Jucării de groază: Draculaura, Mumia, Frankenstein
Magazinele de jucării sunt pline de oferte „ademenitoare”, mai ales în această perioadă din preajma sărbătorilor de iarnă. Din păcate, o mare parte din varietatea de jucării o compun și cele mai puțin educative.
Astfel, pe un site destinat vânzărilor de jucării accesând oferta de jucării pentru vârsta cuprinsă între 12 și 24 de luni se disting figurinele Frankenstein și Mumia. Într-o prezentare video cele două figurine sunt decapitate la propriu de doi copii. Frankenstein este strâns de cap până-i ies creierii, iar Mumia este trasa de mâini până acestea se deformează. Abia în descrierea amănunțită a celor două figurine se atrage atenția asupra faptului că aceste jucării sunt recomadate după vârsta de trei ani.
Mai mult, pe același site, sunt expuse spre vânzare seturi de personaje războinice cu accesoriile de rigoare: Dragonul care scuipă flăcări și proiectile (recomandat pentru vârstele 3-7 ani) și Spiderman – lansator de proiectile.
Barbie înlocuită de Draculaura
De asemenea, jucării nepotrivite vârstei se găsesc și în standurile supermarketurilor. Într-un supermarket foarte cunoscut păpușile nu apar costumate în rochiile obișnuite. Păpușile fac parte din colecția „Scary Fashion” intitulată sugestiv „Mystic”. Singurele culori ale vestimentației sunt negrul și rozul. Accesoriile sunt în ton, adică „înspăimântătoare” după cum se arată chiar în descrierea păpușilor. Pe un alt site se vând on-line păpușile din colecția „Monster High”. Din această colecție fac parte două păpuși cu numele de „Draculaura”. Îngrijorător este faptul că pentru fete care au împlinit deja vârsta de trei ani aceste păpuși pot deveni modele de urmat. „Draculaura este fiica lui Dracula și are 1599 de ani. Este vegetariană și leșină dacă vede sânge. Draculaura este pregatită pentru o petrecere în pijamale, plină de distracție și sperieturi”, scrie în prezentarea făcută de magazinul on-line acestor jucării-păpuși.
Părinţii trebuie să „cenzureze” jucăriile
Specialiștii recunosc că pe piață există „jucării care nu corespund modelului cultural ideal” și că în asemenea situații intervin „părinții care trebuie să medieze între copii și jucării, adică să promoveze acele jucării care susțin modele ideale, iar dacă copiii accesează jucării care nu corespund modelului ideal părinții trebuie să le explice că acele jucării nu sunt bune, că trebuie evitate”. „Deocamdată modelul cultural ideal este modelul care a funcționat și anii trecuți. Nu putem să spunem că la nivel cultural ideal ne-am îndrepta spre o societate în care „vampirii” și „Dracula” al reprezenta un ideal. Este clar că aceste modele nu reprezintă modelul cultural ideal”, explică psihologul Daniel David. Dacă părinții aleg să cumpere astfel de jucării „aceste jucării o să le afecteze copiilor capacitatea de adaptare pozitivă la societate”. ”Copiii pot fi expuși unor modele pozitive, dar având deja aceste modele negative va fi foarte greu să învețe modelele alternative pozitive. Pe termen scurt sau mediu comportamentele pe care copiii și le-au însușit corespund cu modelul pe care l-au învățat. Dacă modelul învățat va fi unul violent și comportamentele copiilor vor fi violente și agresive”, este de părere psihologul clujean.
Totuși, există și alte filtre ale societății care îi pot ajuta pe copii. ”E bine că cei mici merg la grădiniță, la școală pentru că ce-i scapă părintelui poate corecta școala. Societatea și-a elaborat filtre multiple: părinții, bunicii, școala etc. Aș sugera ca cei din prima linie, și anume părinții, să fie cât mai responsabili, să fie cât mai vigilenți”, a recomandat psihologul Daniel David părinților.
Lăsați roboții să vină la copii!
O altă categorie de jucării foarte des întâlnită pe rafturile magazinelor de profil sunt jucăriile mai inovatoare, la acest capitol roboții deținând supremația. Specialiștii spun că acest tip de jucării pregătesc copiii pentru confruntarea de mai târziu cu tehnologia. „Pe copii îi putem lasă să se joace atâta timp cât jucăriile promovează modelul cultural ideal. Societatea evoluează și dacă nu am avea jucăriile mai inovatoare nu i-am pregăti pe copii pentru tehnologia cu care se vor confrunta când vor fi mai mari. Jucăriile anticipează mediul în care noi trăim, avem telefoane, mobile, sisteme 3 D, roboți. Aceste jucării anticipează aceste lucruri într-o formă mai simplă pe care le vor întâlni în viitor”, consideră psihologul clujean.