Oferte sau capcane?
Concurența acerbă de pe piața telefoniei mobile, îi face pe furnizorii de servicii să găsească mereu oferte care de care mai atractive pentru a-și atrage clienții noi sau pentru a-i menține pe cei vechi. Întrucât nevoile clienților sunt tot mai complexe pe zi ce trece, întrucât nimeni nu se mai mulțumește în prezent cu un abonament simplu, care să îți permită doar să comunici în rețea, de exemplu, și ofertele sunt tot mai complexe. De multe ori, însă, din dorința de a te acapara în „mirajul”ofertelor, furnizorii nu comunică sau comunică doar parțial, condiționările sau limitările care vin la pachet cu oferta. Astfel, sunt cazuri în care accepți o anumită ofertă pentru beneficiile ei, dar dintr-o dată, nu mai ai acces la anumite facilități de care te bucurai până în acel moment.
Oferte pentru abonați
Cum ne putem feri de capcanele prezente în oferte? E greu, dar nu imposibiul. Înainte însă de a ne transforma în sceptici de profesie, e bine să ne informăm temeinic înainte de a accepta o ofertă și să punem toate întrebările care ne vin în minte în momentul în care aceasta este prezentată. O practică recentă, tot mai des întâlnită este aceea prin care operatorii telefoniilor mobile vând servicii prin telefon. Aceștia își prezintă oferta și de cele mai multe ori doresc un răspuns pe loc sau îți promit că vor reveni cu un telefon în cel mai scurt timp. În timpul acestei discuții, dacă oferta te interesează, e momentul optim pentru a pune întrebări: ce presupune oferta, ce anume se schimbă dacă o accept, ce am în plus, dar și ce am în minus? Dacă crezi că ai nevoie de timp în plus pentru a lua această decizie, cere un „răgaz”, iar în acest timp informează-te pe site-ul companiei vizavi de pachetul sau oferta prezentate anterior. Nu uita să citești cu mare atenție toate precizările, chiar și cele scrise milimetric, pentru că acelea sunt de cele mai multe ori, cele mai importante. E important de știut că orice ofertă acceptată astfel, poate fi revocată în termen de două săptămâni, lucru care nu se comunică aproape niciodată.
Vrei să pleci? Nu e așa ușor!
„Nu știu cum este în cazul altor companii, dar de Orange nu poți scăpa prea ușor. În momentul în care vrei să pleci, se țin scai după tine cu cele mai bune oferte. Vrei mai mult net, îți dau mai mult net, vrei mai multe convorbiri internaționale, se rezolvă. Ideea e că în momentul în care vrei să pleci, se străduiesc foarte mult să te convingă să rămâi. Am încercat de mai multe ori să renunț, în favoarea altei rețele, dar de fiecare dată m-au convins să rămân. Ultima dată am încercat să renunț în decembrie. Mi-au făcut o ofertă foarte bună. Aveam un abonament bunicel, dar acum am un abonament hibrid, adică e jumătate abonament, jumătate cartelă. Ce e diferit? Nu poți face cost suplimentar, dar nu pot să plătesc parcarea prin SMS, de exemplu, lucru pe care nu mi l-au specificat. Trebuie să am un credit în plus pentru asta. Practic nu folosesc din mesajele pe care le am plătite în abonament, ci trebuie să îmi pun bani în plus pentru a putea plăti. La fel a fost și cu serviciul de roaming, când am fost plecat în afara țării. Ar fi trebuit să îmi pun un credit distinct pe telefon sau să accesez o ofertă de roaming specială, cu toate că inițial mi s-a spus că am minute internaționale și că minutele internaționale și cele naționale au același cost. Când am trecut granița, însă, surpriză. Nu am putut suna deloc și nici accesa ofertele promoționale pentru roaming. La mine a fost în felul următor. M-au sunat ei și mi-au spus că noul abonament intră în vigoare la 1 decembrie. M-au pus să mă hotărăsc pe loc, după principiul „take it or leave it!”. Da, chiar așa mi-au spus. Mi-au spus că nu îmi pot trimite pe mail ce conține abonamentul și că voi vedea de la 1 decembrie dacă accept. La 1 decembrie, însă mi l-au închis cu totul, nici nu mai figuram în baza de date. Am dat o mulțime de telefoane până m-au găsit. Și-au cerut scuze. Până să pornescă a mai durat vreo două zile. Apoi am văzut ce abonament am”, a explicat pentru Transilvania Reporter un abonat Orange care a preferat să rămână anonim.
Alt client, aceeași situație. „Am vrut să renunț la abonament, doar că abonamentul e pe numele mamei mele. Le-am tot explicat eu că vreau să renunț, că eu îl folosesc de fapt, că mama e de acord. Ei nu și nu, că au o ofertă specială. Mama le-a zis și ea de câteva ori nu, dar atâta au îmbunătățit oferta, până ce a acceptat. Și a fost într-adevăr o ofertă bună. Nu am sesizat alte restricții survenite în urma acceptării abonamentului, dar sincer nici nu am fost atentă. Am folosit telefonul și internetul ca până atunci”, a povestit Laura Mureșan, o altă abonată.
Reziliere?
Vrei să îți reziliezi contractul cu o anumită companie de telefonie mobilă? Această misiune nu mai este atât de dificilă, iar internetul este plin de ghiduri în acest sens, de persoane pățite care explică pas cu pas, ce trebuie făcut pentru a evita eventualele neplăceri.
În primul rând, se completează o cerere de reziliere care se trimite online, pe adresa folosită de cei de la serviciul clienți din cadrul companiei. Operatorul are obligația de a procesa cererile de reziliere în maxim 30 de zile. În acest timp, veți fi sunați de operatorii companiei respective, în încercarea de a vă convinge să rămâneți. În plus vi se va spune că un contrcat nu poate fi reziliat înainte de termen. În funcție de răspunsul sau notificările primite din partea furnizorului de servicii de telefonie mobilă, nu ezitați să apelați la ANPC pentru soluționarea speței respective. În reclamația formulată către ANPC va trebui să detaliați cât mai bine situația și să atașați documentele de care dispuneți (notificări recepționate de la operator, dovada transmiterii cererii de reziliere, copie contract etc.). Reclamația către ANPC poate fi depusă online, iar termenul de procesare al cererii care va primi un număr de ordine, este de 30 de zile, termen ce poate fi prelungit cu 15 zile, dacă speța este complexă.
„Abonații care reziliază contractele înainte de termen sunt nevoiți să achite doar contravaloarea ultimei luni în care au beneficiat de abonament, iar în cazul în care au achiziționat și un terminal vor trebui să achite diferența pentru acesta. Această diferență este calculată de operator”, se arată în cadrul unui articol semnat de ithot.ro care tratează astfel de subiecte în cadrul unor materiale ample.
Pe de altă parte, serviciile de portare par să facă „corvoada” plecării dintr-o rețea în alta mult mai ușor de suportat. E suficient să faci demersurile necesare la telefonia mobilă unde dorești să te portezi, iar aici misiunea ta e aproape încheiată. Trebuie doar să confirmi telefonic în momentul în care ești sunat de vechiul furnizor de servicii faptul că vrei să te portezi, după care să urmărești statusul portării. În plus, îți poți păstra numărul. În ultima perioadă companiile au oferte extrem de bune pentru clienții care își portează numărul la ei. Digi este cel mai bun exemplu în acest sens, având abonamente reduse cu 50% pentru clienții veniți pe această cale. Nu uitați însă să citiți termenii și condițiile.
Nelimitat
Începând de câțiva ani, operatorii de telefonie mobilă oferă abonamente cu minute nelimitate în orice rețea, sau cel puțin așa sună oferta. În realitate, nelimitatul nu există. „Nelimitatul” este creat pentru cei care au bun simț și nu întrec măsura, pentru ceilalți însă există limitări. Când ai trecut pragul și ai exagerat, mai ales în rețelele din afară țării, operatorul te anunță printr-un mesaj acest lucru sau îți suspendă efectiv abonamentul.Cu toate că acest lucru pare firesc, ar fi bine totuși ca utilizatorii să fie informați înainte de a cumpăra o anumită ofertă care este plafonul până la care se pot întinde.
Pe de altă parrte, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații a atras atenția utilizatorilor care dețin sau achiziționează servicii de telefonie și internet în cadrul unor oferte prezentate ca având beneficii „nelimitate” că operatorii pot impune limite de utilizare a minutelor, SMS-urilor sau datelor prevăzute în oferte, depășirea acestora putând conduce la restricționarea accesului la serviciile respective sau chiar la costuri suplimentare, încă din 2014.
„Operatorii sunt obligați să includă informații despre eventualele restricții aplicabile în contractele încheiate cu utilizatorii finali, atât în cazul abonamentelor, cât și în cazul cartelelor preplătite. De exemplu, pentru a reduce riscul fraudelor, operatorii pot restricționa sau întrerupe accesul la serviciul de telefonie în cazul utilizatorilor care depășesc un consum lunar considerat ca fiind rezonabil, detaliat contractual prin anumite praguri. În situațiile în care utilizatorii nu respectă condițiile contractuale, furnizorii pot suspenda sau restricționa serviciile oferite, de exemplu prin blocarea inițierii apelurilor până la finalul lunii de facturare (cu excepția apelurilor de urgență), pot rezilia unilateral contractele în vigoare sau pot aplica penalități ori solicita despăgubiri din partea clienților. ANCOM îi sfătuiește pe utilizatori să parcurgă cu atenție condițiile contractuale la achiziționarea unor servicii de telefonie și internet cu beneficii nelimitate, pentru a evita astfel de situații generate de necunoașterea restricțiilor de utilizare. În cazul în care constată că operatorul de la care au achiziționat aceste servicii nu i-a informat în scris cu privire la eventualele restricții aplicabile beneficiilor nelimitate, pot sesiza ANCOM”, transmit reprezentanții ANCOM.
Roaming
Cu serviciul Roaming, utilizatorii pot comunica folosind propriul număr de telefon chiar și atunci sunt în afara României.
Începând cu data de 15 iunie, Roamingul-ul va fi reglementat diferit, în favoarea utilizatorilor de această dată, întrucât tarifele percepute pentru covorbirile și SMS-urile internaționale vor fi mult mai mici decât cele practicate în prezent sau altfel spus similare cu cele practicate pe teroriul României. În acest caz, marea bătălie se va da nu pe minute, ci pe traficul de internet sau mai precis costurile unui MB în Spațiul Economic European. Dacă Orange și Vodafone și-au schițat deja aceste costuri, Digi și Telekom nu s-au grăbit să o facă. Cei de la Telekom sunt de asemnea într-un proces de modernizare a site-ului care lasă „la vedere” doar câteva pachete promoționale, cu toate că a lansat de curând campania #Netliberare, care oferă acces la Internet și beneficii extinse de comunicare, la tarife începând cu 5 euro, cu beneficii pe teriroriul țării.
Din 15 iunie 2017, clienții Orange vor putea utiliza resursele naționale și pentru apeluri/SMS-uri în roaming în Spațiul Economic European, fără un cost suplimentar. După consumarea resurselor, tarifele de roaming în Spațiul Economic European (SEE) vor fi (în euro cu TVA): 0.06/min – apelul efectuat către statele din SEE, 0.024 – SMS; 0.0092 – MMS; 0.0092/MB – traficul de internet. În plus, apelurile primite în roaming în SEE vor fi gratuite. În ceea ce privește traficul de internet, doar anumite abonamente și oferte lunare pentru cartele vor putea fi folosite și în spațiu SEE fără costuri suplimentare. Utilizatorii pot afla care sunt acestea, apelând numerele scurte furnizare de operator.
„Din 15.06, vorbești în Europa ca acasă, pentru că vei putea utiliza resursele naționale pentru apeluri/SMS-uri și în roaming în statele SEE către alte state SEE. Volumul de date disponibil pentru consum în roaming în statele din Spațiul Economic European poate fi aflat din 15 iunie la *100#. După consumarea resurselor, tarifele de roaming în SEE pentru min/SMS vor fi cele naționale, iar pentru internet in roaming în SEE tariful va fi de 0.0092 euro/MB cu TVA”, sună SMS –ul trimis de cei de la Orange utilizatorilor acum trei zile.
În Europa, ca acasă
Vodafone oferă încă de acum unor clienți beneficiile din abonamentele de roaming, dar este vorba și în acest caz de o ofertă limitată.
Vodafone are, sub umbrela campaniilor Red și Super Red, mai multe tipuri de abonament care îți oferă ca bonus până pe 15 iunie apeluri nelimitate în Vodafone cu Italia și Spania. Abonamentele sunt de 10, 14 sau 17 euro pe lună, iar dacă vrei social media nelimitat, la abonamentul ales se adaugă un euro în plus, pentru Red și pornesc de la 21 de euro, ajungând la 89 de euro pentru Super Red.
Și bonusul „Nelimitat Vodafone Italia şi Spania” vine însă cu surprize. Dacă nu ești atent și nu citești toate condițiile, riști să faci cost suplimentar înainte de 15 iunie. Pentru a vorbi gratuit cu cei dragi, trebuie să înregistrezi fiecare număr cu care doreşti să vorbeşti nelimitat. Ai la dispoziție câteva numere scurte unde poți face acest lucru și îţi poţi seta până la cinci numere preferate şi le poţi modifica oricând. Oferta este valabilă pentru contractele noi sau reînnoirile de contract încheiate pe unul sau pe doi ani.
Digi RCS&RDS are în prezent o ofertă Optim nelimitat care oferă cu 2,88 euro pe lună nelimitat convorbiri în toate rețelele naționale, fixe și mobile, nelimitat convorbiri internaționale în principalele rețele fixe din UE, SUA, Canada și China și 3.000 de minute convorbiri internaționale în principalele rețele mobile din SUA, Canada, China și UE și nelimitat internet mobil, cu viteze de până la: 150 Mbps, negarantate, pentru traficul de până la 50 GB lunar în rețeaua 4G și 21,6 Mbps, negarantate, pentru traficul până la 10 GB lunar în rețeaua 3G. Dar abonamentul este supus unor termene și condiții care pot fi aflate doar în magazin și este valabil doar până la 31 martie.
Ce trebuie să faci în momentul în care sesizezi că drepturile îți sunt încălcate sau consideri că ai fost înșelat de operatorii de telefonie mobilă?
În primul rând, să te adresezi Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, Agenției Naționale de Protecție a Consumatorilor, iar apoi, dacă problema nu se rezolvă și continui să crezi că ai drepate, chiar și după explicațiile celor două instituții, să recurgi la o acțiune în instanță. Aceasta trebuie însă formulată ca la carte, dacă nu vrei să riști să fie respinsă tocmai din raționamente „tehnice”, iar tu să trebuiască să plătești costurile de judecată. Dacă alegi să recurgi la o acțiune în instanță, apelează la serviciile unui avocat specializat în domeniu.