Horea Uioreanu: Drumurile judeţene au fost până acum fata săracă a investiţiilor
Planurile de dezvoltare a judeţului Cluj includ în această perioadă câteva proiecte importante şi de interes pentru toată populaţia. Cum decurg lucrările la aceste investiţii puteţi citi în cadrul unui interviu cu preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Horea Uioreanu.
Vă apropiați de jumătatea de mandat. Cum decurg proiectele pe care vi le-ați propus?
Unele le-am finalizat, altele sunt în curs de finalizare, unele au fost cu probleme, altele au mers mai ușor. Și mi se pare normal până la urmă, nu toate lucrurile să aibă aceeași viteză, cum mi-aș fi dorit eu. Mi-aș fi dorit ca lucrurile să meargă cu viteza fulgerului, dar iată că, din păcate și legislația și calitatea celor care execută lucrările nu întotdeauna este cea la care noi ne așteptăm.
Două proiecte foarte importante au fost finalizate în această jumătate de mandat. Este vorba de noua pistă de la aeroport, Aeroportul Internațional Avram Iancu. La nici șase luni de la inaugurarea noii piste, avem patru-cinci noi destinații, avem o nouă firmă care va opera pe acest aeroport.
Al doilea proiect foarte important este finalizarea la nivelul întregului județ a epurării apelor menajere uzate. Deci am încheiat o salbă de stații de epurare împreună cu Compania de Apă Someș din subordinea noastră, care de fapt acoperă tot ce înseamnă ape menajere la nivelul județului Cluj. Ultima dintre ele a fost cea de la Cluj inaugurată în toamna anului trecut, care ca și dimensiune este a doua în țară după cea de la București. Investiții foarte mari, unele făcute în parte pe fonduri europene, așa cum sunt aceste stații de epurare și unele din fonduri proprii așa cum este noua pistă de la aeroport.
Pentru anul acesta ați anunțat ca fiind prioritar proiectul referitor la drumurile județene. Cum merge acest proiect?
Două lucuri sunt foarte importante în perioada următoare. Pentru acest an foarte importantă este finalizarea sistemului de management al deșeurilor. În mod normal trebuia să îl încheiem în martie dar din păcate terenul ne-a jucat feste, a avut loc acolo o alunecare care necesită lucrări suplimentare, dar aceasta înseamnă doar o întârziere a inaugurării acestui sistem modern de colectare, selectare și depozitare a deșeurilor.
Și să ne întoarcem la drumuri pentru că este o zonă care din păcate a fost lăsată de izbeliște în ultimii ani. Totdeauna au fost obiective de investiții importante în județul Cluj și totdeauna „fata săracă” a investițiilor au fost drumurile. În următorii doi ani ne vom preocupa de drumurile județene pentru că ele sunt utilizate de majoritatea populației județului și starea lor nu e chiar cea care ar trebui să fie, dacă spunem că Clujul este un județ de nivel european.
Sunt trei direcții pe care am început deja să lucrăm. O dată fondurile proprii, apoi fondurile europene pentru care ne-am pregătit deja cu proiecte pentru a le accesa pe perioada 2014-2020 și bineînțeles parteneriatul public-privat. Dar încă o dată spun, și cu scuzele de rigoare pentru clujenii care folosesc aceste drumuri, este o prioritate zero pentru viitoarea perioadă.
Un alt proiect care trenează de ceva ani buni este Spitalul de Urgență. Ce se face cu acest proiect?
Noi suntem pregătiți pentru acest proiect. Terenul de la Florești de 14, 8 hectare este întăbulat, este în posesia noastră. Investiția este investiție guvernamentală. Din ultimele discuții pe care le-am avut la Guvern și discuțiile sunt continue, se dorește ca această investiție să fie abordată pe fonduri europene. Există o axă pe fonduri europene dedicată infrastructurii medicale, de 750 de milioane de euro dintre care 600 de milioane de euro vor fi orientați spre spitalele regionale de urgență. Și e vorba despre trei priorități ale României, Clujul Iașiul și Craiova. Deci practic noi îi ținem treji pe cei de la Ministerul Dezvoltării și Ministerul Fondurilor Europene pentru ca acest proiect să prindă viață. Și e foarte important, pentru că infrastructura medicală a Clujului este una gândită acum 100 și ceva de ani, pavilionar, este demult depășită și ca principiu și din punct de vedere tehnic. Realizarea acestui spital regional de urgență ar aduce clujenilor și nu numai un spital modern, cu tehnică modernă, cu dotări moderne.
Ați simțit că s-a schimbat ceva în privința susținerii acestui proiect pentru Cluj de când nu mai aveți un ministru liberal la Sănătate?
Nu, mersul e tot ca de melc. E același melc care are mersul lui, din păcate. Dar asta nu înseamnă că nu avem corespondență periodică de fiecare dată când ne întâlnim, indiferent cine este la guvernare pentru că prioritatea României rămâne aceeași. De aceea încă trag speranța că acest proiect va fi realizat. Nu pot anunța nici un fel de termene, pentru că nu sunt termene pe care eu le decid, trebuie să le decidă alții. Pot doar să spun că sunt un susținător al acestui proiect.
Referitor la aeroport, pe care l-ați menționat chiar la început, cum continuă aici planurile de dezvoltare?
Un proiect, care sigur vine în viitor, este proiectul pe care l-am câștigat la Comisia Europeană. Este vorba despre acea conexiune intermodală, pentru care vom afla costurile la finele anului, este de fapt o legătură între aeroport unde se va face și un terminal cargo și infrastructura rutieră și cea feroviară. Deci planurile de dezvoltare ale aeroportului continuă și așa cum am preluat și au de la alții acest proiect început cu mulți ani înainte, sper ca dezvoltarea aeroportului să fie o prioritate și a viitorilor guvernanți de la Consiliul Județean. Sigur noi avem deja o poziție doi consolidată după București, dar vrem să ne consolidăm și în euroregiune și să fim un jucător important în euroregiunea noastră. Și aici mă gândesc și la țările din vecinătatea Transilvaniei.
Cum v-a afectat scandalul legat de firma de transport Fany, mai ales că şi şeful dumneavoastră de cabinet a demisionat în urma acestui scandal?
Din păcate acest scandal care a început la nivel național a ajuns și la consiliul județean. Am spus-o şi o repet că, dacă este cineva a greșit voit sau nevoit, va trebui să plătească. Din punctul meu de vedere sunt susținător al locuitorilor din comunele limitrofe ale Clujului și nu numai, pentru a dezvolta acest sistem metropolitan de transport. Dar legat de ce s-a întâmplat sigur că imaginea nu este cea mai fericită.
Planurile pe următorii doi ani?
Planurile pe următorii doi ani se vor concentra pe drumurile județene și pe dezvoltarea aeroportului cu prelungirea pistei la 3.500 de metri. Mai avem niște proiecte importante la nivel social pe care le-am început și le continuăm. Mă refer la introducerea apei și canalizării în acele școli care nu au aceste facilități, bineînțeles între ghilimele facilități, pentru că e vorba de dotări normale pentru o țară europeană. Și anul acesta vom investi o sumă considerabilă pentru introducerea apei și canalizării într-un număr de școli pe banii Consiliului Județean.
Şi bineînțeles nu puteam uita de parcurile industriale, unul din proiectele de succes ale județului. Cum vedeți dezvoltarea lor?
Aceasta rămâne o prioritate pentru că discutăm de locuri de muncă și de investiții care trebuie atrase în județ. Avem două proiecte câștigate deja pe fonduri europene, o extindere a parcului Tetarom I și un nou parc industrial în zona centurii ocolitoare de est Vâlcele -Apahida, proiecte câștigate la ora asta, cu constructori care au câștigat licitația. Suntem în perioada de contestare și apoi vom trece la lucru.
Ca investitori avem tatonări cu o serie de firme importante, care sunt în derulare și cred că un lucru foarte important e că de 9 mai de Ziua Europei vom inaugura fabrica Bosch, care și ca nume și ca număr de angajați este foarte importantă. Asta nu înseamnă că nu avem în continuare în atenție a atrage noi investitori și încă o dată spun avem tatonări, discuții și negocieri în faze diferite. Cu unii chiar aproape de final. Sistemul de parcuri industriale și facilitățile pe care le oferim acolo a dus ca Clujul să fie atractiv. Pe de altă parte, atractivitatea Clujului se datorează universităților de aici, forței de muncă bine pregătite și trebuie spus cu tărie că întreaga dezvoltare a Clujului s-a datorat universităților și că noi în Cluj avem orice specializare valabilă pe piața mondială de muncă.
Mai trebuie să adăugăm proiectul Cluj Inovation City unde Consiliul Județean a fost prima unitatea administrativă semnatară a acestui proiect. Iar în paralel avem și primul parc științific și tehnologic din țară, Tetapolis, aprobat și certificat pe care îl facem cu Tetarom. Dacă ținem cont de succesul Tetarom sigur vom avea succes și cu Tetapolis.