Sânziana Gădălean, boboc: „Pentru noi sistemul acesta nu a fost chiar atât de dezamăgitor încât să ne alunge”
Vine un moment în viaţa fiecărui elev când trebuie să decidă ce va face cu viaţa lui, dacă va urma sau nu o facultate. Dacă răspunsul este unul pozitiv, şirul de întrebări continuă: ce specializare va alege? ce anume i se potriveşte? va studia în ţară sau în afară? Nu e uşor să iei o decizie, cu atât mai mult o decizie bună. După BAC însă, nu este cale de întoarcere. Trebuie să dai dovadă de maturitate şi să iei, cum se spune, „taurul de coarne”, că doar nu degeaba ai absolvit „examenul maturităţii”.
Generaţia actuală de boboci par însă ceva mai hotărâţi ca cei din generaţiile anterioare. Ştiu ce vor, ce le place şi spun acest lucru cu o sinceritate debordantă. Ştiu ce îşi doresc atât de la oraşul lor, cât şi de la ţara în care au crescut, iar dacă ţara nu va fi dispusă să le ofere ceea ce merită, sunt dispuşi să lupte pentru a o schimba. Prin educaţie, prin implicare şi nu în ultimul rând, prin muncă. Sânziana Gădălean a absolvit Liceul Teoretic „Gheorghe Şincai” din Cluj-Napoca în vară.
La fel ca majoriatatea colegilor săi, aceasta a decis să urmeze studiile universitare la Cluj, oferindu-i astfel sistemului universitar românesc o şansă, cu toate că a purtat discuţii serioase cu alte trei universităţi din Marea Britanie. Ce anume a determinat-o să rămână la Cluj, ce aşteptări are de la universitate, dar şi cum îşi vede viitorul făcând ceea ce i-a dictat sufletul să aleagă, ne va spune chiar ea în cele ce urmează.
Reporter: În curând vei fi boboc în cadrul Facultăţii de Istorie și Filosofie, secția de Istoria Artei din cadrul Universităţii „Babeș Bolyai”. Care au fost principalele criterii după care ți-ai ales facultatea? Când anume ai luat această decizie? Te-a influențat cineva?
Sânziana Gădălean: În principiu, această specializare mi-a fost în minte de când eram mică și am aflat de existența ei. Am fost mereu pasionată de artă și de istorie, iar ceea ce urmează să fac le îmbină pe ambele. Prin urmare, decizia a fost luată acum ceva vreme. Am mai cochetat și cu alte facultăți, dar în clasa a XII-a mi-am dat seama clar că asta aș vrea să urmez deoarece se axează pe o filieră teoretică și culturală. Am fost influențată mult de mama mea care m-a educat să am iubire de carte, dar şi de profesorii mei, în special de profesoara mea de pictură, Felicia Predescu și de cea de istorie, Lucia Copoeru.
Reporter: Ai avut discuţii cu trei universități din afara țării. Care au fost acestea? Cât de complicat este procesul de admitere? Ce trebuia să faci efectiv?
Sânziana Gădălean: După ce am terminat cu examenul de Bacalaureat am fost la un târg de universități din Anglia. Sincer, decizia de a rămâne în țară era în mare parte deja luată. Prefer acest mediu și prefer să studiez undeva unde știu că îmi va fi mai ușor să mă integrez. De asemenea, Regatul Unit a început să nu mă mai impresioneze de la o vreme. Planul meu pe termen lung este de a rămâne în țară și de a dezvolta această arie, deci nu prea mă atrăgea să plec și să ratez anumite materii pe care numai aici le făceam. La toate acestea se adaugă faptul că multe universități din Anglia nu oferă licență pe Istoria Artei, ci doar pe Istorie generală. Procesul în sine nu a fost deloc complicat. M-am dus la interviu, am discutat cu câțiva reprezentanți despre notele mele și planurile mele de licență ș.a.m.d. și mi-au spus că dacă doresc să le urmez cursurile doar așteaptă un e-mail de la mine. Eu doar a trebuit să mă prezint la interviu. În general știu că se trimite un CV, o scrisoare de intenție, poate una de recomandare și în unele cazuri se cere și o formă de admitere. A fost vorba despre: University of York, Swansea University şi Coventry University.
Reporter: Ce anume te-a determinat să rămâi totuși în țară și să optezi pentru o universitate din Cluj?
Sânziana Gădălean: O formă latentă de patriotism, dorința de a schimba sau ajuta. Dacă cei care au inițiativă nu rămân în țară atunci cine duce totul înainte? Sunt un produs al unui liceu românesc, a unor profesori români, a unei culturi române. Merită să continui această rută. De ce Clujul? Pentru că este un oraș universitar, pentru că știu că profesorii sunt buni și pentru că iubesc orașul. Este încă pe bucla ascendentă și merită să profit de asta.
Reporter: Dacă e să te uiți puțin în spate, ce anume ți-a plăcut și ce nu ți-a plăcut în ceea ce priveșe sistemul liceal de învățământ?
Sânziana Gădălean: Mi-au plăcut oamenii, mi-au plăcut profesorii și pot să zic că mi-a plăcut în unele cazuri chiar și ce am studiat. Nu mi-a plăcut presiunea ce se pune în clasa a XII- a pe elevi chiar dacă examenul de Bacalaureat este unul ușor. Nu îmi place birocrația excesivă și absurdă și nu îmi place faptul că nu suntem în stare de sinceritate. Există elevi care nu merită să promoveze mereu, dar din milă sau alte motive tot sunt lăsați. Există elevi care nu sunt făcuți pentru anumite filiere, dar avem prea multă mândrie și nu recunoaștem nici noi, nici părinții și uneori nici profesorii. Sunt elevi care nu sunt făcuți pentru carte pur și simplu.
Reporter: Ce așteptări ai de la facultate?
Sânziana Gădălean: Doar să învăț, să primesc multă informație și să îmi dea puțin avânt. Nu îmi place să îmi fac așteptări mari.
Reporter: Cum te imaginezi la sfârșitul facultății? Ce post te vezi ocupând?
Sânziana Gădălean: Mă văd destul de obosită, dar mulțumită. Mi-ar plăcea mult să ocup un post de predat sau unul în cercetare.
Reporter: Vei lua în considerare eventualele oportunități care se vor ivi pe parcurs pentru a studia un semestru/un an în afara țării sau ai renunțat la această idee?
Sânziana Gădălean: Voi lua în considerare, desigur, dar trebuie să analizez bine situația și să văd care opțiune ar fi cea mai benefică.
Reporter: De ce crezi că în acest an, spre deosebire de anii anteriori, elevii care au absolvit Liceul Teoretic „Gheorghe Șincai”, printre care te numeri și tu, ați ales să rămâneți în țară în detrimentul unei studenții pe meleaguri străine? Ați decis să îi oferiți mai mult credit învățământului românesc?
Sânziana Gădălean: Cred că marea parte a elevilor și-au dorit să profite de ce pot face aici. Cred că și comoditatea joacă un rol, dar și faptul că pentru noi sistemul acesta nu a fost chiar atât de dezamăgitor încât să ne alunge. Cred că am rămas mai mulți deoarece toți avem cunoștințe care studiază în alte părți și nu au fost chiar atât de plăcut impresionați. Da, cred că s-ar putea zice că mai oferim o șansă.
Reporter: Ai ales să muncești încă dinainte de începerea anului universitar. Cum ți se pare?
Sânziana Gădălean: Lucrul? Ok, nu este ceva foarte greu, nici foarte ușor. M-am obișnuit deja și îmi place. În plus, lucrez într-un mediu foarte plăcut.
Reporter: Cum crezi că se va împăca școala cu munca?
Sânziana Gădălean: Nu se vor împăca. Nu voi mai lucra pentru foarte mult timp. Vreau să mă axez pe studiu, poate voi mai lucra doar vara.
[stextbox id=’custom’]
Migraţia absolvenţilor în cifre
Conform statisticilor oferite de conducerea Liceului Teoretic „Gheorghe Şincai” din Cluj-Napoca, în anul şcolar 2016-2017 din numărul total de 125 de absolvenţi doar patru au decis să îşi urmeze studiile în afara ţării, spre deosebire de anul şcolar 2015-2016, când dintr-un număr total de 120 de elevi, 15 au plecat la studii peste hotare.
„Principelele motive pentru care elevii aleg să rămână la Cluj sunt diverse. Studenţii nu au garanţia că vor găsi acolo un loc de muncă în domeniu, un loc de muncă bine plătit după ce termină o universitate din afară. Mai este şi aspectul financiar, pentru că este foarte costisitor să ţii un student la studii peste graniţe. Cei care merg în afară fie obţin o bursă, fie îşi plătesc studiile. Un rol important îl are şi prestigiul Clujului, ca centru universitar şi sunt convinsă că pentru elevii noştri, absolvenţi ai filierei teoretice, este o mândrie să studieze în cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai”, una dintre cele mai bune universităţi din lume, dacă ar fi să ne raportăm la topurile în care universitatea este inclusă. În plus, piaţa muncii din Cluj-Napoca este în continuă dezvoltare. Sunt într-adevăr studenţi care au o altă abordare şi anume: se înscriu în primul an la o universitate din ţară, după care încearcă să obţină o bursă în străinătate, pentru un semestru sau pentru un an, pentru a avea şi această experienţă”, consideră Smaranda Graur, directorul Liceului Teoretic „Gheorghe Şincai” din Cluj-Napoca.
Contantin Corega, directorul Colegiului Naţional „Emil Racoviţă” din Cluj consideră că studenţii îşi doresc să îşi acopere din punct de vedere financiar studiile, astfel că preferă să aştepte bursa potrivită care să le ofere experienţa unei studenţii în afară. „Atât anul acesta, cât şi anul trecut, aproximativ 17% dintre studenţii noştri au ales să meargă la studii în afară. Motivele pentru care majoritatea elevilor alege să îşi continue studiile în ţară sunt simple: e o variantă mai uşoară pentru ei la început de drum şi în acelaşi timp, pot să plece ulterior, pe o anumită perioadă de timp, la studii în afară, dar cu o anumită bursă. Preferă să obţină această bursă, decât să îşi plătească ei studiile, care sunt într-adevăr costisitoare în afară”, explică acesta.
[/stextbox]