„Revoluţia din octombrie” la Cluj în transportul public local
Transportul public clujean va trece printr-o adevărată revoluţie în lunile următoare. Aceasta deoarece implementarea noului sistem de ticketing trebuie să fie gata până în octombrie 2014. Iar din acel moment modul de a circula în oraş cu autobuzele, troleibuzele şi tramvaiele va fi mult mai rapid şi mai uşor. Cel puţin asta promit reprezentanţii primăriei clujene, care se ocupă de acest proiect finanţat din fonduri europene şi care depăşeşte 30 de milioane de lei.
Proiectul nu include doar o modernizare a sistemului de eliberare a biletelor şi abonamentulelor, ci are şi o componentă extinsă de modernizare a întregului transport public local. Astfel, prin acest proiect vor fi modernizate 87 de staţii de transport din Cluj, modernizare care înseamnă atât montarea de copertine cât şi dotarea cu bănci şi coşuri de gunoaie. Pe de altă parte în 60 de staţii din oraş vor fi montate 61 de automate de eliberare a biletelor de călătorie. Autobuzele, troleibuzele şi tramvaiele vor fi dotate cu 327 de validatoare de bilete şi vor fi achiziţionate tot pentru aceste mijloace de transport 327 de computere de bord performante, care vor înregistra datele de validare a biletelor, vor descărca datele de la punctele de transfer şi vor avea inclus şi un sistem GPS care va permite localizarea permanentă a mijloacelor de transport public. Vor fi amenajate şi şapte puncte automate de eliberare a abonamentelor. Întregul proiect va fi gestionat de la o locaţie centrală de management care va fi situată în sediul Companiei de Transport Public Cluj-Napoca S.A.. De asemenea, pentru acţiunile de control vor fi operaţionale 74 de panouri led şi 20 de terminale de supracontrol.
„Sistemul de ticketing va putea înregistra toţi parametrii de tranzacţie: tipul titlului de transport, dreptul de călătorie, data şi ora tranzacţiei, linia, vehiculul. Şi prin această memorare putem obţine rapoarte şi date statistice referitoare la traficul de călători, la încărcarea mijloacelor de transport, la încărcarea ghişeelor, a punctelor interne. După ce vom avea rapoartele şi vom vedea că o linie e prea încărcată vom putea suplimenta numărul de autobuze acolo, sau vom putea observa un anumit tipar al călătorilor care schimbă foarte des în anumite locaţii şi atunci vom putea observa că există o anumită nevoie mai mare pe o anumită linie şi se pot înfiinţa chiar linii noi. Deci vom ştii exact la orice oră câţi călători sunt în fiecare autobuz şi practic în acest fel se poate optimiza foarte mult sistemul de transport în comun”, explică managerul de proiect, Ovidiu Câmpean, director al Direcţiei Evenimente Publice şi Informare cetăţeni din primăria clujeană.
Ce se schimbă pentru călători
Ideea centrală a noului sistem este cea a legăturilor facile şi a transferurilor rapide între mijloace de transport pentru a ajunge cât mai repede în diferite zone ale oraşului. „Pe lângă faptul că vom optimiza condiţiile de transport, confortul, practic va fi un sistem de tarifare orar în care călătorul într-un interval de timp bine definit, cel mai probabil de o oră, va putea călători cu orice mijloc de transport, tramvaie, autobuze, troleibuze, fără să mai trebuiască să îşi cumpere două bilete cum era până acum sau să aibă abonament pe două linii. Deci cu un singur bilet, timp de o oră se poate circula din orice punct al oraşului. Aceasta ar fi principala modificare. A doua schimbare, la fel de importantă şi utilă, este aceea că oamenii îşi vor putea cumpăra bilete de la automate care sunt la dispoziţia lor la orice oră, sunt acolo nonstop. În privinţa abonamentelor, orice variantă de abonament va fi valabilă, inclusiv cele actuale.dar şi altele noi. De exemplu abonamente pe cinci zile sau pe zece zile, pentru turişti sau abonament de o zi. Se permite o mai mare flexibilitate decât ce există în prezent. Ca şi costuri sigur aduce o ieftinire importantă pentru că un călător nu va mai trebui să îşi ia două bilete dacă are de schimbat două mijloace de transport. Trecerea la noul sistem nu se va face brusc ci va exista o perioadă de tranziţie pentru ca lumea să se obişnuiască”, mai spune Ovidiu Câmpean.
31% din proiect, gata
Proiectul de ticketing şi modernizarea a transportului a ajuns, după realizarea licitaţiei, la suma de 30.389.000 de lei. Deşi iniţial proiectul a început cu întârziere, momentan lucrările sunt în grafic. „Stadiul de execuţie a lucrărilor a ajuns la 31% din proiect, suntem în graficul nou aprobat, nu există întârzieri. Perioada de finalizare este prevăzută pentru luna octombrie. Proiectul de modernizare a transportului local beneficiază şi de o cofinanţare locală în valoare de 2% din suma totală”, a declarat managerul de proiect.
Parc auto înnoit
În acest an este este prevăzută şi o înnoire a parcului auto de care dispune Compania de Transport Public Cluj-Napoca. Astfel în bugetul pe 2014 al municipiului este prevăzută achiziţia a 50 de noi autobuze, dintre care 40 vor fi suportate chiar de la bugetul local, în timp ce restul de 10 va fi plătit de companie din banii de pe taxa specială de transport, instituită lunile trecute. Pe de altă parte, se ia în cacul şi achiziţia unor autobuze electrice, iar primăria are în acest sens un proiect cu finanţare elveţiană. „Noi avem acceptate trei proiecte cu finanţare de la autorităţile eleveţiene, iar unul dintre ele prevede chiar achiziţia de autobuze electrice. Putem achiziţiona între 10 şi 15 asemenea autobuze, care vor înlocui autobuzele diesel şi vor avea două staţii de alimentare. Suntem în faza de finalizare a studiului de fezabilitate care trebuie depus până în martie, iar apoi dacă trece de evaluare se va semna contractul. 15% din valoare este contribuţia noastră. Principalul avantaj este reducerea poluării, la asemenea autobuze poluarea fiind aproape zero. Autobuzele vor circula pe trasee plane din oraş, iar licitaţia de achiziţie va fi derulată chiar de către primărie”, a mai spus directorul Direcţiei Evenimente Publice şi Informare cetăţeni.
Cât priveşte atragerea de noi fonduri europene pentru acest domeniu primăria se pregăteşte cu noi proiecte. „Aşteptăm să se definitiveze acordul pentru exerciţiul de finanţare 2014-2020 , dar din ce ştim vor exista bani tocmai pentru achiziţia de mijloace de transport şi sigur vom depune şi noi proiecte în acest sens. Cert e că am semnat peste 120% din banii polului de creştere şi astfel pe diferenţă, banii economisiţi, vom depune proiecte suplimentare care să deservească, de ce nu, şi zone noi cum ar fi Lombului unde va fi Cluj Inovation City sau Făget. Iar la economii putem spune că şi la proiectul de ticketing la achiziţiile deja făcute s-au economisit 9, 8 milioane de lei faţă de sumele estimate iniţial”, a subliniat Câmpean.