Mall-ul cel de toate zilele
Mallurile fac parte deja de peste 10 ani din viața zilnică a clujenilor. Au schimbat semnificativ obiceiurile de cumpărare și de petrecere a timpului liber, dar au și generat în jurul lor o dezvoltare a zonei. Cele două malluri din Cluj au monopolizat în bună măsură viața comercială a orașului, așa că au lăsat destul de pustiu centrul în privința magazinelor. Au adus în schimb și multe provocări, mai ales legate de traficul auto, pentru că în urma dezvoltării orașului din ultimii ani, deja sunt neîncăpătoare în wekenduri sau în perioada sărbătorilor, când parcările lor sunt pline ochi și cozile de mașini de la intrare se întind pe sute de metri. Nici nu e de mirare deoarece reprezentanții lor se laudă cu milioane de vizitatori anual. Pe de altă parte, numărul celor cu studii superioare și care lucrează în servicii a crescut semnificativ în Cluj și asta a adus și mai mulți clienți la mall. Așa că orașul este tot mai pregătit și probabil ca deja are nevoie de un al treilea mall. Dacă la Cluj mallurile sunt o atracție și o necesitate, în patria lor de origine, America, ele au intrat în declin, pe fondul cumpărăturilor online preferate de tot mai mulți clienți. Într-o serie de articole Transilvania Reporter vă propune să aflați cum e ”viața la mall”, cu bune și rele, dar și ce proiecte sunt în pregătire în oraș pentru deschiderea unui alt mall.
Weeekend la mall
Copii dormind în coșuri de cumpărături, în cărucioare, sau în marsupiile mămicilor, soți în așteptare în fața magazinelor, persoane în vârstă cu două-trei kilograme de banane în pungi de plastic, coadă interminabilă în jurul bancomatelor. Pe unul dintre culoare, se aude melodia „Reality” a DJ-ului belgian Lost Frequencies, pe un alt culoar Red Hot Chili Peppers face legea cu Scar Tissue. Este o zi obișnuită de sâmbătă și VIVO! Cluj-Napoca și-a deschis porțile pentru vizitatori. Un bărbat grăbit, în mână cu o cutie pe care vedem imaginea unui prăjitor de pâine, își face loc printre zecile de vizitatori care apar pe ușile primei intrări, cea mai apropiată de stația de autobuz.
La magazinul de panificație coada este deja formată cu câteva minute înainte de deschidere. La cinci minute trecute de ora zece se dau deja și primele comenzi de sandviciuri calde și sucuri naturale, aparatul de feliat pâine se pune în mișcare și zeci de chifle își fac apariția pe rafturi. Cei mai mulți clienți se aprovizionează cu pâine pentru cele două zile de week-end și părăsesc mall-ul pentru a-și continua planurile prestabilite. Alții, își fac curaj să dea o tură dintr-un capăt în celălalt al centrului comercial, poate își amintesc pe parcurs ce ar mai trebui cumpărat pentru casă, dacă tot au venit până acolo. În magazinele de haine nu intră de data asta. Se opresc la bancomat, la supermarket, poate la farmacie și încheie turul la magazinul de ziare și reviste unde cumpără ceva de citit pentru week-end. La ieșirea din mall aruncă privirea în telefon pentru a-și verifica satisfăcuți numărul de pași pe care l-au făcut în ultima jumătate de oră și se intersectează cu vizitatorii care își propun să își petreacă amiaza și o bună parte din după-amiază în interior. Își încep periplul cu masa de prânz, îl continuă cu o sesiune scurtă de cumpărături și eventual „servesc” și un film înainte de plecare.
Mai sunt și cumpărătorii care vin la mall strict pentru a-și achiziționa anumite articole de îmbrăcăminte sau de cosmetică și care își reînnoiesc garderoba în funcție de sezon. Aceștia țintesc doar anumite magazine, două-trei și de obicei pleacă mulțumiți după maxim o oră și jumătate de cumpărături. Nu cheltuie în neștire, nu fac excese. Sunt temperați și își cunosc limitele financiare. Se delectează, poate, cu o cafea latte sau cu o înghețată și nu obișnuiesc să plece acasă cu un coș plin de cumpărături. Cei care fac asta sunt de obicei oameni cu familii și copii, pentru care shopping-ul de sâmbătă înseamnă aprovizionarea pe cel puțin trei-patru zile. Din coșurile lor nu lipsesc baxurile de apă plată, pachetele de Pampers, cutiile cu iaurt, kilogramele de fructe și două-trei mașinuțe, de obicei, teleghidate.
Lăsându-i în urmă pe acești cumpărători, îi identificăm imediat pe cei care au venit la mall doar pentru plimbare. Aceștia sunt de obicei cupluri care se țin de mână, care conversează foarte puțin și care privesc în vitrine pentru a-și vedea propria reflecție. Chipurile lor sunt lipsite de expresie. „Așa-i c-ai venit de-a moaca? Ți-am spus eu”, auzim vocea unei doamne care se adresează partenerului ei la ieșirea dintr-un magazin de haine. Probabil nu găsiseră ceea ce căutau și deplasarea lor la mall s-a dovedit a fi o pierdere de timp. La câțiva metri de acest cuplu, vedem fericirea din ochii unui băiețel care ținea în mână ceea ce părea primul lui skateboard.
Oamenii care merg într-o zi obișnuită la VIVO! Cluj-Napoca sunt foarte diferiți, la fel și comportamentul lor. Foarte mulți locuiesc în cartierele din apropierea centrului comercial, Mănăștur sau Grigorescu, sau în localitatea Florești. Sunt oameni care merg la mall săptămânal, dar care spun că nu o fac doar pentru a pierde timpul. Pentru cei mai mulți dintre ei câteva ore petrecute în mall sunt de-a dreptul obositoare. Îi obosește lumina artificială, îi obosește zumzetul. Cu toate acestea, vin la mall pentru a vedea un film bun, sau pentru a lua masa, pentru a-și face aprovizionarea cu alimente și foarte rar pentru a-și cumpăra haine. Nu folosesc culoarele mall-ului pentru plimbare și nu se relaxează venind la mall. „Poate dacă am avea mai multe activități de petrecere a timpului liber aici, am veni mai des. Mi-ar plăcea să existe, de exemplu, evenimente pentru comunitate. În aceste condiții preferăm să venim la film și cam atât. Haine îmi cumpăr de la second-urile din oraș, cărți îmi iau de pe site-uri pentru că găsesc foarte multe reduceri, fructe și alimente găsesc la magazinele din cartier. Mall-urile sunt pentru cei care caută toate acestea și chiar mai mult, într-un singur loc și care au bani să cumpere tot necesarul în aceeași zi. Eu, însă, nu cred că reprezint publicul lor țintă. Dar pentru filmele din mall, aș veni în fiecare zi a săptămânii”, a precizat o clientă a cinematografului din centrul comercial VIVO! Cluj-Napoca, pentru Transilvania Reporter.
VIVO! Cluj-Napoca, mai exact Polus Center Cluj a înregistrat în 2013 aproape 11 milioane de vizitatori, iar pentru prima jumătate a anului 2014, numărul de vizitatori a crescut cu circa 6% față de 2012. De altfel în cei șapte ani de existență, susţineau reprezentanţii Polus în 2013 (în 2017, VIVO! Cluj-Napoca a sărbătorit 10 ani), numărul clienţilor a crescut constant în fiecare an cu procente cuprinse între 4 şi 8%. VIVO! Cluj-Napoca este deţinut de grupul austriac Immofinanz şi se află în administrarea EHL Real Estate România. Vivo! este cel mai mare complex multifuncţional din Transilvania (63.000 mp închiriabili). Centrul din Cluj înglobează în jur de 200 de magazine şi dispune de 2.500 de locuri de parcare.
Anul 2016 a adus pentru centrul comercial VIVO! Cluj-Napoca cea mai mare creştere de trafic, spun reprezentanții acestuia, fără a furniza la solicitarea noastră numărul vizitatorilor care au călcat pragul centrului în ultimii doi ani. Totodată, în 2016, centrul comercial a trecut printr-un proces de rebranding în design VIVO! schimbându-şi denumirea din Polus Center Cluj în VIVO! Cluj-Napoca. Fiind principala destinaţie de shopping la nivel regional, spune Beatrix Istoc, Marketing Manager, centrul comercial VIVO! Cluj-Napoca atrage anual vizitatori din toate judeţele învecinate judeţului Cluj precum Alba, Mureş, Bihor, Bistriţa, Sălaj, Arad, Satu Mare, Maramureş etc. Procesul de branding VIVO! a presupus schimbarea completă a identităţii vizuale însă şi modernizarea spaţiilor interioare, precum zonele comune, zonele pentru servit masa şi toaletele. După procesul de schimbare a identităţii vizuale din 2016, în 2017 centrul comercial VIVO! Cluj-Napoca a început procesul de modernizare a spaţiilor comune, inclusiv zona de food court.
Citiți și Iulius Mall, apreciat (mai ales) pentru mâncare
Sorin Guttman: „Peste 16 milioane de persoane au vizitat Iulius Mall în 2017”