Clujul, Silicon Valley al Europei?
Clujul este Capitala Transilvaniei şi, în domeniul IT, a întregii Românii. Clujul este oraș civilizat și cosmopolit. Clujul este oraș curat și frumos, consecinţă a onestităţii şi hărniciei locuitorilor oraşului. Clujul are cea mai iubită echipă de fotbal, Universitatea Cluj. Acestea sunt câteva dintre stereotipurile imaginii de sine a colectivităţii clujene. Cât este adevăr şi cât e exagerare în aceste idei profund înrădăcinate în mentalitatea oraşului? Transilvania Reporter a demarat o „vânătoare” de mituri aducând în discuţie ideile pe această temă a unor istorici, sociologi şi psihologi din oraş. Iar pentru că tot este la modă am consultat şi vocea străzii ascultând ce spun oamenii despre buna părere de sine a clujenilor.
Concluziile interlocutorilor nu sunt desigur identice pentru că a distinge între adevăr şi neadevăr în cazul miturilor urbane nu este calea cea mai uşoară şi poate nici cea corectă. Dincolo de corespondenţa cu realitatea, miturile se nasc din dragostea faţă de locurile natale şi pot deveni instrumente de marketing dacă sunt îndeajuns şi cu convingere promovate. Întreţinerea miturilor „bune” poate avea un efect pozitiv pentru conştiinţa de sine a comunităţii şi poate transforma comportamentul social potrivit mitului. Pe de altă parte, complacerea în sine în aserţiunile care proclamă oraşul drept capitală a tot şi toate poate avea un efect contrar şi să întârzie reala modernizare a vechiului oraş.
[do_widget “Easy Related Posts” ]
Între mit și realitate
Cluj-Napoca este supranumit Silicon Valley al Europei ca urmare a faptului că unele companii de renume, precum Google, Microsoft sau Facebook angajează specialiști în IT aici sau de aici. Totodată firmele de IT s-au înmulțit considerabil și se află într-o continuă dezvoltare. În Cluj-Napoca lucrează în prezent peste 15.000 de angajați, iar numărul firmelor de specilitate a depășit 500. În ceea ce privește IT-ul românesc, Clujul și Bucureștiul sunt în top. Circa 14.000 de companii IT îşi desfăşoară, în prezent, activitatea în România, iar aproximativ 50% dintre ele sunt localizate în Bucureşti şi Cluj-Napoca, arată cel mai recent studiu referitor la industria IT naţională, realizat de Clusterul iTech Transilvania by ARIES Transilvania.
Conform aceluiași studiu, Cluj-Napoca are cei mai mulţi specialişti IT la nivelul întregii populaţii a oraşului, 1 dintre 25 de clujeni lucrând în acest domeniu. Chiar dacă cei mai mulți angajatori din domeniu se află în capitală, Clujul are un atuu în fața Bucureștiului și anume, proiectul Cluj Innovation City, care promite mult, dar care, după cum ne-am învățat deja cu proiectele implementate în Cluj, se află în întârziere. Construcția noului cartier al orașului a fost demarată în vara anului 2012 și urma să fie gata în vara lui 2015.
„Suntem aici la o conferință de presă despre viitorul Clujului, despre prezent și trecut facem la primărie. Practic acesta este locul în care se va dezvolta și extinde Clujul, este partea unui proiect cu peste 100.000 de locuitori, cu peste 20.000 de locuri de muncă în marele proiect Cluj Innovation City. Faptul că acest proiect nu este doar pe hârtie, ci și în realitate o demonstrează cele două proiecte care sunt în lucru aici: Centrul de Dezvoltare a Afacerilor și Centrul de Industrii Creative și IT, care reprezintă primele investiții în acest sens. Primăria are o cofinanțare de 50%. Ambele proiecte au o valoare de aproximativ 95 de milioane de lei reunite, iar jumătate din bani sunt puși de municiplitate. Este un efort extraordinar de consistent din partea primăriei”, a declarat Emil Boc pe 22 octombrie 2014, în cadrul unei vizite pe șantierul de pe Dealul Lomb. Emil Boc este de părere că acest proict este extrem de important pentru viitorul municipiului: „Peste 10 ani vom putea vorbi într-adevăr de Cluj Innovation City ca un nou cartier al orașului”, a mai spus primarul.
Lăsând la o parte faptul că acest proiect nu este finalizat (va fi cândva), să vedem de ce nu poate fi Clujul un adevărat Silicon Valley?
Clujeanul Lorand R. Minyo, cofondator și CEO Neveli, a scris în 2014 un articol în care desfințează aceast idee.
„Nu credeam că va trebui să spun vreodată așa ceva cu voce tare, dar se pare că sunt nevoit să spun acest lucru.Cluj Napoca nu este Silicon Valley al Europei de Est. Mass-media, entuziaști, politicieni, vă rog mult să vă fie clară această frază. Ar putea fi foarte bine o iluzie, dar acest oraș este foarte, foarte departe departe de a fi Silicon Valley”, scrie acesta.
„Silicon Valley are următoarele ingrediente-cheie care îl fac ceea ce este: o lungă istorie de inovare, o concentrație mare de nume mari companii tech, o forță de muncă diversă, o mulțime de capital, o serie de incubatoare și acceleratoare, câteva universități de renume. Acum, dintre acestea, Cluj-Napoca are o forță de muncă diversă suficient (în prezent aproximativ 10.000 de persoane angajate de companiile tech) și un cuplu de universități de renume.Veți vedea că două dintre cei mai importanți factori lipsesc: o lungă istorie de inovare și de capital. Aș adăuga lipsa de educație antreprenorială și un gust realist (și sănătos) pentru risc. Avem o mulțime de manageri de proiect, dar nu avem suficienți manageri de produs, CEO ai produsului. Avem totuși câteva startup-uri. Cele mai multe sunt imitații, dar și acesta este un început destul de bun. Există și o serie de excepții notabile. Clujenii sunt într-adevăr buni la execuție și aș putea suține asta cu o mulțime de exemple. Ne îndreptăm într-o direcție bună, dar Cluj NU este Silicon Valley al Europei de Est”, spune Lorand.
Cluj = Silicon Valley? Nici vorbă!
Am provocat-o pe Roxana Rugină, CEO Simplon România și fondator Cluj Makers să ne spună ce părere are despre faptul că Clujul este numit Silicon Valley. „Silicon Valley a fost un boom în care foarte mulți au decis să meargă acolo, să construiască, să își dezvolte afacerea, dar au investit în acele afaceri, astfel ele nu se dezvoltau. La Cluj pot să spun că sunt oameni care vor să deschidă ceva, ca și mine, eu am venit din Franța să îmi deschid afacerea la Cluj. De ce aici și nu în altă parte? Pentru că am simțit că e locul are potențial și că acum e momentul să faci ceva aici. Dar mai e nevoie de investitori, de partea care vine și susține. Am venit cu proiectul, am venit cu mai multe idei, mă ocup de mai multe proiecte, dar observ în continuare că lipsește partea de investiții și susținere. E nevoie de un mediu anteprenorial care să se bazeze nu pe competiție, ci pe colaborare. Dacă tu faci un business cu cafea și eu fac mașini de cafea, hai să colaborăm. E normal să fie așa. E în natura oricărui business să fie așa. Acum nu simt că se întâmplă acest lucru la Cluj și cred că aici mai este de lucru pentru a deveni un Silicon Valley”, este de părere anteprenoarea.
Roxana consideră că primăria are inițiative bune, dar care sunt puse prost în practică. „Innovation City, de exemplu. Vrem să aducem acolo universități, companii și start-up-uri, dar startup-urile care există nu au fost invitate să participe la acest program, nu au fost puse la curent cu ce se întâmplă. Degeaba avem clădiri, dacă nu avem oameni care să facă. Și degeaba avem oameni care fac dacă nu sunt susținuți și aduși în locul respectiv. În momentul de față există o problemă de comunicare și de aliniere, pentru că nimeni nu a făcut un mapping să vadă ce inițiative există în Cluj”, este de părere tânăra.
Bogdan Pintea a lucrat timp de 15 ani la Microsoft în Seattle. A implementat o soluție ingenioasă care i-a permis vehiculului spațial Discovery să trimită primul email din spațiu și a demarat primul startup din Palo Alto, oraș situat în Sillicon Valley, care a dezvoltat aplicații pentru analiza și personalizarea știrilor. Activitatea sa însă nu se oprește aici. Acesta știe cum se petrec lucrurile cu adevărat în Silicon Valley și de ce Clujul este departe de această titulatură. „Pentru un start-up ai nevoie de bani. Companiile mari au acești bani. De unde îi au? Din fondurile de pensii. Acei bani sunt investiți continuu. Dacă ai un start-up, de exemplu și vrei să primești finanțare, lucrurile stau așa: îți stabilești întâlnirile cu posibilii investitori, apoi mergi și bați din ușă în ușă. Ai cinci minute să convingi un investitor. Nu l-ai convins, ai plecat. Și tot așa, din ușă în ușă. Apoi, dacă primești finanțare, primești un birou la capătul holului. O vreme nu va bate nimeni la ușa ta. Dar dacă afacerea ta prosperă, vei intra și tu în lanțul investitorilor și vei căuta și tu minți creative. La Cluj, cel puțin deocamdată lipsește această parte, cea în care investești în cineva, ca apoi acesta să îți rotunjească și ție veniturile. Românii nu înțeleg acest lanț. Clujul are potențial, are IT-iști foarte buni, dar mai este de muncit”, spune acesta.
Radu Orghidan, CTO Tulemod este de aceeași părere: „Clujul este departe de Silicon Valley. Lipsește infuzia masivă de capital și spiritul antreprenorial exacerbat din Valley”, spune acesta.
Silicon Valley este partea sudică a zonei orașului San Francisco, California, Statele Unite ale Americii, cunoscută sub numele de San Francisco Bay Area. Numele „poetic” provine de la concentrația mare de producători și dezvoltatori de cipuri, dar a devenit și o metaforă a concentrării afacerilor în înalta tehnologie.