Industria IT din Cluj evoluează spre una cu valoare adăugată mare
Ioan-Alexandru Drăgan, program Manager în cadrul Cluj Innovation City crede că IT-ul rămâne şi pe viitor un domeniu esenţial pentru creşterea şi dezvoltarea Clujului. Dar asta, doar dacă cei care lucrează în domeniu vor şti să se adapteze în permanenţă la cerinţele acestei pieţe.
Reporter: Cum apreciaţi că evoluează Clujul pe piaţa IT în prezent şi care sunt perspectivele de viitor pentru acest domeniu aici?
Ioan-Alexandru Drăgan: Starea actuală în acest domeniu este următoarea. Clujul este numărul 1 la valoarea exporturilor din servicii IT, din ţară (mai mare ca Bucureştiul, care face cifra de afaceri mai mare, dar cu statul român). Clujul are cea mai mare densitate de specialişti IT raportată la populaţia activă din ţară. Cluj este cunoscut internaţional ca un HUB de IT şi atrage permanent companii noi. Dar astăzi companiile se confruntă cu o lipsă acută de specialişti.
Încotro ne îndreptăm? Spre Cluj se vor orienta în continuare companii de IT să se relocheze. Dar! datorită creşterii cererii de resurse umane şi lipsa acestora (companiile absorb orice specialist din piaţă) cresc salariile. Aşa că vor rămâne în Cluj companiile/serviciile cu valoare adăugată mare, iar cele cu valoare adaugată mică (outsourcing de experţi IT) se vor reduce. Aceeaşi presiune a salariilor, va genera un număr mai mare de companii implicate în proiecte inovative (generare de produse proprii). De asemenea, aceeaşi presiune a salariilor, va accelera antreprenoriatul, adică va exista expertul IT care o parte din timp e contractat de o firmă şi restul timpului lucrează la un start-up.
Ca o concluzie: industria IT evoluează de la una cu valoarea adaugată mică (outsourcing, adică închiriere de experţi IT) la una cu valoare adaugată mare(servicii inovative/specializate, produse proprii), implicit venituri mai mari pentru companii.
– Cât de axate sunt firmele de profil din oraş spre crearea de produse proprii? Este acesta deja un trend necesar?
– Acum doi ani (2012) în Cluj IT Cluster, doar o mică minoritate de companii erau interesate de produse proprii, în urma campaniilor clusterului, azi sunt excepţii companiile care nu au iniţiative şi investiţii în produse proprii sau servicii de nişă. Cum costurile salariilor e tot mai greu să fie susţinute din outsourcing, iar vânzarea de produsele proprii nu depinde de numărul de angajaţi (spre deosebire de outsourcing), ci de gradul de inovare, este clar trendul necesar. Cei care îl adoptă, vor fi supravieţuitorii, dar şi noii lideri.
– Există suficienţi absolvenţi de IT pentru nevoile actuale ale firmelor care funcţionează la Cluj? Facem faţă la creşterea constantă a acestui domeniu din punct de vedere al personalului calificat?
– Nu. Şi această nevoie nu poate fi rezolvată. EU are nevoie de aproximativ 2 milioane de specialişti IT. Clujul poate de 10-20 de mii. Dar demografic nu putem acoperi nevoia. Aşa că trebuie să ne orientăm către produse. De exemplu, Facebook are 2000+ de angajaţi şi are cifra de afaceri de miliarde, Clujul, optimist vorbind, are 15.000, dar nici nu se apropie de miliard ca cifră de afaceri, diferenţa e de fapt valoarea adaugată. Universităţile nu au capacitatea de a livra, au limitările de infrastructură, priorităţi, cadre didactice şi legislaţie. Trebuie altă soluţie la creşterea cifrei de afaceri decât creşterea volumului de specialişti.
– Schimbările fiscale care se reflectă şi asupra impozitării veniturilor celor care lucrează în IT, în special cei care au optat pentru varianta PFA-uri, vor produce schimbări importante pe această piaţă?
– Facilităţile existente ajută companiile să migreze încet către o afacere bazată pe inovare. Ca să ajungi la un produs trebuie să investeşti şi azi IT-ul se bazează pe profitul (ajutat şi de facilităţile cu impozitul şi PFA) din outsourcing să poată investi. În acelaşi timp ajută concerne internaţionale să aleagă România ca destinaţie de outsourcing IT. Dacă se elimină facilităţile, multe companii se vor reloca în ţări precum Bulgaria, Moldova, Ucraina, etc. – se întâmplă deja. Industria şi vizibilitatea internaţională şi atractivitatea României pe IT, depind şi de facilităţile existente. Nota Bene: IT-ul este printre cele mai fiscalizate industrii (estimare personală: peste 90%); iar salariile angajaţilor contribuie consistent la consumul din Cluj.
– Cât de atractiv mai este Clujul pentru acest domeniu şi prin ce anume?
– Clujul rămâne atractiv prin: masa critică de specialişti, peste 12.000, universităţile suport: UBB, UTCN, infrastructura (aeroport, internet, etc.), numărul de tineri (25% din populaţia oraşului) care sunt principala forţă de muncă mai ales pentru acest domeniu, cultura muncii, educată în industria IT de clienţii externi pentru care se lucrează şi care au standarde ridicate de calitate, standarde care au fost preluate şi local, ecosistemul de colaborare pe lanţuri de valoare universităţi -companii (prin clustere, etc) şi ecosistemul antreprenorial – care atrage tinerii să îşi deschidă afaceri aici.