IT-iștii se implică tot mai mult în acțiunile de caritate
La fel cum industria de consum se înstăpâneşte peste sărbătoarea Crăciunului şi actele de caritate de sfârşit de an se profesionalizează în România. Iar în mai proaspătul evidenţiat domeniu al carităţii, nu întâmplător, la Cluj, în avangardă se află cea mai prosperă industrie a oraşului, cea de IT.
Firmele din industria IT sunt printre cei mai generoşi contributori ai organizaţiilor şi fundaţiilor de caritate clujene, spun reprezentanţii acestora. Donaţiile firmelor de înaltă tehnologie, chiar dacă sunt consistente, sunt mai rar mediatizate pentru că cel mai adesea ele cer confidenţialitate. Tinereţea, bunăstarea şi o abordare pozitivă a vieţii încurajează comportamentul altruist al managerilor şi lucrătorilor din IT şi fac din ei, în general, actori sociali mai implicaţi.
IT-ul nu are desigur monopol pe altruism. Atmosfera de sărbătoare a Crăciunului, spun sociologii, contribuie la amplificarea comportamentului caritabil şi, cel puţin la Cluj, acest lucru se vede. Cu fiecare an, oraşul se deschide tot mai mult şi inventiv spre nevoile celor defavorizaţi. În acest număr, Transilvania Reporter face o incursiune în lumea relativ nouă a carităţii, inventariind acţiunile de binefacere din preajma sărbătorilor. Acţiuni care îi aduc câteva clipe în luminile rampei pe cei care nu au parte de aşa ceva decât arareori şi care, potrivit specialiştilor, sunt benefice nu doar celor care primesc, ci şi celor care dăruiesc. Dăruind, avem sentimentul că suntem mai buni, devenind astfel mai buni, spune sociologul Dan Chiribucă.
Membrii echipelor MB Dental și Freshbyte au organizat săptămâna trecută Gala de caritate „Dăruiește din Suflet”, pentru a ajuta o parte din copilașii mai puțin norocoși să simtă căldura Crăciunului. Mini recitalul acustic de colinde a avut loc la Cinema Mărăști și i-a avut drept protagoniști pe Sorina Puiac, Cecilia Papoi, Liviu Ichim și Tony Jay.
„Am organizat anul trecut o gală ceva mai mică, doar cu MB Dental, iar acum s-a alăturat și firma Freshbyte, așa că am hotărât să facem un eveniment mai mare. Am avut un concert de colinde, o scenetă realizată de copiii de la Centrul „La noi”. De asemenea, am avut alături un artist care a pictat cu ajutorul spray-urile mai multe tablouri, iar cei care au dorit le-au putut achiziționa. În ultimul timp am observat că tot mai multă lume simte nevoia să ajute, nu doar în perioada sărbătorilor. Din fondurile obținute vom achiziționa papuci și haine de iarnă pentru copiii din Iclod și Cămărașu incluși în programele unitare ale fundației World Vision. Marți ne-au vizitat acești copii la sediul firmei, iar întâlnirea a fost una mai mult decât emoționantă. Copiii aceia au posibilități materiale extrem de reduse. Am încercat să le oferim o zi cât mai fumoasă”, a spus Raluca Kostrakievicz, din partea Freshbyte.
De asemenea, IT-iștii se implică și în timpul anului în campanii umanitare, unul dintre aceste proiecte fiind O masă caldă.
Moș AROBS face cadouri de Crăciun
„Anul acesta, vom susţine două cauze cu care au rezonat în mod deosebit colegii noştri. Un coleg a venit cu ideea de a-l ajuta pe Septimiu Tămaş, un băieţel de 14 ani, diagnosticat cu leucemie limfoblastică acută, care are nevoie de 10.000 de euro, pentru a urma o procedură premergătoare transpantului de măduvă, numită iradiere completă. Argumentul lui nu putea să nu ne sensibilizeze pe toţi: <<Nu pot să mă împac cu ideea că un copil îşi aşteaptă moartea pentru că nu are 10.000 de euro pentru un tratament care nu este decontat de casa de asigurări>>. Am început deja să promovăm cauza intern, urmând ca, în 18 decembrie, să demarăm campania de strângere de fonduri. Suma adunată de colegi va fi dublată de companie. Cea de a doua cauză a fost propusă de colegii din Republica Moldova. Vom organiza un ShoeBox pentru o familie dintr-o localitate din sudul Moldovei cu patru copii, care au nevoie de hăinuţe de iarnă şi rechizite şcolare. Anii trecuţi, am susţinut cauze care aveau o componentă educaţională, însă de data aceasta colegii au ales să le dea speranţă unor copii care au mare nevoie de ajutorul nostru.
World Vision
„Avem mai multe parteneriate cu firme locale de IT și nu numai și împreună cu unii dintre angajații lor mergem la copiii din comunitățile sărace din județ cu haine, rechizite și alte cadouri pentru a le face mai frumoase sărbătorile. De asemenea, celor care nu au posibilitatea să ajungă prea des la oraș, le oferim transport și ocazia de a participa la vizionare de filme, sau la alte evenimente din Cluj. Acțiunile din această iarnă, reunite sub un titlu simbolic, Fii și tu Moș Crăciun, le derulăm în 13 comune și 72 de sate din județul Cluj. În ceea ce privește legea privind posibilitatea donării a 20% din impozitul pe profit, foarte puține companii sau firme contribuie cu acest procent și, din această cauză, nu putem spune că se simte această contribuție. De altfel, foarte puțin se simt și cei 2% pe care îl redirecționează persoanele fizice. Nu pot să spun care este motivul, dar dacă s-ar face mai multă mediatizare poate lumea ar conștientiza cât de importante sunt contribuțiile lor. Din păcate anumite cauze și-au pierdut foarte mult și credibilitatea”, Vali Sabău, manager zonal pentru fundația World Vision Romania.
Potrivit articolul 21 din Codul Fiscal, Legea nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii bibliotecilor nr. 334/2002, cheltuielile de sponsorizare şi/sau mecenat şi cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii, contribuabilii care efectuează sponsorizări şi/sau acte de mecenat, scad din impozitul pe profit datorat sumele aferente în limita minimă precizată: 3 la mie din cifra de afaceri sau 20% din impozitul pe profit datorat.
Text: Maria Man, Radu Hângănuț, Cristina Beligăr