Ghişeele Primăriei supervizate cu camere video
Primăria Cluj-Napoca şi-a dotat recent cele 11 sedii din oraş, inclusiv primăriile de cartier cu camere de supraveghere. „Investiţia” se ridică la peste 9.000 de euro, iar motivele, spun reprezentanţii instituţiei, sunt strict legate de securitate.
Dacă şi până acum în anumite zone din primărie existau camere de supraveghere, recent toate spaţiile unde există ghişee de relaţii cu cetăţenii, dar şi zonele de acces către locuri de lucru cu numerar sau de depozitare valori sunt atent supravegheate video. Purtătorul de cuvânt al Primăriei clujene, Oana Buzatu spune că această dotare este preactic cerută de lege dar şi că există personal insuficient de pază în sediile primăriei astfel că supravegherea video ar acoperi această lipsă. „De exemplu la Centrul de Informare pentru Cetăţeni şi cel unde funcţionează Evidenţa Populaţiei, deşi sunt în imobile diferite, este drept foarte apropiate, dar totuşi diferite, avem o singură persoană de pază. Cu aceste camere putem supraveghea activitatea mult mai bine. Ne-am gândit la motive de securitate în primul rând, avem ghişee unde se lucrează cu bani. Pe de altă parte la aceste ghişee de relaţii cu publicul vin şi cetăţeni mai agresivi, unii chiar în stare de ebrietate şi această suoraveghere video ne permite să identificăm persoanele dacă sunt probleme. Sunt şi angajaţii noştri mai protejaţi”, spune Oana Buzatu.
Angajaţii nemulţumiţi, dar numai „neoficial”
Deşi montarea camerelor în zonele de lucru i-a nemulţumit pe unii dintre angajaţi, aceştia se feresc să o spună oficial. Potrivit surselor Transilvania Reporter, oamenii sunt deranjaţi că aceste camere, mult mai performante decât ce exista până acum ar putea înregistra şi sunetul nu numai imaginile video. Desigur însă pentru a nu avea probleme la locul de muncă, angajaţii nu au depus nici o sesizare nici măcar la sindicat. „Noi nu avem o sesizare oficială. Nu ştiu să fie deranjaţi de camere. Dacă vor face plângere noi vom verifica. Oricum cred că e un lucru bun că s-au montat camere pentru că la ghişee vine tot felul de lume, unii cetăţeni, mai turbulenţi, şi e tot în avantajul angajatului supravegherea video. Iar cine vrea intimitate să o aibă acasă nu la locul de muncă”, a precizat şeful sindicatului Civitas din Primăriei, Valer Suciu.
Numărul de camere, informaţie „confidenţială”
Potrivit datelor comunicate de primărie, în toate cele 11 sedii din oraş au fost montate camere de tip camere color KM-77HF. Firma care le-a furnizat este Prime Telecom, la un preţ total de 39.789, 08 lei fără TVA. Numărul de camere nu poate fi însă comunicat. „Potrivit legii se respectă un normativ în funcţie de spaţiul unde se amplasează camerele, dar nu avem dreptul să comunicăm exact câte camere avem montate. Astfel un articol din legea 333/2003 spune că beneficiarii, conducătorii şi personalul societăţilor specializate în domeniul sistemelor de alarmare şi al mijloacelor de protecţie mecano-fizice sunt obligaţi sa păstreze confidenţialitatea informaţiilor referitoare la sistemele instalate sau avute în întreţinere. Contractul cu cei de la Prime Telecom include şi service asigurat timp de 24 de luni de la punerea în funcţiune a camerelor. Iar intervenţia de service în perioada de garanţie este de maxim 24 de ore”, a precizat Oana Buzatu.
Motive de securitate
„Camerele de supraveghere au fost montate pentru asigurarea securităţii persoanelor şi a valorilor manipulate şi depozitate. Conform legii 333 din 8 iulie 2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, echipamentele TVCI trebuie să asigure preluarea de imagini din zonele de intrare, de lucru cu numerar, de depozitare a valorilor şi pentru asigurarea securităţii persoanelor, asigurând stocarea imaginilor pe o perioadă de 20 de zile. Conform legii, imaginile înregistrate trebuie să aibă calitatea necesară pentru recunoaşterea persoanelor care acced în spaţiu”.