Clujul celor 24 de ore de vârf în trafic
Pentru orice șofer clujean, ideea că ar putea fi captiv, zilnic, câte 7-8 ore în traficul din municipiul Cluj-Napoca ar putea trece cu ușurință drept cel mai probabil scenariu apocaliptic. Cei care însă au neșansa de vorbi despre traficul din Cluj-Napoca cu termenul de „loc de muncă” sunt taximetriștii. Zilnic, aceștia fac ture de câte 4-5 ore, fără pauză, printre cele 64.000 de mașini care străbat sau, în funcție de oră, se târăsc, pe străzile din oraș. Simpla încercare de a-i întreba cum le este o zi de lucru le provoacă nervi, șoferii referindu-se la traficul din oraș cu termeni ca „înfiorător” sau „îngrozitor”. Vina o aruncă peste autorități, iar soluții nu au, cu excepția variantei de a trece la turele de noapte, când problemele de trafic sunt schimbate cu problemele cauzate de clienți petrecăreți, oricum mai preferabili decât ideea de a parcurge un kilometru într-o oră.
Indiferent că sunt vorbăreți sau supărați, subiectul preferat al taximetriștilor clujeni este traficul. Este și normal, în condițiile în care mulți dintre ei petrec cel puțin opt ore, în fiecare zi, pe străzile din Cluj-Napoca. Acesta este și unul dintre motivele pentru care unii sunt foarte irascibili.
Cum e traficul? „Înfiorător”
„Înfiorător” este cuvâtul exclamat de trei ori de Ioan, un taximetrist pe care l-am găsit în standul de taxi din Piața Unirii. E mult spus stând, pentru că în această zona taximetriștii așteaptă clienții pe lângă standul ocupat de alți șoferi, care fie ignoră indicatoarele rutiere, fie pur și simplu nu le observă. Ioan este nemulțumit de faptul că acțiunile de fluidizare mai mult încurcă și că cele mai recente lucrări făcute de autorități pe străzile din oraș au tăiat din benzile de circulație și locurile de parcare oricum puține, astfel că acum aglomerația este mai mare ca niciodată.
„De exemplu, în Piața Unirii au dispărut două benzi. Mai taie și pe aici și rămânem fără stradă. Cred că e o bătaie de joc pe timpul și banii noștri. Am curse de un kilometru pe care le facem în 40 de minute. În opt ore de lucru fac 25 de curse și nici măcar asta nu ar fi o problemă, dacă asta nu ar însemna că pierdem timp, mașina se strică mai repede și noi nu mai rezistăm psihic. E ca la loz în plic. Poate într-o oră faci 10 curse, poate nu faci nici una pentru că stai de 10 ori la semafor”, explică șoferul.
Soluția: taximetria pe timp de noapte
Mulți șoferi de taxi spun că au renunțat la lupta cu traficul din Cluj-Napoca. Cum soluții nu se prea întrevăd, taximetriștii improvizează. Viorel spune că mulți colegi de-ai săi aleg să lucreze noaptea. Cum în timpul anului universitar petreceri prin cluburi sunt în fiecare seară, taximetriștii nu duc lipsă de clienți. Avantajele sunt multe: curse mai rapide deci mai multe, puțină bătaie de cap, tarife mai mari, consum mai mic la mașină și, cel mai important, un trafic cât se poate de decent.
„Acum au venit studenții și probabil ei au mai aduc mașini de acasă. Sunt și mai multe autobuze după ce începe anul universitar. Nu ai ce le face. Soluția poate ar fi un metrou, o centură ocolitoare, dar nu prea cred că le face cineva. Noi suntem și obișnuiți să mergem cu mașina până în magazin, dacă se poate. Cel mai rău e când plouă. Lumea cheamă mai multe taxiuri, cei care au mașini ies cu ele, circulă mai prudent și mai încet și așa ajungem toți blocați. Urmarea e că nu mai sunt nici taxiuri. Când plouă, nici nu îți vine să lucrezi cu traficul pe care îl avem. Oamenii nu sunt educați. Urcă cu umbrela, o pun pe scaun și intră apa în scaun. E mult mai ok să lucrezi noaptea. Tariful e mai mare, clienți sunt oricum și traficul e cu mult mai bun. Asta înseamnă consum mai mic și profit mai mare. Mulți colegi fac așa, mai nou”, explică Viorel, taximetrist și el la o firmă din Cluj-Napoca.
Cu 64.000 de mașini câte suportă orașul, în medie, de-a lungul unei zile, traficul este la orice oră „de vârf”. Dacă în urmă cu câțiva ani dimineața de la ora 7 la ora 9 și seara, după ora 16, erau intervalele cu trafic aglomerat, astăzi orașul este sufocat de dimineața până seara.
„Traficul este foarte aglomerat. Acum nu mai depinde de ora din zi. Înainte erau ore de vârf, dar acum s-a rezolvat: traficul e blocat tot timpul. Asta e și din cauza lucrărilor care se tot fac prin Cluj, dar și pentru că în Cluj-Napoca sunt foarte mulți oameni. Sunt mulți studenți, multe evenimente, multe spitale și infrastructura nu mai face față. Noi suntem tot timpul obosiți, nu mai lucrăm la fel de mult și totul merge mai rău”, explică Ștefan Ovidiu, șofer de taxi.
Trebuie limitat nr. de autorizatii de taxi si invatati taximetristii sa nu mai blocheze benzile in asteptarea clientilor.