Oraşul sufocat de maşini. Patru autoturisme la un loc de parcare

Foto: Dan Bodea
Foto: Dan Bodea

Cluj-Napoca devine pe zi ce trece un oraş sufocat de maşini. Iar problemele cauzate de acest parc auto foarte mare se ţin lanţ. De la traficul extrem de aglomerat la orele de vârf, la lipsa unui număr suficient de locuri de parcare şi la blocaje în tot mai multe locuri din municipiu. Nici nu e de mirare, dacă luăm în calcul că numărul maşinilor din oraş ajunge la peste 180.000. Aceasta în timp ce, potrivit primăriei clujene, în oraş există doar circa 45.000 de locuri de parcare, adică un sfert din necesar.

Problema numărului mare de maşini pare oarecum fără ieşire, deoarece autorităţile locale trebuie să găsească o soluţie nu numai pentru cei cu „buletin de Cluj”, ci şi pentru miile de studenţi, din care o parte însemnată vine la studii având un autovehicul. La toţi aceştia se adaugă vizitatorii ocazionali ai oraşului, fie că vorbim aici de turişti, fie că vorbim de cei care vin la clinicile din oraş. „Judeţul Cluj avea la 31.12.2013 un parc auto de circa 230.000 de maşini, din care 182.000 de autoturisme. Din datele noastre, 70% din aceste maşini sunt în Cluj-Napoca. Celor înmatriculate la Cluj li se adaugă un număr estimativ de 25.000 de unităţi auto, care aparţin studenţilor şi care staţionează tot în oraş (n.r. rezultă un total de peste 180.000 de maşini). Aşa că avem cu siguranţă o deficienţă legată nu numai de locurile de parcare. Faptul că s-au făcut cinci parkinguri nu rezolvă nici pe departe problema, pentru că la numărul de vehicule şi impozitarea care se face putem spune doar că autorităţile au găsit o modalitate uşoară şi convenabilă pentru ele de a transforma trama stradală activă (banda 1) în parcări. Rezultatul a fost însă că s-a diminuat capa­citatea de trafic pe străzile din Cluj-Napoca cu circa 30%. Ceea ce e foarte mult. Şi asta se simte la modul cum «curge» traficul. Iar dacă e să fim corecţi, practic pentru fiecare maşină trebuie să ne gândim că e nevoie de două locuri de parcare, unul acasă şi unul la serviciu. Problema e agravată de faptul că oraşul ca structură stradală e bazat pe un nucleu central de străzi înguste rectangulare, care nu permit un acces progresiv către centru. Sunt frumoase ideile vestice, dar la noi nu se prea potrivesc. Avem un oraş numit Cluj, care porneşte tocmai de la ideea de clusium, adică ceva închis între nişte văi. Aşa e şi accesul, 2-3 variante de traversare est-vest şi una pe relaţia nord-sud”, a precizat pentru Transilvania Reporter, comisarul-şef Dan Florian, şeful Direcţiei Permise şi Înmatriculare Vehicule Cluj.

Cinci parkinguri,  45.000 de locuri

În ultimii ani, municipalitatea clujeană a investit milioane de lei în construcţia a nu mai puţin de cinci parkinguri şi amenajarea a trei parcări supraterane cu barieră. În proiect sunt alte noi parkinguri de cartier, cel mai avansat fiind cel planificat pentru zona străzii Negoiu din cartierul Mănăştur. „Anul trecut, primăria a amenajat 2.503 noi locuri de parcare prin lucrările de reamenajare şi reabilitare realizate în cartiere. Pe cartiere, situaţia parcărilor nou-înfiinţate este următoarea: Mărăşti – 844, Gheorgheni – 625, Mănăştur – 579, Grigorescu – 275, Centru – 131, Zorilor – 35 şi Gruia – 14. Ne propunem să amenajăm locuri de parcare şi pentru cei care sunt în trecere în anumite zone ale oraşului (cei care vin în vizită). În acest sens, în parkingul Băişoara există 36 de locuri de parcare în regim de plată orară, iar din ianuarie am introdus parcarea cu plată orară pentru 34 de locuri în parkingul de pe strada Primăverii”, explică şeful Biroului mass-media din primăria clujeană, Iulia Perşa. Acestora li se adaugă şi cele două parkinguri private realizate anii trecuţi prin concesionare: Multiplex Leul şi Parkingul Mărăşti.

În ciuda acestor noi investiţii, oraşul este plin de maşini parcate neregulamentar, fie pe spaţiile verzi, fie în staţiile de autobuz, fie pe pistele de biciclete sau blocând intrările la instituţii. O dovedeşte la fel de uşor numărul mare de amenzi care se dau periodic de către poliţişti pentru parcări neregulamentare. Dar şi faptul că, în fiecare an, la începutul lui ianuarie, clujenii iau cu asalt ghişeele primăriei pentru a obţine un abonament la parcare, care se acordă pe principiul „primul venit, primul servit”.

În Consiliul Local s-a decis recent înăsprirea sancţiunilor pentru contravenţiile privind parcările, amenzile fiind cuprinse între 200 şi 400 de lei. La aceasta se adaugă măsura ridicării maşinilor parcate ilegal. Însă chiar şi consilierii au recunoscut că nu e tocmai „moral” să dai amenzi şi să ridici maşini, dacă nu oferi soluţii. În urma numeroaselor sesizări legate de lipsa locurilor suficiente de parcare, consilierii au propus şi organizarea în perioada următoare a unei dezbateri publice referitoare la re­gulamentul de parcări din oraş.

Soluţia despre care se discută de ani întregi, fără a se depăşi însă acest stadiu sunt parcările subterane. „Parcările subterane sunt o soluţie viabilă cu adevărat. Dar mai trebuie şi să se dorească cu adevărat construirea lor. Nu spune nimeni că este uşor, şi costă, dar nu prea avem de ales. Şi mai trebuie să luăm în calcul, dincolo de disconfortul cauzat de aglomeraţia din trafic, şi un element extrem de important, poluarea care la Cluj e foarte accentuată. Oraşul are canioane stradale multiple, adică blocuri pe verticală înalte şi apropiate, în care aerul nu poate să circule şi astfel să se primenească. Apoi datorită aglomeraţiei avem timpi mari de aşteptare la semafor, în care motorul e la relanti şi atunci se emite o cantitate foarte mare de monoxid de carbon. Rezultă o poluare accentuată, cea mai mare fiind chiar în zona de intersectare a trotuarului cu clădirile. Uneori putem spune că ajungem ca la Londra cu combinaţia între umiditate şi poluare. Şi ar trebui să se acorde în continuare atenţie pentru a crea cu adevărat o undă verde. Pentru că ceea ce avem acum nu e ceva funcţional”, mai spune Dan Florian.

[stextbox id=”alert” caption=”Judeţul Cluj, pe locul 3 în ţară la parcul auto”]Potrivit datelor statistice publicate de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare Vehicule, în România sunt oficial înregistrate 5.985.085 de maşini. Dintre acestea cele mai multe, 1.914.778, au o vechime între 6 şi 10 ani şi doar 176.531 au o vechime între 0 şi 2 ani. Judeţul Cluj are un parc auto de 229.508 maşini, şi se situează după Bucureşti cu 1.125.591 de maşini şi Timişoara cu 232.058. Doar Prahova, dintre celelalte judeţe mai are peste 200.000 de maşini înmatriculate. Din totalul de 229.508 maşini, cele mai multe, adică 73.286, sunt cu o vechime între 6 şi 10 ani, 63.037 au o vechime între 11 şi 15 ani şi 44.898 au peste 20 de ani vechime. Doar 4.341 sunt maşini noi, între 0 şi 2 ani vechime.[/stextbox]

Încasări de milioane din parcări

parcari

Foto: Dan Bodea

Primăria Cluj-Napoca a încasat anul trecut suma totală de 6.889.540, 5 lei din taxa de parcare. Dintre aceştia, 2.609.60, 5 de lei provin din abonamentele de parcări din cartiere, iar 4.279.880 de lei din parcările din zona centrală închise cu barieră, tichete de parcare, parcometre sau încasări numerar din parkingurile primăriei. Cel mai „bănos” a fost şi anul trecut, după cum era de aşteptat, Parkingul Moţilor cu suma de 441.941, 75 lei. Anul trecut primăria a introdus, după multe luni de dezbateri, şi sistemul de plată prin sms a parcărilor. „În ceea ce priveşte plata prin SMS pe lunile decembrie şi ianuarie am încasat suma de 24.304 lei reprezentând contravaloarea a 12.152 SMS –uri transmise”, a mai precizat Iulia Perşa.

Distribuie:

Postaţi un comentariu