Soarta cărților „fără ambalaj”, în România
eBook-urile au pătruns în ultimul timp și pe piața din România. Am discutat cu doi specialiști în domeniu pentru afla poziția românilor cu privire acestea, fie că sunt autori sau cititori. Răzvan Penescu, coordonatorul proiectului LiterNet este de părere că eBook-urile în limba română sunt puține și nejustificat de scumpe. „La apetitul pentru lectură al celor mai mulți dintre noi și la viteza de dezvoltare a tehnologiei, investiția într-un reader nu e încă justificată. Cred că cei mai mulți dintre cei care citesc deja pe readere o fac pentru a avea acces la cărți străine, în limba engleză”, spune acesta. LiterNet este un site care permite descărcarea gratuită a eBook-urilor (detalii aici) și care se concentrează, în general pe umplerea unor lipsuri în literatura publicată pe print: teatru, scenariu de film, analiză de film, cărți de fotografie. Din când în când se publică și genuri clasice: romane, proză scurtă sau poezie. În ceea ce privește autorii, Penescu este de părere că acești nu doresc să fie publicați numai în online, preferând, ca primă variantă, printul. „Cred că există autori care să dorească să fie publicați exclusiv pe hârtie, dar nici numărul lor nu mai este la fel de mare ca acum 12 ani când ne-am înființat. Cred că volumele pe hârtie vor rezista până la dispariția generației care are acum 30 de ani. Apoi vor fi o curiozitate pentru rafinați, cum sunt acum discurile de vinil. Cele existente în bibliotecile unor case vor mai fi răsfoite de două-trei generații, adică nu vor avea soarta casetelor video care nu au mai fost mișcate de pe locul în care au fost puse acum zece ani, dar nici foarte departe de asta nu vor fi”, consideră acesta.
Arpad Harangozo, managerul proiectului „@pub. Noi competențe pentru noi provocări în domeniul editorial” lansat de Uniunea Editorilor din România, ne explică de ce la noi nu se publică la fel de multe eBook-uri ca în țările dezvoltate și de ce românii nu cumpără prea mult aceste produse. „Nu există în momentul de față o legislație clară pentru eBook-uri, ceea ce înseamnă că sunt impozitate cu 24%, la fel ca jocurile de pe platformele online, față de cărțile clasice care sunt impozitate cu 9%. În al doilea rând, românii sunt destul de reticienți când vine vorba de plata cu cardul. În plus, pentru cărțile mici nu există un sistem de micro-plăți eficient. Cărțile costă cinci lei, de exemplu, dar există comisioane la fiecare tranzacție și nu se merită. În al treilea rând, nu există titluri bune. Editurile din România publică multe titluri străine traduse, dar cumpără dreptul de autor doar pentru print. De asemenea, în aici există puțini editori care editează autori români.Nu există un magazin online care să ofere o platformă de self-publishing, precum Amazon. Acolo se ocolește editorul. La nivel internațional sunt programe de self-publishing, la noi sunt doar încercări timide și nereușite”, este de părere Harangozo. Acesta susține că eBook-urilor „le merge bine” în Statele Unite ale Americii, în țările Nordice, unde legislația e mai permisivă. „În Germania sau în Franța, e book-urile nu au o viață prea fericită. Legea impune ca o carte să aibă un singur preț, fie că e vorba de print sau online, ceea ce îngreunează vânzările în online. Oamenii preferă la același preț să cumpere obiectul fizic” spune acesta.
Harangozo este de părere că acest domeiu va crește și la noi, numai că pașii făcuți în acest sens sunt mici. „Edituriile se mișcă mai greu, nu există accesibilitate. În Statele Unite, orice Kindle se conectează automat la Amazon. Americanii nu au nicio reținere. Introduc datele cardului când își achiziționează Iphone-ul și apoi plătesc cu cardul fără niciun efort, iar cărțile electronice sunt foarte accesibile pentru clienți. Românilor nu le place să citească. Suntem în urmă rău de tot. Avem cel mai mic consum de carte din Europa. Noi considerăm că tableta nu poate fi folosită pentru citit. eBook-urile nu sunt altceva decât cărți fără ambalaj, cărți în stare pură, dar noi nu vrem să înțelegem asta. Va fi o concurență foarte mare, pentru că eBook-urile nu au nevoie de librărie. Cu toate acestea, există un dezavantaj. Dacă până acum mergeai la librărie și doreai să vezi ultimele titluri dintr-un domeniu, reușeai într-o jumătate de oră. Pe Amazon, nu ai nicio șansă să vezi ultimele titluri într-o jumătate de oră. Vei avea mii de afișări și vei fi nevoit să cauți ținit, după titluri unei cărți. Aici cred că vor avea un rol important formatorii de opinie, criticii. Lupta de marketing va fi mare”, crede acesta.