Organizarea nunților, o afacere înfloritoare. Cât costă și ce pretenții au miresele clujene
Toate miresele visează la o nuntă ca în povești, însă, datorită vremurilor agitate pe care le trăim și a programelor încărcate, misiunea transformării realității în basm este încredințată, mai nou, profesioniștilor. Din diverse motive, tot mai multe tinere preferă să se limiteze la alegerea ținutelor de nuntă împreună cu viitorul soț și să lase „greul” pregătirilor pe umerii agenților de nuntă aleși. În Cluj-Napoca oferta este extrem de vastă, întrucât pe piața există aproximativ 50 de agenții care oferă servicii complete de organizare a nunților. Multe dintre acestea se axează pe decoruri, dar, la cerere pot oferi servicii de la a la z. Acest tip de afacere a început să ia amploare în urmă cu patru ani pe meleagurile transilvane. Pretențiile în materie de nunți au crescut considerabil, originalitatea fiind extrem de apreciată, iar pentru a avea o nuntă de vis, diferită de cele la care au participat până acum, tinerii, dar nu numai, sunt dispuși să plătească. Anteprenorii clujeni au intuit această nevoie, fapt pentru care nu au stat pe gânduri: și-au deschis agenții, s-au specilizat și și-au achiziționat decoruri adaptate trendurilor. Ba mai mult, agențiile sunt extrem de atente la trendurile internaționale pe care încearcă să le importe și la noi, pentru a le oferi clienților posibilitatea de a avea o nuntă conform tendințelor.
„Trendul este ascendent. De la an la an, de când ne-am început activitatea, anul acesta împlinim cinci ani, am văzut o creștere. Aceste lucru se întâmplă și din cauză că ne implicăm mult și investim în ceea ce înseamnă decorațiuni. Ca număr de evenimente, avem aproximativ 60 de evenimente pe an. Anul acesta ne-am mărit echipa și vom putea organiza și mai multe evenimente. Ne ocupăm și de evenimente corporate, nu numai de partea de nunți, de aceea poate partea de eveniment la noi e puțin mai mare decât media din domeniu”, explică pentru Transilvania Reporter, Carmen Biriș, managing partner Vanilla Events.
Miresele sunt extrem de diferite, ceea ce face ca munca agenților să fie una solicitantă. „Unele au mai multe cerințe și automat atunci timpul pe care îl aloci e mai mare. E greu, dar e frumos. E o muncă care te împlinește. Când vezi zâmbetul celor care intră în sală și felul în care se miră de ce am putut realiza, e o senzație nemaipomenită”, spune Carmen.
Investițiile în stoc, secretul succesului
Agenția Vanilla Events și-a axat activitatea pe două stiluri: glamour și vintage, serviciul de bază al firmei fiind cel de decorațiuni. La cerere, pot oferi, de asemenea, servicii complete, dar atunci și prețurile cresc. „Pretențiile sunt diferite, în funcție de stilul pe care îl adoptă mireasa. Dacă mergem pe stilul vintage, încercăm să îi aducem tot ce ține de stilul acela. Aici e cumva încercarea pe care noi o simțim la fiecare mireasă în parte: să îi oferim decorațiuni pe gustul și stilul ei. Dacă mergem pe un stil glamour, trebuie să ne adaptăm stocul pe zona aceea. Revin la partea de investiție în stoc, pentru că acolo e de fapt secretul creșterii noastre: investim continuu. Noi oferim ca domeniu principal de activitate, partea de decorațiuni. Dacă ni se cere, facem și partea de coordonare, ceea ce înseamnă că trebuie să găsim absolut toți furnizorii pentru nunta respectivă, să ne asigurăm că toți știu exact ce au de făcut, să facem un plan al nunții, pe ore, foarte detaliat. Partea de organizare are un tarif separat față de parte de decorațiuni, care poate porni de la 300 de euro, în funcție de implicarea de care e nevoie, până la 1.000 de euro dacă e o nuntă mare, cu foarte multe detalii, cu foarte mulți furnizori. La partea de decorațiuni nu pot să spun un preț. Minimul pentru care acceptăm un eveniment este de 500 de euro, dar de aici prețul poate crește, în funcție de detaliile pe care le dorește mireasa”, explică organizatoarea de nunți.
Deși agenția și-a făcut un renume prin intermediul celor două stiluri pe care le adoptă: glamour și vintage, asta nu înseamnă că nu se poate adapta și la alte cerințe. De exemplu, tot mai mulți miri doresc să aibă ceremonia religioasă în aer liber. Agenția a anticipat tendințele din acest an folosind încă de anul trecut baldachinele: „Pe partea de ceremonii religioase, în aer liber, am folosit mult baldachinele, chiar de anul trecut, după modelul american, pentru că de acolo ne inspirăm și noi. Ușor nu e, din moment ce îți împarți echipa între restaurant și ceremonia care are loc în aer liber. E ca și cum ai organiza două evenimente în aceeași zi, dar nimic nu e imposibil”, spune Carmen.
Liliana Irimieș, de la Agenția Infinity este de părere că tot mai mulți clujeni tind să lase organizarea evenimentelor importante din viață, fie că e vorba de nuntă sau alte evenimente personale, pe mâna specialiștilor, nu din comoditate, ci din prizma rezultatelor obținute astfel.
„Clujenii au realizat că e mult mai eficient așa și din privința timpului, a banilor și îndeosebi a rezultatelor. La o agenție sunt toate lucrurile la un loc, sunt îndrumări profesioniste, păreri formate de-a lungul timpului”, susține Liliana.
În materie de cerințe ieșite din comun, aceasta spune că nimic din ceea ce le place mirilor nu I se pare exagerat. Iubește provocările și nicidecum proiectele trase la xerox. „Am decorat acum doi ani chitările persoanale ale mirilor. Le-am îmbrăcat în mire și mireasă, după care le-am unit prinr-un portativ. Mirii ne-au lăsat să ne jucăm. Am pornit de la faptul că erau melomani, ambii cântau la chitară. Au mers pe mâna noastră și a ieșit ceva deosebit”, povestește Liliana.
„Chiar dacă nu ninge, facem să ningă”
Geta Ungurean, cea care deține agenția cu același nume, susține că organizatorii de nunți sunt din ce în ce mai căutați: „Numărul clienților a crescut constant în fiecare an și spre bucuria mea, clientele mele sunt foarte educate, știu exact ce își doresc. Dacă nu știu, găsim împreună trendurile din anul respectiv care li se potrivesc. Nu mergem pe rețete standard. Întotdeauna încercăm să ținem cont de preferințele mirilor, de pasiunile pe care ei le au. La noi totul e personalizat, nu avem niciun serviciu standard”, explică Geta.
În cadrul agenției se organizează frecvent nunți tematice. „Am avut o nuntă cu tema călătoriei. Mirii călătoreau foarte mult și am mers pe această temă. Am realizat invitația de nuntă în formă de pașaport – chiar le-am confundat eu la un moment dat când am mers în Egipt pentru că invitația era chiar lângă pașaportul meu, noroc că Clujul e mic și am putut să mă întorc – am făcut place cardurile în formă de bilete de tren, aveau inclusiv cod de bare, iar dacă nuntații îl scanau, puteau vedea numele mirilor: Adriana și Andrei. Am avut tematici marine, pentru că mirii s-au cunoscut pe plajă, am avut tematici cu iarna, chiar dacă nu era iarnă, pentru că mirii s-au cunoscut pe pârtia de ski, iar mirele a cerut-o de soție tot pe pârtie. Ținem foarte mult cont de ceea ce le place mirilor, iar în momentul în care intră în sală să regăsească anumite elemente care îi caracterizează și să se bucure de ziua respectivă. Cred că nimic nu e greu atâta timp cât îți dorești și te străduiești. Noi avem o vorbă: chiar dacă nu ninge, facem să ningă. Dacă un client dorește, reușim să facem asta pentru el”, spune Geta.
Totul sună extrem de bine, dar cât trebuie să plătească mirii pentru o astfel de nuntă? Bugetul diferă în funcție de mai mulți factori: perioada în care are loc nunta, perioada în care s-a semnat contractul, (cei care încheie contractul din timp plătesc mai puțin), în funcție de mărimea sălii în care va avea loc evenimentul, în funcție de numărul de invitați și în funcție de tematica aleasă. Prețurile pornesc de la 500 de euro, iar în funcție de alegerile făcute, acestea pot crește.
În ceea ce privește tendințele din acest an, sunt la modă florile de câmp, frunza de lâmâie, decorațiunile simple, aerisite. De asemenea, se poartă petrecerile restrânse, care amintesc de cele de familie. Acestea sunt „regulile nescrise” în Statele Unite pentru acest an, dar în ce măsură vor fi preluate și la noi, rămâne de văzut.