Expediţie umanitară clujeană în Nepal

Nepal. Zeci de persoane au murit zilele trecute în urma unor inundaţii. În urmă cu doi an, tot în Nepal, 9.000 de persoane şi-au pierdut viaţa în urma unui cutremur. Nepalul este o ţară care a suferit şi suferă mult şi, în întunericul problemelor sale, câte o rază de lumină aduc şi voluntari precum cei din Asociaţia Life Education for All din Cluj-Napoca, care au revenit de curând dintr-o expediţie umanitară din îndepărtata ţară.

Zâmbetul copiilor nepalezi

Expediţia Asociaţia Life Education for All şi a Asociaţiei Volunteer for Life din Bucureşti, din luna iunie, urma să fie cea mai mare expediţie umanitară românească în Nepal, dar, din motive organizatorice, cele două asociaţii şi cei 17 membri ai expediţiei şi-au separat acţiunile.

Voluntarul de meserie Oana Mîndruţ, preşedintele Asociaţiei Life Education for All, n-a pus armele jos, şi-a continuat expediţia cu cei patru voluntari ai săi şi au reuşit, în cele trei săptămâni petrecute în Nepal, să aranjeze o grădiniţă, să predea engleză la circa 150 de copii din patru clase şi să facă multe alte lucruri cu care să bucure inimile.

”După o luna de zile, m-am reîntors din cel de-al treilea voluntariat internaţional (proiectul Life Education for all -“Fiecare copil are dreptul la zâmbet, joacă şi educaţie”) desfăşurat anul acesta în Nepal. Sunt norocoasă că am reuşit şi anul acesta să continui acest proiect şi le mulţumesc din toată inima tuturor celor care m-au ajutat să-l duc la bun sfârşi, voluntarilor care s-au implicat cu trup şi suflet-Lavinia, Lorand şi Petruţa, precum şi colegilor din echipa medicală, care ne-au ajutat să finalizam proiectul “Happy Room”; celor care au donat bani, rechizite şcolare şi consumabile medicale-Medimpact şi Nastimed; mulţumesc Juneli Nepal şi profesorilor de la Yubak Secondary School pentru susţinerea proiectelor noastre; mulţumesc Romania Educab! Consumabilele medicale au ajuns la Spitalul Manhoman din Kathmandu şi la cabinetul stomatologic nou înfiinţat în Spitalul din Dhading. Rechizitele şcolare au ajuns la un orfelinat din Kathmandu care are în grijă 30 de copii abandonaţi la naştere, la 140 de copii din şcoala Yubak, la aproximativ 30 de copii din şcoala internat din Dharamsala-Thibetan Children’s Village, iar restul rechizitelor va fi împărţit de asociaţia noastra parteneră- Juneli Nepal– unor copii sărmani din Nepal din regiunile în care ei desfăşoara proiecte. Deşi nu era în planul iniţial, am renovat şi am utilat cu cărţi şi jucării gradiniţa şcolii Yubak şi am instalat programele necesare pe calculatoarele care stăteau nefolosite, instruind atât profesorii, cât şi elevii în utilizarea lor. În orele de educaţie nonformală în limba engleză le-am vorbit copiilor din cele 4 clase cu care am lucrat despre România, despre importanţa educaţiei şi despre drepturile copiilor. Am găsit sponsori pentru 5 copii săraci din Şcoala Yubak care prin acest ajutor acordat de nişte oameni minunaţi vor putea să-şi continue educaţia. A fost o experienţă minunată din care am învăţat cu toţii; dedic toata bucuria şi recunoştinţa copiilor tuturor celor care ne-au ajutat la împlinirea acestui vis! Şi pentru că înainte de a ne întoarce acasă am cunoscut-o pe Dolma, am decis să mai iniţiem un proiect anual – o bursa Life Education for All pentru copiii sau tinerii care sunt extrem de motivaţi şi talentaţi şi vor să-şi continue educaţia, dar n-o pot face din motive financiare”, spune Oana Mîndruţ.

Proiectul Dolma

Ea spune că Asia în general şi Nepalul în special te scot din zona de confort. Nepalul e o ţară săracă şi plină de praf, dar mai izbitoare sunt unele practici aproape tribale.

Dolma

”ONG cu care am colaborat acolo face o treabă extraordinară. În Nepalul de est, în zona rurală, există o practică: femeile, la ciclu, sunt considerate impure şi sunt scoase din comunitate şi sunt duse într-un fel de staul în care nu au loc să stea culcate să doarmă. Toată perioada menstruaţiei stau acolo. De foarte multe ori sunt atacate de animalele sălbatice şi mâncate. Şi asociaţia Juneli Nepal făcea educaţie şi lobby ca să se interzică practica aceasta şi chiar ieri am văzut că au interzis-o din punct de vedere legal. Apoi, 47% dintre copiii din Nepal de peste 5 ani sunt daţi de familiile lor, renunţă la şcoală, sunt daţi ca servitori, fie la familii la care îşi permit, fie la restaurante, hoteluri”, spune Oana Mîndruţ.

Printre lucrurile care au impresionat-o cel mai mult pe Oana Mîndruţ se numără şi cazul unei tinere de 20 de ani, Dolma Sandup, o fată foarte deşteaptă şi bine educată, refugiată din Tibet, care a crescut singură într-un colţ al şcolii, oferit de profesorii săi. Din motive financiare, Dolma nu-şi poate urma visul de a urma psihologia, iar Oana Mîndruţ şi voluntarii săi încearcă s-o ajute să adune cei 1.600 de euro anual de care ar avea nevoie pentru plata taxelor de şcolarizare şi a cheltuielilor de întreţinere pe cei trei ani de studii. Pentru a face rost măcar de o parte din bani, Oana Mîndruţ va scoate în România cartea pe care a scris-o Dolma – Vocea interioară a unei fetiţe din Tibet- şi va încerca să o vândă doritorilor, celor receptivi la nevoile celuilalt.

Şi un alt demers al Oanei Mîndruţ vizează şi strângerea de fonduri şi materiale pentru a continua punerea la punct a şcolii la care a lucrat şi ea şi voluntarii săi.

[stextbox id=’custom’]

CVoluntar

Oana Mândruţ

Oana Mândruţ (41 de ani) a absolvit Facultatea de Ştiinte Politice (secţia Jurnalism) şi Facultatea de Studii Europene din cadrul UBB, are un master în Comunicare politică în co-tutelă cu Universitatea Marne la Valee (Franţa). Este trainer în domeniul comunicării şi autorul a două cărţi: “Arta de a trăi cu eleganţă” (2012) şi “Arta comunicării-de la A la Z”.

În octombrie 2014 a înfiinţat Asociaţia Life Education for All, iar de atunci a făcut multe evenimente şi a derulat şase proiecte, dintre care patru continuă şi în prezent.

Proiectele Life Education for All au fost premiate în cei doi ani de existenţă; de exemplu, anul trecut au fost finalişti la Bursa Binelui cu proiectul “Educaţie pentru suflet”, iar anul acesta au fost din nou finalişti cu proiectul “Sunet pentru Sănătatea Copiilor”. Pentru ultimul a luat la finalul anului trecut premiul I pt “Cea mai buna campanie de fundraising pentru organizaţiile mici” în cadrul Galei “Oameni pentru oameni” şi tot la finalul anului trecut a luat premiul pentru categoria “Voluntari-Activiști pentru contribuția la sporirea solidarității globale și la crearea unei lumi mai bune” în cadrul Galei Solidarităţii Internaţionale pe care l-a împărţit cu alţi voluntari, Alina Petcu şi Ionuţ Ursu.

Dintre rezultatele importante pe care le-a obţinut în urma implementării proiectelor Life Education for All:

-înfiinţarea Consiliului Tinerilor Institutionalizaţi prin care tinerii din centrele de plasament au căpătat o Voce (prin proiectul “Eu, Tu, El, Ea – Noi ne reprezentăm”, finanţat prin Fondul de Inovare Civică de către FDSC şi derulat împreună cu alte două ong-uri partenere)

-saloanele de copii bolnavi cronic din 8 spitale din România au fost dotate cu audioteci, în cadrul proiectului “Sunet pentru Sănătatea Copiilor”

-sute de copii bolnavi cronic si părinţii lor internaţi pe secţiile de oncologie, nefrologie şi psihiatrie pediatrică din Cluj beneficiază de atelierele de art-terapie şi de grupurile de suport de trei ori săptămânal, în cadrul proiectului “Artă pentru Sănătatea Copiilor”

-două spitale din Cluj Napoca au fost pictate cu voluntari (Pediatrie 2 şi Secţia de copii de la Spitalul de Boli Infecţioase)

-luna viitoare va demara un alt proiect, “Grădini terapeutice pentru sănătatea copiilor”, prin care vor transforma curţile clinicilor Pediatrie 3 şi Psihiatrie Pediatrică în grădini terapeutice

-sute de copii au beneficiat de workshop-uri de bune maniere în cadrul săptămânii altfel (în ultimii doi ani), de programe de educaţie informală centrate pe dezvoltarea caracterului şi a unui sistem de valori, precum şi de taberele “Educaţie pentru Suflet”, în cadrul proiectului cu acelaşi nume

-150 de tineri din sistemul de protecţie a copilului au fost formaţi sau au beneficiat de taberele de dezvoltare personal, în cadrul proiectului “Educaţie pentru Viaţă”

-25 de studenţi au fost pregătiţi să devină “voluntari profesionişti”, în cadrul proiectului “Ajută ca să te ajuţi!”, proiect prin care se doreşte implementarea şi în universităţile clujene a conceptului “service learning”, a învăţării prin implicare în activităţi sociale de voluntariat

[/stextbox]

Distribuie:

Postaţi un comentariu