O profesoară de muzică acuză că e discriminată pentru că nu vorbeşte maghiară
O profesoară de muzică din Baia Mare se plânge că a fost discriminată şi umilită pe motiv că nu este vorbitoare de limba maghiară. Carmen Dorina Rogoz este absolventă a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima“, din Cluj-Napoca, specializarea Pedagogie Muzicală, promoţia 2007, studii universitare de lungă durată, finalizate cu Diplomă de licenţă şi, în vara acestui an, după ce a urmat toate etapele prevăzute în metodologia mobilităţii personalului didactic din învăţământul preuniversitar, s-a prezentat la concursul naţional de titularizare.
„În urma corectării lucrărilor, a centralizării şi publicării rezultatelor, am obţinut media 8, 81, care m-a clasat pe poziţia a doua în judeţ, la disciplina Educaţie Muzicală”, spune profesoara.
Umilită în faţa a peste 100 de colegi
Conform aceleiaşi metodologii, aflate în vigoare, pe 9 august 2013 a avut loc şedinţa publică de titularizare la nivelul judeţului Maramureş, la care puteau participa doar candidaţii care au obţinut la examen o notă mai mare sau egală cu 7, 00. La şedinţa publică în judeţul Maramureş a fost doar o singură catedră completă pe această disciplină în cadrul şcolii , , Nicolae Iorga”, din Baia Mare, catedră care a rămas nerepartizată, deoarece Limba nr.1 de predare cerută era limba maghiară, iar restul posturilor s-au „evaporat”.
„M-am simţit discriminată, întrucât din cele 18 ore/săptămână, 13 ore sunt la clase cu predare în limba română şi doar 5 ore la secţia maghiară. În aceste condiţii, ni s-a cerut atestat de limba maghiară pentru întreaga catedră, motivîndu-se că această decizie aparţine Consiliului de Administraţie al şcolii”, a precizat profesoara.
Având în vedere aceste condiţii nou apărute, Carmen Rogoz a cerut în plenul şedinţei amintite desfacerea codului, pentru a putea ocupa catedra care nu necesită atestat de predare în limba maghiară. „Am solicitat acest lucru, întrucât celelalte catedre cu viabilitate de 4 ani, dar incomplete, de la care au plecat, în etapele anterioare, profesorii titulari (fie în urma pensionării, fie prin transfer consimţit de unităţi), nu au putut fi ocupate, din motive pe care nimeni nu mi le-a putut explica. Din dorinţa de a afla de ce nimeni nu s-a titularizat în cadrul respectivei şedinţe, pe această disciplină, am cerut o explicaţie în plen, iar răspunsul inspectoarei de resurse umane din cadrul ISJMM, Mihaela Abraham, a fost următorul: „«La revedere! Se trecem la disciplina următoare!». După care, am fost poftiţi, cu toţii, să participăm la şedinţa de suplinire, din data de 14 august 2013, a mai spus aceasta.
Nu a primit nicio explicaţie
În urma discuţiilor şi a discriminării de la şedinţa publică amintită, profesoara s-a adresat conducerii şcolii „Nicolae Iorga”, cu solicitarea de a i se prezenta, în scris, motivele care au stat la baza criteriilor de ocupare a catedrei (atestatul de limba maghiară). Deşi şcoala a fost înştiinţată de către Inspectorat în legătură cu cele petrecute, în momentul în care a ajuns la faţa locului, în instituţie nu se afla nicio persoană competentă, care să-i răspundă solicitării, iar secretara, singura prezentă în unitatea de învăţământ, nu i-a dat nicio explicaţie, ba mai mult, a ironizat-o. „În urma acestor evenimente, m-am simţit umilită atât de inspectori la şedinţă, cât şi de secretara şcolii. Şirul umilinţelor a continuat şi la sediul ISJMM, atunci când am încercat să soluţionez problema, pe cale ierarhică. Ajungând la Inspectorat, am solicitat o audienţă la doamna inspector şcolar general, gândindu-mă că era singura şi ultima persoană abilitată să-mi ofere o explicaţie pentru inexistenţa catedrelor titularizabile la această disciplină. Am fost primită în audienţă imediat, aspect care îmi certifică faptul că Inspectoratul era la curent cu cele petrecute. Deşi la această întrevedere au luat parte, pe lângă inspectorul general, alţi trei inspectori, precum şi juristul instituţiei, nimeni nu a avut un răspuns concret şi convingător, încercând, prin atitudinea lor, să mă intimideze şi să mă determine să renunţ la ceea ce sunt şi la ceea ce, cu mult efort, m-am pregătit să devin: un profesor titular, într-un stat de drept”, arată Dorin Rogoz.
Ce vrea de fapt profesoara
„Am încercat să descriu, în câteva cuvinte, un amalgam de sentimente şi de trăiri care m-au făcut să mă întreb dacă merită să mai slujesc un sistem lacunar, căruia i-am rămas tributari de generaţii întregi! Bunicul meu a fost dascăl, de la el am învăţat să scriu, tatăl meu… Dumnezeu să-l ierte, a fost profesor de muzică, iar eu… Eu ce să-i spun băiatului meu? Cine sunt eu? Ce sunt eu? Sau aş putea să-i răspund că încerc doar să fac ceea ce-mi place şi să termin ceea ce nu a apucat bunicul lui să termine!” explică dascălul. Între timp, aceasta a cerut Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Maramureş desfacerea codului, care între timp a fost desfăcut pentru a se putea titulariza. „Am depus între timp o cerere de desfacere a codului şi de titularizare şi aştept un răspuns. Între timp mi-am angajat un avocat şi sunt hotărâtă să merg până în pânzele albe ca să-mi fac dreptate”, a concluzionat profesoara. Aceasta este reprezentată în instanţă de avocatul bucureştean Daniel Ionaşcu, cel care îl reprezintă şi pe Gigi Becali.
Inspectoratul Școlar Județean Maramureș nu și-a făcut publică poziția cu privire la această chestiune.
Este absolut normal sa ceara atestat de limba pt a putea predea la clase cu predare in lb magh.! Este legal si normal. Singura problema este cum s- a creat acest post? Este cu totul alta discutie!