David Ciceo, director Aeroport Cluj: Aeroportul clujean, unul dintre vectorii cei mai importanţi pentru dezvoltarea zonei
29.792 de zile. Atât s-a scurs de la înfiinţarea aeroportului clujean, pe 1 aprilie 1932, şi până mâine, 26 octombrie 2013, când va fi dată în folosinţă noua sa pistă. De la avioane Farman-Goliath cu 10 locuri şi Junkers 13, cu 5 locuri, aeroportul clujean va putea opera, o dată cu noua sa pistă, şi cu cele mai mari avioane din lume, de tipul Boeing 747 de 400 de tone şi cu o capacitate de peste 400 de pasageri. Un pas mare pentru aeroportul clujean şi, o dată cu el, un pas mare pentru Cluj şi Transilvania.
După deschiderea pentru traficul internaţional, în 1996, şi depăşirea pragului de un milion de pasageri anual, sâmbătă va fi un al moment important în dezvoltarea aeroportului clujean: inaugurarea noii piste. Acum, cu cei 2.200 de metri, iar în următorii anii şi cu restul de până la 3.500 de metri.
Importanţa momentului de sâmbătă pentru Cluj, pentru Transilvania şi chiar pentru România este subliniată şi de faptul că cel puţin jumătate din guvern este aşteptat la Cluj, în frunte cu premierul Victor Ponta şi alături de preşedintele Senatului, Crin Antonescu.
Transilvania Reporter vă prezintă o serie de interviuri cu persoane relevante în ceea ce privește istoria recentă a Aeroportului Internațional Cluj.
Rep: Aeroportul Internaţional Avram Iancu Cluj, pe care îl conduceţi din 1 decembrie 1995, va avea de mâine o nouă pistă, probabil un punct important în dezvoltarea sa şi a zonei Transilvaniei în general. Când a început, de fapt, această dezvoltare a aeroportului clujean?
David Ciceo: A fost o continuitate în dezvoltarea aeroportului, e un efort de aproape două decenii. Un pas important a fost în septembrie 1996, prin obţinerea Hotărârii de Guvern prin care s-a deschis ca aeroport internaţional. Eram atunci în subordine la Ministerul Transporturilor. HG din 96 se referea la deschiderea aeroportului în traficul internaţional, că erau doar curse interne. Ne-a creat posibilitatea de a deschide traficul internaţional pe Cluj
Atunci aveam 32.000 de pasageri pe an, acum sunt săptămâni cu peste 30.000. Am ajuns la un milion de pasageri pe an.
Rep: Un alt an important pentru aeroport a fost 2004…
David Ciceo: În 2004 am pornit proiectele cu terminalele, studii, am analizat ce s-a întâmplat în cu ţările din UE, în special cu Polonia, şi am arătat că după integrarea din 2007 noi vom avea o creştere foarte mare şi vom ajunge la un milion de pasageri. În 2004 aveam 150.000 de pasageri. Având în vedere analizele şi studiile făcute şi efortul nostru de marketing am luat măsuri din timp să creăm infrastructură, să creăm terminale şi în felul acesta am evitat o criză de capacitate. În momentul în care a crescut traficul noi am avut deja infrastructura pregătită, pentru că am previzionat şi am făcut analize.
Rep: După ce aţi fost la Ministerul Transporturilor, aeroportul a trecut în subordinea Consiliului Judeţean, la conducerea căruia s-au perindat mai multe persoane, din mai multe partide. Aţi simţit coloratura respectivelor partide?
David Ciceo: Consiliul Judeţean a sprijinit permanent investiţiile în aeroport. Da, din vara anului 1997 suntem în subordinea CJ. Atunci preşedinte era Victor Romulus Constantinescu. Apoi au fost Ioan Rus, Graţian Şerban, Marius Nicoară, Alin Tişe şi acum Horea Uioreanu. Fiecare a avut o contribuţie importantă la continuarea dezvoltării aeroportului. Fiecare preşedinte şi fiecare partid au susţinut dezvoltarea.
Rep: Care consideraţi că au fost cele mai importante puncte în dezvoltarea aeroportului clujean?
David Ciceo: Deschiderea traficului internaţional, creşterea numărului de destinaţii internaţionale, extinderea platformei, modernizarea balizajului, crearea de terminale. Noua pistă este printre cele mai importante puncte, mai ales că cealaltă era foarte veche şi făceam eforturi să o menţinem în exploatare.
Rep: De fapt ce aduce în plus această nouă pistă?
David Ciceo: Are o capacitate portantă mai mare, e capabilă pentru Boeing 747 de 400 de tone. Are o lăţime de 45 m şi acostamente de beton de 7, 5 m pe fiecare parte. Pista veche are 30 m lăţime şi multe companii aeriene nu vin să aterizeze pe o asemenea pistă. În primul rând, noua pistă poate fi extinsă la 3.500 de metri.
Rep: Ce rol joacă aeroportul pentru Cluj şi pentru regiune? Cât de important este el?
David Ciceo: Are un rol economic direct şi indirect. Menţionez doar că în perimetrul său lucrează peste 1.000 de oameni, s-au creat peste 1.000 de locuri de muncă stabile. Aeroportul nu pleacă aşa cum a plecat Nokia. Are un efect direct şi indirect şi asupra relaţiilor comerciale universitare, de exemplu. Îmi spunea dl rector de la UMF că n-ar fi fost posibil să fie 2.200 de studenţi străini la medicină fără conexiunile aeriene pe care le avem. Ne-am ajutat reciproc în dezvoltare, cu economia, cu parcurile industriale, cu universităţile, cu schimburile culturale. Chiar cu TIFF. Ei ne-au ajutat, pe de altă parte, pentru că ne creşte numărul de pasageri. Ne-am ajutat reciproc. Pentru dezvoltarea municipiului şi a judeţului Cluj este unul dintre factorii cei mai importanţi. Pe urmă, din punct de vedere operaţional, suntem unitatea cu cel mai mare risc din judeţ. Pe lângă faptul că avem activitate non stop, avem planuri pentru situaţii de urgenţă, pentru situaţii de criză.
Rep: Viitorul?
David Ciceo: Ne-am consacrat deja ca al doilea aeroport al României, iar în viitor ne propunem continuarea pistei, finalizarea proiectului pentru transport intermodal, terminalul cargo, dezvoltarea de noi destinaţii.
Rep: Un orizont de timp pentru a ajunge la cei 3.500 de metri pentru această nouă pistă?
David Ciceo: Sperăm să ajungem şi la 3.500 în 2-3 ani, în funcţie de devierea Someşului.