Iulius Mall, apreciat (mai ales) pentru mâncare
Mallurile fac parte deja de peste 10 ani din viața zilnică a clujenilor. Au schimbat semnificativ obiceiurile de cumpărare și de petrecere a timpului liber, dar au și generat în jurul lor o dezvoltare a zonei. Cele două malluri din Cluj au monopolizat în bună măsură viața comercială a orașului, așa că au lăsat destul de pustiu centrul în privința magazinelor. Au adus în schimb și multe provocări, mai ales legate de traficul auto, pentru că în urma dezvoltării orașului din ultimii ani, deja sunt neîncăpătoare în wekenduri sau în perioada sărbătorilor, când parcările lor sunt pline ochi și cozile de mașini de la intrare se întind pe sute de metri. Nici nu e de mirare deoarece reprezentanții lor se laudă cu milioane de vizitatori anual. Pe de altă parte, numărul celor cu studii superioare și care lucrează în servicii a crescut semnificativ în Cluj și asta a adus și mai mulți clienți la mall. Așa că orașul este tot mai pregătit și probabil ca deja are nevoie de un al treilea mall. Dacă la Cluj mallurile sunt o atracție și o necesitate, în patria lor de origine, America, ele au intrat în declin, pe fondul cumpărăturilor online preferate de tot mai mulți clienți. Într-o serie de articole Transilvania Reporter vă propune să aflați cum e ”viața la mall”, cu bune și rele, dar și ce proiecte sunt în pregătire în oraș pentru deschiderea unui alt mall.
Prin ochii clujenilor
De mai bine de zece ani, clujenii au la dispoziţie două mall-uri, Iulius Mall situat în cartierul Gheorgheni şi Centrul Comercial Polus, devenit între timp Vivo, în comuna Floreşti, la ieşirea din oraş. Dacă unii spun că ar fi de dorit să se contruiască cel puţin încă două mall-uri pentru a se evita aglomeraţia din cele două existente, dar şi pentru că există o reală nevoie în acest sens, alţi clujeni sunt încântaţi cu ceea ce au şi mai mult, consideră că cele două centre comerciale nu ar trebui să schimbe nimic, întrucât fac o treabă excelentă. De departe cei mai încântaţi de ceea ce oferă Iulius Mall sunt elevii care învaţă la liceele din zonă şi care mărturisesc că frecventează mall-ul aproape zilnic sau chiar de mai multe ori pe zi. De asemenea, cei care lucrează în zonă, apreciază în special zona de food court şi faptul că găsesc mereu mâncare gătită, proaspătă şi varită, pentru toate gusturile.
Al doilea centru
„Eu consider mall-ul un al doilea centru. Îmi place foarte mult la Iulius Mall, vin destul de des. Poate de două, trei ori pe săptămână sau şi mai mult. Vin ori la cumpărături în Auchan, de unde îmi iau tot ce trebuie pentru toată săptămâna, ori la film, ori pur şi simplu, pentru a mă întâlnii cu prietenii mei. Avem o cafenea preferată şi un cheese cake preferat, la etajul unu, în cadrul unui restaurant, nu în zona de food court. E ca un fel de ritual pentru noi. În plus, îmi place că se organizează des târguri. Acum este un târg de genţi, de exemplu. În această perioadă trebuie să recunosc că am frecventat o mulţime de magazine, pentru că e perioada reducerilor. A, şi mai nou am tot stabilit întâlniri cu clienţii mei aici, la mall, dar culmea, la rugăminţile lor”, ne-a mărturisit Laura Mureşan, în vârstă de 28 de ani.
Aceasta este freelancer, astfel că poate munci de oriunde doreşte, atâta timp cât are acces la internet. Uneori, când vrea să savureze o cafea şi un cheese cake, printre mailurile şi taskurile zilnice, aceasta îşi mută „biroul” la mall. „Îmi place să lucrez de aici, mai ales dimineaţa când nu e aşa mare aglomeraţia”, spune aceasta. I-ar plăcea mult ca pe viitor să existe în cadrul mall-ului preferat o zonă dedicată freelancerilor şi antreprenorilor, o zonă de coworking. „Uneori ajung şi la Polus, dar mai rar. În timpul săptămânii în nici într-un caz. Îmi place şi acolo, dar aici parcă e mai glam şi totul e pe gustul meu”, spune Laura. În ceea ce priveşte cumpărăturile, aceasta spune că nu are preferinţe, atât shoppingul online, cât şi cel direct din magazine o relaxează. „Dacă văd ceva ce îmi place şi simt că bugetul îmi permite să îmi achiziţionez acel produs, nu contează dacă îl iau online sau din magazine, în speţă, din mall. Într-adevăr, am păţit de câteva ori să comand online şi să aştept mult şi bine după un anumit produs, dar am învăţat să citesc dumnezeieşte, cum se spune, termenii şi condiţiile fiecărui site. Dacă acestea lipsesc, ies automat de pe site!”, spune tânăra. O lăsăm pe Laura să îşi savureze cafeaua şi continuăm călătoria pentru a afla şi ale păreri.
E luni dimineaţa, iar elevii s-au întors la şcoală după o vacanţă de trei săptămâni. Zona de food court e plină ochi. Tineri sau mai puţin tineri, au ocupat aproape toate spaţiile disponibile. Unii mănâncă, alţii discută. Majoritatea sunt cu ochii în telefon sau în tabletă. Aici, zumzetul specific nu se opreşte niciodată.
Cei de vârsta a treia profită de liniştea primei părţi a zilei şi aleg să se aprovizioneze din hipermarketul din mall. Niciunul însă nu are căruciorul plin. „Am luat câteva legume, fructe şi ce mai e nevoie pentru casă. Îmi place aici că găsesc de toate şi nu mai trebuie să merg şi în altă parte. Toate sunt scumpe şi parcă tot mai scumpe. Stau aproape şi vin cam o dată la două săptămâni. Nu prea merg eu în alte magazine, numai cu nepoata mea când îşi ia haine, iar eu o sponsorizez”, spune Maria Rotariu, în vârstă de 69 de ani.
De pe la 12:30, au început să apară ghiozdanele, semn că prima zi de şcoală e ceva mai lejeră. Elevilor le-a fost dor de mall. Vin în grupuri, îşi aleg furnizorul de aripioare crocante şi cartofi prăjiţi de unde vor cumpără şi se aşează la coadă, în timp ce unuia dintre ei îi revine misiunea de a ţine ocupat un colţar sau o masă, după cum le este norocul. După ce mâncarea ajunge pe masă, festinul începe. După doi, trei cartofi, mâncarea este lăsată pe plan secund. Primul loc este ocupat de selfie-urile care le vor „inunda” prânzul. Selfie-uri şi discuţii. Apoi, vin alţi şi alţi elevi, care vor proceda exact la fel. Îi cunoşti după ghiozdane, dar şi după entuziasmul lor. „Nu am mai fost la mall de trei săptămâni! Deloc. Normal că ne-a fost dor! Am ieşit acum puţin cu colegii să mâncăm. O să stăm puţin, că na, e prima zi de şcoală. Nu e stres! Ne place aici, e frumos. Ne luăm cartofi prăjiţi, suc şi mai vedem”, spune Andrei, un elev de clasa a şasea.
În jurul orei 14:30, liceenii îşi fac şi ei prezenţa, tot în grupuri. Destinaţia? Zona de food court! Scopul? Masa de prânz şi puţină socializare, online şi offline.
Marţi, a doua zi de şcoală. Scenariul pare tras la xerox. Dimineaţa, bătrâneii împing cu greu coşurile aproape goale. Corporatiştii ocupă zona de food court. Mall-ul începe să prindă viaţă şi în alte zone. „Ce fac la mall? Mă plimb şi eu. Aici găseşti tot ce ai nevoie: mâncare, haine. Nu trebuie să merg în zece locuri pentru a face cumpărături dacă vin la mall. Vin la mall în fiecare săptămână pentru cumpărături şi aici mă refer la mâncare, dar în rest pentru alte tipuri de cumpărături, cam o dată la trei luni. Lucrez la aproximativ doi kilometri de mall, deci pot spune că mi-e la îndemână să vin aici. Merg uneori şi la Polus. La Iulius îmi place mai mult mâncarea din zona de food court, dar la Polus îmi plac mai mult magazinele, acolo găsesc mai repede ce îmi trebuie decât aici. Ca activitate de destindere preferată la mall, este mersul la cinema, dar mai rar. Cred că este tot ce trebuie în mall-urile clujene, nu simt nevoie de îmbunătăţiri”, spune Szekely Raymond, în vârstă de 25 de ani. Acesta consideră că într-un oraş precum Clujul ar mai fi nevoie de măcar două, trei mall-uri. „E nevoie. La câţi oameni suntem deja în oraş, sunt convins că este cerere!”, spune acesta.
Pentru Mihai Oprea, aglomeraţia din cadrul mallului reprezintă un factor de stres. „Pe mine, personal, nu mă atrage atât de mult aglomeraţia, însă mall-urile sunt foarte utile pentru că sunt multe magazine într-un singur lor şi aici poţi găsi cam tot ce ai nevoie destul de repede, fără să fie nevoie să umbli dintr-un capăt în altul al oraşului. Ceea ce mă încântă pe mine este partea referitoare la mâncare. Găseşti tot timpul mâncare gătită, mâncare bună. Cealaltă parte care mă încântă este faptul că mallurile au venit la pachet cu cinematograful propriu. Înainte de apariţia mall-urilor oferta la noi era destul de limitată pe acest sector. În rest, ca idee, mallul în sine nu mă atrage pentru că este aglomeraţie mare, oamenii vin şi cumpără multe lucruri într-o manieră superficială. Sunt multe persoane care vin în weekend aici, la Iulius Mall. Aceştia nu îşi dau seama că timpul petrecut aici cu familia nu este unul de calitate. Ar trebui să venim aici mai mult din necesitate, pentru că trebuie să ne cumpărăm ceva, cu excepţia cinematografului. Din punctul meu de vedere, mall-urile stau foarte bine din punct de vedere al dotărilor. Poate ar fi bine dacă ar fi mai puţini oameni…”, consideră tânărul în vârstă de 34 de ani. Acesta preferă Iulius Mall pentru că este mai aproape de zona în care locuieşte. „Cu toate acestea, scaunele de la cinema-ul din Vivo sunt mai comode”, mai spune Mihai.
După ora 14:00, elevii mici şi mari, încep să sosească. La o masă, patru boboci de la Colegiul Tehnic „Raluca Ripan” din Cluj-Napoca îşi savurează prânzul. Justin, Ioana, Ariana şi Cristina susţin că vin zilnic la mall. „Venim destul de des la mall, aproape în fiecare zi sau chiar şi de două ori pe zi. Venim să mâncăm, după ore. E frumos aici, mie îmi place. Te deconectezi”, spune Ioana. „Venim să facem instastories!”, spune cu sinceritate Justin. „Venim doar după ore, că în pauză nu ne lasă să plecăm de la liceu. Dacă de exemplu, ieşim la ora două de la şcoală, venim şi stăm aici cam până la 15:30. Mâncăm, socializăm. În unele zile venim şi după masă, de la şase la opt sau opt şi jumătate”, explică Ariana. „Venim aici des. La Polus mergem doar din când în când. E departe şi în plus, aici e mult mai frumos. Ne place modul în care e decorat totul. E frumos!”, spune Cristina.
Cei patru îşi continuă discuţiile, timp în care alte ghiozdane îşi caută locul în zona de food court. După ce elevii pleacă, urmează o perioadă ceva mai relaxată pentru cea mai solicitată zonă din Iulius Mall. După ora 17:00, începe din nou nebunia.
Citiți și Sorin Guttman: „Peste 16 milioane de persoane au vizitat Iulius Mall în 2017”