Celulă de criză pentru copiii cu ADHD în premieră națională la Cluj
Județul Cluj va avea în premieră națională un grup de lucru pentru copiii cu ADHD, mai precis cei care suferă de deficit de atenție și hiperactivitate. Materialele de informare despre tratamentul corect al ADHD vor fi distribuite în școli și vor fi create grupuri de sprijin formate din părinți ai căror copii au fost deja diagnosticați și care le pot explica altor persoane în aceeași situație pașii care trebuie urmați.
În prima jumătate a anului precedent, aproximativ 300 de copii din județul Cluj au fost diagnosticați cu ADHD conform statisticilor oficiale, însă specialiștii estimează că numărul real este mult mai mare. Întârzierea unui diagnostic corect scade și eficiența terapiei și tratamentului de care pot beneficia copiii.
În prezent, din cauza lipsei informațiilor corecte despre această tulburare, copiii afectați sunt adesea văzuți în școală drept copii problemă și, în loc să beneficieze de tratamentul de care au nevoie, sunt marginalizați sau chiar excluși, în ciuda eforturilor consilierilor școlari de a informa şi a ajuta la o mai bună integrare școlară.
„Copiii cu ADHD sunt adesea descriși ca obraznici, neatenți sau pur și simplu prost crescuți, fără ca oamenii care folosesc aceste etichete să realizeze că creierul acestor copii funcționează pur și simplu altfel decât al celor din jur. Chiar dacă nu orice copil neastâmpărat are ADHD, noi recomandăm părinților ca, dacă au dubii, să apeleze la specialiști pentru a verifica situația propriilor copii”, a declarat Andreea van Peer, reprezentanta asociației Pași Înainte și psiholog clinician, într-un comunicat de presă.
Pentru ca părinții să aibă acces ușor la informații corecte și complete, specialiștii clujeni s-au reunit într-un grup de lucru, la inițiativa asociației non-profit „Pași Înainte”. Grupul va oferi suport părinților prin întâlniri periodice, va sprijini activități de informare în școli și va realiza managementul unor cazuri dificile de ADHD, unde este nevoie de o intervenție care să implice mai multe instituții de profil.
„Au apărut pe Internet terapii alternative bazate pe diete, homeopatie și alte practici fără studii de validare a tratamentului. Cei care apelează la asemenea metode riscă viitorul propriilor copii; de aceea le transmitem că nu sunt singuri. Dacă se adresează specialiștilor, vor găsi înțelegere pentru situația lor, dar și terapia și, după caz, medicația de care copiii au nevoie pentru succes în școală și ulterior în viață”, a conchis Andreea van Peer.
Specialiștii vor face schimb de date relevante și bune practici pentru tratamentul tulburării ADHD, în așa fel încât toate părțile implicate să aibă acces la informații corecte și actualizate, iar copiii să beneficieze de sprijinul necesar atât la școală, cât și din partea altor instituții.