Golf și informatică, rețeta de milioane pentru o companie din Cluj
Sunt tineri, școliți în laboratoarele de genii ale celor de la Microsoft sau Google și au reușit să pună pe picioare o idee care acum valorează milioane de dolari. Cu o afacere de familie ce pornise ca un simplu SRL-D, Flavia Groșan și Alex Țandrău au dezvoltat în compania lor, TakeOff Labs, o aplicație destinată cluburilor și jucătorilor de golf. După șapte ani de la prima inițiativă, aplicația lor este acum tot mai aproape să devină lider mondial în cluburile de golf pentru amatori. Softul oferă scoruri în timp real, posibilitatea de a socializa, de a organiza evenimente și de a descoperi latura mai puțin exclusivistă a golfului, un sport care astfel, şi prin intermediul clujenilor de la TakeOff Labs, are șanse mai mari să devină un sport de masă.
Povestea de succes a Flaviei și a lui Alex a început la Jacobs University din Bremen, Germania. Pasiunea pentru informatică i-a determinat să se avânte în antreprenoriat încă din facultate, când un simplu algoritm creat de Alex a atras atenția unui investitor american. Cu ajutorul Flaviei și după mulți alți ani de studii în Elveția și Statele Unite al Americii, cei doi au creat o aplicație de sine stătătoare adresată jucătorilor de golf amator afiliați cluburilor de profil din SUA și Canada.
„Golferii merg pe teren cu telefonul și introduc scorurile pe telefon, scorurile ajung în sistemul nostru, noi calculăm rezultatul turneului și îl trimitem înapoi pe telefon pe televizoare, pe tablete, în mașinuțele de pe teren. Totul e o chestiune de fracțiuni de secundă”, explică Flavia aplicația care i-a făcut managerii unei firme de milioane de dolari.
O familie de milioane
Traseul și mai ales „actorii” principali ai acestei povești sunt departe de a se încadra în coordonatele unei afaceri clasice din IT-ul românesc. „Magia” are loc într-o casă aflată pe o străduță retrasă din Cluj. Gazonul și copacii ornamentali bine îngrijiți ori micile parcele din spatele casei pe care cresc roșii și castraveți nu sugerează în niciun fel faptul că proprietatea despre care vorbim este de faptul căminul unor informaticieni de 26 de ani a căror idee valorează deja mult peste un milion de dolari.
Nucleul companiei TakeOff Labs este format din tatăl Flaviei, Dan Groșan, și fratele lui Alex, Adrian. Firma mai are încă opt angajați, dar fiecare lucrează de acasă după programul pe care și-l dorește. Așa a ajuns afacerea să aibă succes, chiar dacă a pornit timid, ca un SRL-D, în anul 2011, când cei doi încă se aflau peste graniță, încercând să găsească cea mai bună cale spre succes.
„Am început cu un soft pentru excursii de golf pe care îl foloseau corporațiile pentru a-și trimite angajații în excurisii tematice. Apoi am descoperit ligile private, cluburile de pensionari, de exemplu, și, vorbind cu oamenii, am ajuns la cluburile de golf unde contează foarte mult brand-ul. Acum încercăm să ne îndreptăm spre asociațiile de golf. Lucrăm la produs de șapte ani și cred că în încă vreo șapte vom domina piața golfului la nivel mondial”, mai spune Flavia.
Experți în golf fără a fi jucat golf
Poate părea paradoxal, dar nici Alex, nici Flavia nu sunt împătimiți ai sportului care le-a transformat afacerea într-una de succes.
„E puțin paradoxal, dar un calculator, dacă nu îl programezi să facă ceva concret, e degeaba. Informatica te învață să scrii cod pentru ele, dar dacă nu ai un scop sau o idee, totul e egal cu zero. Ca informatician trebuie în permanență să găsești domenii în care să îţi aplici cunoștințele și nu e atât de simplu. Trebuie să înțelegi domeniul la un nivel elementar și să înțelegi problema pentru care tu vrei să oferi o soluție informatică. Poate fi golf, muzică sau online shopping, nu contează. Noi am învățat regulile jocului, le-am înțeles și ne-am pus pe treabă. Jucăm de două-trei ori pe sezon, avem și crose, dar nu prea știm să jucăm”, recunoaște tânăra orădeancă.
Adresându-se jucătorilor amatori, aplicația avea nevoie și de o componentă care să răspundă nevoilor utilizatorilor neinițiați complet în tainele unui sport deloc simplu. În SUA, acolo unde Golf Genius este folosit cel mai mult, există peste 30 de milioane de jucători de golf care anual cheltuie pentru hobby-ul lor, mai mult de 100 de miliarde de dolari. Dintre aceștia doar două milioane de golferi sunt înscriși în cluburile recunoscute ca fiind exclusiviste. În rest, golful este practicat de amatori, iar pentru ei aplicația Golf Genius se potrivește ca o mănușă.
„Avem un sistem de help în care clienții pot pune întrebări despre cum funcționează soft-ul. Noi am încercat să facem aplicația ca o platformă pentru comunitatea de golf-eri. Le dăm posibilitatea să comunice pentru a organiza evenimente, să trimită mail-uri direct din aplicație, să își prezinte rezultatele, să posteze poze de pe teren dar, desigur, și partea utilă și specifică, de afișare în timp real a scorurilor. Prin definiție, golful este considerat un sport exclusivist, jucat doar de cei bogați. Noi vrem să ajutăm la promovarea lui ca un sport de masă. Am mers la ligi de golf nu atât de simandicoase și le-am explicat oamenilor cât mai simplu cum funcționează jocul. Oamenii apelează la noi, ne pun întrebări și în final învață lucruri despre acest sport”, explică Alex.
Golf Genius este disponibil pentru cluburile de golf pe orice fel de platformă, iar serviciile pe o perioadă de un an costă 2.500 de dolari.
„Elveția ne-a plictisit”
Nu sunt mulți oameni care pot caracteriza Elveția ca fiind o țară plictisitoare altfel decât în glumă, însă pentru Alex și Flavia, doi tineri dornici de succes, bunăstarea și liniștea Țării Cantoanelor nu au fost deloc prielnice pentru dezvoltare.
„Cea mai grea decizie, dar cea mai bună, a fost aceea de a ne întoarce acasă. Am terminat la Bremen și am mers în Elveția mai mult pentru a cunoaște oameni din acest domeniu. Altfel, Elveția a fost o mare dezamăgire. E o țară deloc dinamică, cu o populație îmbătrânită care nu are chef de a face nimic parcă, nici măcar cu chef de a cheltui bani. E o țară pur plictisitoare unde nu găsești restaurante. Când le găsești lași 100 de franci și pleci la McDonald’s pentru că ești mort de foame. E un mediu în care nu ne-a plăcut”, își amintește Flavia.
Când se aflau încă în Elveția, în 2011, TakeOff Labs funcționa deja în România, dar pentru continuarea proiectului, firma avea nevoie de o casă. Variantele erau Londra, SUA sau Cluj. Iar alegerea a fost una cu adevărat surprinzătoare.
„Londra suna bine, dar perspectivele de creștere nu erau la fel. Nu e foarte simplu să te dezvolți acolo, să cumperi spații în centrul orașului, să crești. În SUA, chiar dacă putem merge oricând, viza e viză. Trebuia să mergem cu o viză în cadrul unei companii și, cum deja ne obișnuisem să lucrăm pentru noi, asta era exclus. Când eram la facultate în Bremen și vedeam colegi că se întorc acasă, primul gând era <<Vai de mine, au dat-o în bară și acum se întorc acasă>>. Așa te percep toți, oricum. Când am început să luăm în calcul varianta de a ne întoarce, exact asta gândeam despre noi. Ne era frică de ce vor crede ceilalți. Dar s-a dovedit a fi cea mai bună decizie dintre toate. Aici banii pe care îi producem înseamnă altceva în comparație cu ce ar însemna în Londra sau în State. Și până la urmă, cu clienții noștri putem lucra din Cluj, de la țară sau de pe o insula. Nu contează”, declară tânăra antreprenoare.
Aplicația Golf Genius, care este de altfel și principalul motor al firmei, are în prezent un succes uriaș. În fiecare săptămână ea este accesată de peste 7 milioane de ori, iar în weekend-uri, când golferii sunt mai activi decât de obicei, există momente în care, pe site, se află simultan chiar și 13.000 de utilizatori care verifică scoruri, socializează, postează fotografii sau plănuiesc alte evenimente. Totul este controlat dintr-o casă cochetă din Cluj, unde cei doi alternează munca la computer cu grădinăritul.
Outsourcing-ul, calea cea bună pentru IT-ul românesc
Chiar dacă nu puțini sunt cei care deplâng rolul României de „exportator” de soluții IT, Alex și Flavia consideră calea outsourcing-ului una potrivită.
„IT-ul din România e deștept, cu oameni care preiau proiecte și le dezvoltă. Nu e outsourcing-ul clasic, de care se plânge toată lumea, în care cineva pregătește specificații și îți dă lista cu ce să faci. Nu, la noi se concep produse, marketing, publicitate și suport. România e un incubator de creștere a produselor. Inovația nu se face cu o idee genială și fără bani. Presupune investiții masive și mai ales continue. Tot capitalul acumulat în Cluj și în România din servicii de outsourcing, care nu sunt deloc ieftine, se va reflecta în produse noi, inovatoare. Pentru că așa e logic să se întâmple. Nimeni nu face bani în IT fără să-i investească. E normal, că ce altceva să faci cu ei?”, consideră Flavia.
Nici tinerii cu care lucrează TakeOff Labs nu au reprezentat vreo dezamăgire, cum multora le place să se plângă. Chiar dacă mai au lacune în ceea ce privește capacitatea de a se marketa, competențele informatice le sunt chiar peste nivelul celor care studiază în Germania sau Franța.
„Lucrăm cu mulți studenți din Cluj și din Oradea. Sunt foarte înzestrați pe partea tehnică și, în opinia noastră, peste ce am văzut noi în străinătate. Venim foarte tare din urmă la capacitatea de a vinde produse, de a le prezenta și de a le marketa. Pe asta se pune foarte mult accent în străinătate, dar diferența nu e atât de mare. Faptul că studiezi acolo nu îți asigură un mare avantaj în ceea ce privește capacitatea ta de a vinde”, este de părere Alex.