Războiul transportului local continuă pe frontul din comuna Baciu
Foto: Dan Bodea
Derută în Baciu, după ce comuna a început să fie deservită de autobuze ale companiei private Fany. Localnicii cred că vor fi privați de serviciile fostului RATUC, actualmente Compania de Transport Public Cluj-Napoca (CTPCN). Deocamdată, însă, CTPCN nu s-a retras de pe traseul din comuna Baciu și nici nu intenționează acest lucru. Totuși, traseul a fost adjudecat de Fany, în urma unei licitații.
Războiul pentru transportul în comun din localitățile limitrofe municipiului Cluj-Napoca continuă și în anul 2014. Ziua de luni a început cu un scandal monstru al localnicilor din comuna Baciu, care au protestat în curtea primăriei și la domiciliul viceprimariului, cerând ca în localitate să circule în continuare autobuzele liniei 31 B ale CTPCN.
Sâmânța scandalului a apărut în luna decembrie a anului trecut, când firma de transport Fany a câștigat, în detrimentul Companiei de Transport Public Cluj-Napoca, licitația pentru ruta Baciu-Cluj-Napoca. Conform legii, din acel moment, pe acest traseu ar fi avut drept de operare doar Fany, însă autobuzele de pe linia 31B nu au încetat să circule.
Localnicii din Baciu, „suporterii” liniei 31 B
În ciuda faptului că în ultimele săptămâni autobuzele Fany și autobuzele 31B au circulat simultan, situația a degenerat abia luni, când mai mulți localnici au început să strângă semnături pentru „izgonirea” operatorului privat și reinstalarea CTPCN, în ciuda faptului că aceștia au pierdut licitația pentru respectiva rută.
Potrivit viceprimarului comunei Baciu, localnicii nu sunt de acord cu eliminarea autobuzelor 31B pe motiv că autobuzele noului operator ar avea traseu doar până în Autogara Beta.
„31B este o prelungire a liniei 31 care merge în Baciu. Chiar și în era comunistă autobuzele circulau la noi. A existat o licitație dar nimeni nu a cerut ca ruta Cluj-Napoca- Baciu să intre la licitație. Am cerut pentru localitățile ce aparțin comunei Baciu. Fany a câștigat licitație și din data de 3 ianuarie își fac cursele și din Baciu spre Municipiu. Unul dintre cele mai mari succese și mulțumiri ale comunității din Baciu a fost când în anul 2012 am reușit să creștem frecvența curselor din Baciu spre oraș, iar autobuzele mergeau la 20 de minute. Nu suntem împotriva firmei Fany, dar problema este că ei merg doar până la Autogara Beta. Acum gândiți-vă că un copil care merge la școală, undeva în centrul orașului, trebuie să coboare în autogară, să treacă podul, să meargă până la gară și de acolo să mai ia un autobuz sau chiar încă două cu care să ajungă la destinație. Nu suntem împotriva firmei Fany, dar ne întoarcem la anii comunismului”, a explicat pentru Transilvania Reporter viceprimarul comunei Baciu, Deak Francisc.
Situația a ajuns astfel să sfideze ridicolul, în contextul în care deși în stații opresc atât autobuzele Fany cât și autobuzele 31B, călătorii le aleg pe cele ale CTPCN.
„Cu Fany încercăm să discutăm, dar nu prea discută ei cu noi. Din păcate acum circulă și Fany și 31B, dar nimeni nu circulă cu Fany pentru că la ei trebuie să stai să îți vândă șoferul bilet și să îți dea rest. E ca în Evul Mediu. În plus, la RATUC (n.r CTPCN) aveai facilități, existau reduceri la abonamente și așa mai departe. Oamenii sunt supărați acum și se va ajunge la proteste mai ample. Dacă situația continuă probabil oamenii vor bloca circulația și se va ajunge la lucruri mai grave”, completează viceprimarul Deak Francisc.
Directorul general Fany: „Autobuzele CTPCN circulă ilegal”
Cele două părți care se războiesc pe traseul Baciu-Cluj-Napoca au însă păreri contradictorii. În timp ce directorul CTPCN, Liviu Neag, a declarat pentru Transilvania Reporter că nu cunoaște datele situației și că în lipsa unui document oficial care să reglementeze situația, autobuzele CTPCN vor continua să circule, directorul Fany își acuză „adversarul” că nu respectă termenii contractului și că operează ilegal pe ruta respectivă.
De asemenea, directorul general al Fany, Cristian Măhălean, neagă varianta viceprimarului Deak Francisc și spune că Fany oferă tot ceea ce CTPCN oferă, iar în plus pune la dispoziție condiții de transport mult mai bune.
„Noi operăm legal, pe baza unei licențe obținută prin licitație și RATUC operează ilegal, ei nu au niciun act. Oamenii au fost instigați să își facă abonamente la RATUC deci normal că nu circulă cu autobuzele noastre. Eu sper că vor fi profesioniști. Dacă nu se retrag de pe traseu, sper ca instituțiile statului să își facă datoria și să îi sancționeze. Prețul biletelor și al abonamentelor este la fel ca și la RATUC, frecvența curselor este aceași, stațiile și traseul la fel doar că noi avem autocare mult mai confortabile decât cele de la RATUC. Primăria Baciu dezinformează când spune că autobuzele noastre merg doar până în Autogara BETA în condițiile în care traseul este același, adică din Baciu până în Piața Mihai-Viteazu”.
bine inteles compania fani foloseste statile fostului ratuc cu ce drep …. oameni care coboara din autobuze fostului ratuc trebuie sa difileze printre autobuze pe partea carosabila ce mai ros boc ia masuri odata nu sta dejaba in primarie .
Localnicii din comuna Baciu nu doresc sa cirucle cu firma Fany sub nici o forma!!!! Comuna Baciu trebuia sa fie cartier de mult timp. Nesimtire! Boc sa-ti fie rusine!