebuie plătite de antreprenorii din aceste domenii.
Scumpim sau închidem
„Cafeneaua mea oricum merge cu adevărat doar câteva luni pe an. E un profit mic, lucrez curat, totul cu factură, angajaţii cu contracte. Un impozit forfetar de genul celui care va fi introdus de la 1 ianuarie 2014 clar îmi va termina afacerea. Ce pot să fac, să scumpesc băuturile? Cafelele? Ok. Şi apoi nu mai vine lumea că e prea scump. Nu se poate aşa ceva. Habar nu am de unde scot asemenea măsuri guvernanţii noştri. Nu vom avea de unde plăti impozite de mii de euro”, spune nemulţumit Andrei, patronul unei cafenele din Cuj-Napoca.
Potrivit formulei de calcul propuse de guvern barurile şi cafenelele, amplasate central în Capitală sau în primele şapte mari oraşe, între care şi Cluj-Napoca, vor plăti anual, în funcţie de suprafaţă, între 1.500 şi 3.400 euro, în timp ce, la polul opus, în localurile din oraşe care nu sunt municipii vor achita între 310 euro şi 2.000 euro.
Service-urile mici îşi închid porţile
„Nu ştiu cum au tupeul să introducă asemenea taxe. Eu zic să vină politicienii şi să muncească o lună să vadă cum se fac banii ăia pe care îi vor ei ca impozit şi apoi mai vorbim. Lucrez totul cu acte în regulă şi abia mă menţin pe linia de plutire. Cum să scot eu impozite de mii de euro dintr-un service. Sunt chiar fără nici un pic de bun simţ. Cum merge ceva cât de cât, hai repede să-l impozităm suplimentar”, spune revoltat Laci, proprietarul unui service auto din Floreşti. Pe cei circa 200 de metri pătraţi ar trebui să plătească, potrivit legii impozitului forfetar, peste 20.000 de lei anual.
„Ne întoarcem parcă în timp. Această măsură cred că va afecta foarte mult reprezentanţele auto care au service-uri potrivit unor standarde, ceea ce implică spaţii mari cu suprafeţe de mii de metri pătraţi. Şi aici evident totul e făcut corect, cu acte, piesele sunt din import, manopera vine pe factură pentru că se dă garanţie. Sincer nu ştiu ce va fi. Cred că vor rezista numei cei care vor lucra la negru, la negru, adică cu porţile închise şi recomandări din gură în gură şi un număr de telefon de la vecinu’ sau de la un prieten care şi el îşi repară maşina acolo. Iar când vine controlul omul va spune că sunt nişte prieteni pe care îi ajută. Şi atunci vom vedea cum le vor ieşi calculele privind încasările de la buget, că de fapt se vor închide o grămadă de afaceri şi vor încasa mai puţin şi nu mai mult. Asta ca să nu vorbim de locurile de muncă ce vor fi desfiinţate”, explică şi reprezentantul unui service auto de pe lângă o reprezentanţă auto.
De noul forfetar vor fi afectate şi hotelurile clujene, mai ales că reprezentanţii Asociaţiei Hotelierilor Clujeni se plângeau încă de anul trecut de scăderea drastică a volumului activităţii. Sunt şi excepţii pentru că noul forfetar nu afectează hotelurile care fac parte din lanţuri mari sau firme cu o mare cifră de afaceri. De exemplu, Hotel Belvedere este exceptat de la acest tip de impozit deoarece este deţinut de Unita Turism care face parte din categoria marilor contribuabili pentru care impozitul rămâne neschimbat.
Un service auto ar trebuie sa aiba preturi accesibile pentru orice client. De altfel, orice companie care ofera servicii auto, ca spalatorie, vulcanizare, piese auto, ar trebuie sa aiba astfel de preturi bune. In caz contrar isi pierde o mare parte din clienti.