Clujul, pregătit pentru un nou mall
Mallurile fac parte deja de peste 10 ani din viața zilnică a clujenilor. Au schimbat semnificativ obiceiurile de cumpărare și de petrecere a timpului liber, dar au și generat în jurul lor o dezvoltare a zonei. Cele două malluri din Cluj au monopolizat în bună măsură viața comercială a orașului, așa că au lăsat destul de pustiu centrul în privința magazinelor. Au adus în schimb și multe provocări, mai ales legate de traficul auto, pentru că în urma dezvoltării orașului din ultimii ani, deja sunt neîncăpătoare în wekenduri sau în perioada sărbătorilor, când parcările lor sunt pline ochi și cozile de mașini de la intrare se întind pe sute de metri. Nici nu e de mirare deoarece reprezentanții lor se laudă cu milioane de vizitatori anual. Pe de altă parte, numărul celor cu studii superioare și care lucrează în servicii a crescut semnificativ în Cluj și asta a adus și mai mulți clienți la mall. Așa că orașul este tot mai pregătit și probabil ca deja are nevoie de un al treilea mall. Dacă la Cluj mallurile sunt o atracție și o necesitate, în patria lor de origine, America, ele au intrat în declin, pe fondul cumpărăturilor online preferate de tot mai mulți clienți. Într-o serie de articole Transilvania Reporter vă propune să aflați cum e ”viața la mall”, cu bune și rele, dar și ce proiecte sunt în pregătire în oraș pentru deschiderea unui alt mall.
Mallul o necesitate, nu doar o modă
După zece ani de la apariţia celor două malluri în Cluj-Napoca, malluri care sunt deja supra aglomerate, Clujul ar fi pregătit pentru un al treilea, care să polarizeze dezvoltarea unei noi zone din oraş.
„Mai este loc de un al treilea mall bineînţeles, şi asta pentru că s-a schimbat foarte mult compoziţia Clujului, mă refer din punctul de vedere al celor care locuiesc în oraş. Iar mallurile nu sunt doar un loc de petrecere a timpului liber, ci şi un loc de unde îţi cumperi lucruri necesare serviciului, unul dintre cele mai importante fiind cum arăţi. Mă refer la o clasă destul de mare de oameni din Cluj care au o educaţie superioară şi lucrează în servicii şi pentru care modul în care apar la birou e parte a CV-ului. Chiar dacă nouă ni se poate părea ciudat că avem şi acest gen de consumerism în malluri. Sigur aceste lucruri trebuie cuplate cu politica de relocare a funcţiilor de retail din centrul oraşului în zona mallurilor, lucru petrecut în aceşti 10 ani, politicile urbane fiind de a stimula tipul de consum de cafenea, restaurante, de a veni în astfel de spaţii. Mallul poate oferi soluţii de petrecere a timpului liber destul de ieftin, comparativ să zicem cu centrul, unde e mai scump să ieşi la o cafea sau să mănânci. În termeni de motivare economică mallul nu e doar o simplă modă ci şi o modalitate raţională de petrecere a timpului având în vedere şi concentrarea de funcţii pe care o are”, crede sociologul Norbert Petrovici.
Acesta subliniază că şi pentru Cluj mallurile au însemnat adevăraţi poli de dezvoltare pentru că au generat o creştere în jurul lor. „Mallurile au fost folosite din punct de vedere urbanistic ca instrumente destul de bune pentru dezvoltare locală, pentru că, în jurul mallurilor au apărut aceste zone de consum. Numai că ele nu au intrat într-un pachet mai larg în care să existe şi o anumită zonă de control de preţuri. Aşa că aceste instrumente care au adus dezvoltare au creat şi vor crea alte probleme, pentru că ele nu fac decât să susţină pe mai departe boomul imobiliar şi caracterul exclusivist al oraşului. În acest sens discuţia despre malluri poate să devină mai largă şi din punctul de vedere a ce se întâmplă în Cluj ca disponibilitate a locurilor mai ieftine, cafenele ieftine, restaurante mai ieftine, pentru că ele dispar treptat, e vorba despre spaţiile vechi. În acest sens mallurile intră într-o logică puţin mai largă şi cu bune şi cu rele”, adăugă sociologul.
În privinţa zonei potrivite pentru un al treilea mall al Clujului, Norbert Petrovici vede ca posibil nou loc de dezvoltare Piaţa Abatorului. „Există destul de multe discuţii de a folosi Piaţa Abatorului ca un nou loc dezvoltare, este posibil ca un asemenea proiect să creeze şi acolo o zonă de dezvoltare urbană importantă, un pol urban, dar va avea şi efectele secundare majore de penalizare pe piaţa imobiliară, vor creşte din nou preţurile şi Clujul va deveni tot mai exclusivist. Acest lucru are tot felul de efecte neplăcute, unul dintre ele fiind că dacă eşti muncitor şi primeşti doar 700 de euro salariu şi nu peste 1.000 de euro, atunci vei locui într-una din suburbiile oraşului, Floreşti, Apahida, ceea ce va aduce şi o serie de neplăceri adică trafic aglomerat, nervi pentru toată lumea”, explică sociologul.
Oxygene Mall, încă în faza de avizare a documentaţiilor
Pentru zona Pieţei Abator există deja un proiect de mall, Oxygene Mall, care va include două clădiri cu un regim de înălţime de 3S+P+M, nivelurile de subsol fiind rezervate unui parking subteran, dar şi trei imobile de locuinţe al căror regim de înălţime ajunge la 2S+P+M+16E+Er.
Deşi aprobat iniţial în iunie 2016, proiectul a fost modificat de către proprietari şi a fost redepus spre reavizare. „Proiectul e la o reavizare, pentru că mai facem un nivel în jos. Aşteptăm să se termine actele şi probabil în primăvară, când e timp frumos vom începe. Mergem mai departe cu acest proiect, aşteptăm documentaţiile şi apoi vom face o lansare”, a spus Ştefan Gadola, omul de afaceri care gestionează proiectul.
De altfel, acesta declara în toamna lui 2016 pentru Transilvania Reporter că acest proiect se vrea a fi unul emblematic pentru Cluj şi o alternativă foarte serioasă la cele două malluri deja existente în oraş. „Vrem să atragem clujenii să vină cu plăcere în acest mall. Iar numele a fost ales special, Oxygene Mall cu tot ce înseamnă legătura cu mediul. De altfel, în loc de acoperiş va fi cel mai mare parc făcut deasupra unei clădiri. Acoperişul va fi un parc privat al celor care vor locui acolo, parc care se prelungeşte în Parcul Feroviarilor care e un parc public”.
Investiţia în proiectul imobiliar Oxygene Mall şi Oxygene Residence este estimată să ajungă la 80 de milioane de euro.
[stextbox id=’custom’ caption=’Platinia a avut peste 1 milion de vizitatori’]
Un proiect lansat anul trecut şi care deja începe să îşi câştige locul pe piaţa de profil a Clujului este şi Platinia Shopping Center, atractivă în special pentru cei din proximitatea ei. „Galeria comercială este parte integrantă a unui proiect de tip mixed use. Suntem multumiți că am reușit ca până la finalul anului trecut, să intrăm în faza operațională cu toate cele trei funcțiuni distincte. În ceea ce privește strict galeria comercială, am reușit să completăm, în proporție de 100%, profilul de restaurante à la carte, ceea ce reprezintă o noutate pentru piața din Cluj”, spune Cosmin Sîndean, Managing Director Platinia Shopping Center & Platinia Luxury Suites.
Acesta precizează că. în cele 9 luni de funcţionare, 1.300.000 de vizitatori au vizitat galeria comercială. „Galeria comercială este destinată deservirii nevoilor de zi cu zi ale locuitorilor din corpurile rezidențiale și din cartierele situate în imediata vecinătate a proiectului. Platinia Shopping Center este partea comercială a unui proiect de tip mixed use, cu focus pe lifestyle. Proiectul în sine se bazează pe sinergia generată de cele 3 funcțiuni distincte: rezidenţial, comercial și hotel. Nu poate fi comparată cu cele două malluri cu vechime, deoarece este un alt tip de proiect, atât ca suprafață închiriabilă, cât și ca mix comercial și adresabilitate”, a adăugat Sândean.
Cât priveşte serviciile preferate de clujeni în această galerie comercială, după cum era de aşteptat la mare căutare a fost partea de restaurante, dar şi cea de supermarket. „Zona de restaurante à la Carte și paleta completă de servicii au fost foarte bine primite de către clienții noştri. Un alt exemplu de succes este Mega Image, care, prin concept, ofertă comercială și servicii excepționale a înregistrat o performanță foarte bună de la deschidere și până acum, aducând în acest fel plus valoare întregului proiect”, explică directorul galeriei comerciale. Potrivit reprezentanţilor Platinia, pentru anul în curs planurile includ completarea ofertei comerciale curente pe segmentele modă/încălțăminte și electronice/electrocasnice cu retaileri de talie națională și internațională.
[/stextbox]
Citiți și Mall-ul cel de toate zilele
Iulius Mall, apreciat (mai ales) pentru mâncare
Sorin Guttman: „Peste 16 milioane de persoane au vizitat Iulius Mall în 2017”
Tare curios sunt de unde a luat acest sociolog ca “daca esti muncitor primesti doar 700 euro”. Majoritatea clujenilor nu au nici 500 euro lunar. Piata e condus de acei 10% din IT si straini care au salarii peste 1000-2000 euro cea ce e total absurd.
E o zona cu mult potențial ( https://imobcluj.wordpress.com/2018/01/14/zone-imobiliare-din-cluj/ ). Tot acolo s-a terminat de ridicat Marina Properties, chiar foarte aproape e și Beauciel de la EBS. Tot pe Anton Pann vor fi și blocurile de la SDC imobiliare. iQuest, Bosch, NTT sunt aproape.