File de istorie. Povestea aeroportului renăscut din cenușa celui de-al Doilea Război Mondial
Începuturile aviației civile la Cluj-Napoca datează în urmă cu 81 de ani, în 1932, când pe aeroderomul militar Someșeni au început să fie operate curse destinate transportului de pasageri. Facilitatea care a fost distrusă în totalitate în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, a renăscut după căderea Cortinei de Fier, devenind ca urmare a investițiilor din ultimii ani, unul dintre cele mai importante și moderne aeroporturi din regiunea de Nord-Vest.
Transilvania Reporter vă prezintă momentele marcante din „viața” zbuciumată a aeroportului clujean, astăzi „Aeroportul Internațional Cluj”.
1 aprilie 1932: Este înființat Aeroportul Civil din Cluj.
1 mai 1933: Se deschide linia aeriana București-Cluj, linie deservită de către L.A.R.E.S (Liniile Aeriene Române de Stat)
11 septembrie 1933: Aeroportul Cluj a fost declarat Aeroport Vamal Internațional, prin deschiderea primei linii internaționale pe direcția Praga-Cluj-București.
15 noiembrie 1935: Se deschid noi rute: Moscova-Cluj-Praga, Cluj-Satu Mare; Cernăuți-Cluj-Arad-Cluj-Cernăuți.
31 august 1938: Are loc concursul „Micii Înțelegeri”, concurs la care a asistat și Colonel Charles Lindbergh (primul pilot care a traversat Oceanul Atlantic cu avionul).
1939: Se dă în exploatare noul aeroport, Aeroportul Cluj-Someșeni.
În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Aeroportul din Cluj devine cel mai important aeroport militar din Transilvania. Este distrus în urma bombardamentelor, în septembrie 1944.
1948-1959: Activitatea aeroportului este reluată prin operarea de către Compania T.A.R.S (Transporturile Aeriene Româno-Sovietice) a unor curse aeriene de la Cluj-Napoca, spre toate centrele importante al țării.
1960: Începe prima fază de modernizare.
1964-1965: Lucărări noi la pista de decolare-aterizare.
1970: Aeroportul Cluj devine operațional și echipat cu toate dotările necesare unei funcționări în deplină siguranță.
1971-1995: În această perioadă s-au desfășurat numai zboruri interne, pe rutele Cluj-București-Cluj și Cluj-Constanța pe perioada verii.
12 spetembrie 1996: Aeroportul Cluj este redeschis traficului internațional de pasageri și marfă în conformitate cu Hotărârea de Guvern 791/1996.
4 august 1997: Aeroportul Internațional Cluj trece în subordinea Consiliului Județean Cluj.
2001: Are loc terminarea lucrărilor de modernizare și extindere a aerogării.
4 iunie 2004: Încep primele zboruri turistice-charter și primele curse regulate de poștă și cargo.
2006: Pista de decolare-aterizare se extinde la 2100 de metriși se instalează balizajul axial de categoria I.
28 octombrie 2006: O premieră pe piața aeroportuară clujeană are loc prin operarea părimelor zboruri în regim low-cost.
13 noiembrie 2007: Compania aeriană low-cost, Wizz Air, alege să opereze toate zborurile din România ce deservesc zona Transilvaniei de pe Aeroportul Internațional Cluj.
2008: Se înregistrează 752.181 pasageri, o creștere spectaculoasă a traficului, cu 97% față de anul 2007.
22 mai 2008: Aeroportul Internațional Cluj pune la dispoziția călătorilor și partenerilor un nou terminal de pasageri „Sosiri”.
15 mai 2009: Este inaugurat un nou terminal de pasageri „Plecări”.
30 aprilie 2010: Aeroportul clujean devine primul din țară căruia i se permite operarea de zboruri în Spațiul Schengen.
20 decembrie 2010: Pentru prima dată în istoria aeroportului este înregistrat în decursul unui an calendaristic pasagerul cu numărul 1 milion.
8 septembrie 2011: Încep lucrările pentru construirea unei noi piste de decolare-aterizare de 3500 (etapa I, 2100 metri).
19 decembrie 2011: Al doilea an cu un milion de pasageri.
17 octombrie 2013: Aeroportul primește numele „Aeroportul Internațional <<Avram Iancu>> Cluj”.
26 octombrie 2013: Se inaugurează noua pistă de aterizare-decolare.
[stextbox id=”custom” caption=”Carol al II-lea ateriza la Someșeni în 1930″]
Dupã renunțarea la tron în 1925, Carol se răzgândește și decide să forțeze lucrurile și să-şi recâștige coroana. Dupã o negociere în secret cu Iuliu Maniu, Carol închiriazã un avion din Paris și, în data de 6 iunie 1930, zboară înapoi în România, decolând de pe aeroportul Le Bourget.
Avionul la bordul căruia se afla Carol intră în spațiul aerian din România, dar atingând limita de carburant trebuie sã aterizeze lângã satul Vadu Crișului. La puțin timp, avionul lui Carol este descoperit de un avion cu douã locuri model IAR Potez 25, pilotat de cpt. Ion Cristescu, trimis de comandantul celui de-ai doilea Grup de Zbor de Recunoaștere de la baza aerianã Someșeni. Carol este preluat de avionul Potez 25 și zboarã spre Someșeni unde aterizeazã la ora 19:00. O jumătate de oră mai târziu, tot într- un Potez 25, pilotat de cpt. Nicolae Opris, decoleazã în direcția București, escortat de două avioane Potez 25 .
Dupã o zi plinã de evenimente, avionul în care se afla Carol Caraiman aterizeazã pe aerodromul Bãneasa din București, la ora 22:05, în aceeași zi.
[/stextbox]