Clujana are puhoi de comenzi. Lipsesc muncitorii

Fabrica Clujana, unul dintre puţinele branduri ale Clujului care au supravieţuit capitalismului sălbatic de după ’89, deşi cu multe momente dificile şi sincope, e inundată de comenzi din afară. Conducerea se plânge însă că nu găseşte muncitori pentru a suplimenta activitatea. Astfel că, deşi ar avea un volum de comenzi cât pentru trei schimburi, se lucrează într-unul singur.
„Aş angaja 200 de oameni şi mâine dacă aş avea de unde”, spune directorul Dorin Şumlea. Fabrica care deja are 103 ani de existenţă lucrează preponderent în sistem. Mai există şi produsele finite proprii pe care Clujana le desface în magazinele pe care le deţine în Transilvania.
„Activitatea merge foarte bine, avem enorm de multe comenzi. Abia facem faţă. Multe firme şi din Italia ne solicită, dar nu mai putem să le acceptăm pe toate. Avem un volum de producţie de 1500 de perechi de încălţăminte pe zi. Se lucrează într-un singur schimb, dar din această sâmbătă vom lucra şi în fiecare sâmbătă pentru că suntem în plin sezon. Şi, dacă muncitorii vor fi de acord, vom prelungi schimbul de la 8 la 10 ore, bineînţeles, plătite orele suplimentare conform legii cu 150%, ca să facem faţă comenzilor. Pentru că dacă nu facem comenzile la timp avem probleme”, spune directorul Dorin Şumlea.

Peste 90% din producţie merge la export
„Comenzile sunt foarte multe. Lucrăm lohn cam 90-95% din producţie, diferenţa este pe comandă de produs finit pentru un client din Italia şi pentru magazinele proprii, pentru reţele noastre de magazine unde ne dezvoltăm colecţiile proprii, scoatem modelele noastre şi produsul finit este al nostru. Ceea ce facem pe lohn merge în toată Uniunea Europeană”, explică managerul de marketing Cristina Lupu. Încălțămintea produsă de Clujana asunge cu precădere în Italia, Germania, Olanda. Pentru piaţa internă se produce mult mai puţin. „Încercăm să ne extindem cu magazinele proprii pe toată România dar cu paşi mărunţi dar siguri. Pentru că nu avem timp. Vroiam să deschidem un magazin în Bucureşti unde am şi găsit un spaţiu bun, dar am amânat pentru la toamnă pentru că nu putem asigura suficientă marfă pentru piaţa internă din cauza comenzilor externe. Tot aşa vrem, să deschidem un magazin în Satu mare. Momentan avem magazine în Cluj-Napoca, Bistriţa, Zălau Târgu Mureş şi Dej. Avem clienţi care cunosc brandul, avem clienţi care abia acum fac cunoştiinţă cu încălţămintea Clujana. Mă refer la segmentul de tineret pentru care am scos modele mai moderne”, mai explică Cristina Lupu.

Pantofi flexibili şi stiletto
„Am lansat pantoful flexibil, o semi-gheată, un semi-pantof, o să mergem şi pe pantofi, care sunt făcuţi doar din materiale naturale, interior-exterior plus talpă din cauciuc natural, ceea ce oferă o flexibilitate mărită faţă de o talpă normală, o confortabilitate mult mai mare, şi avem şi o linie nouă de pantofi eleganţi, aşa numiţii stiletto, cu toc cui de 10 centimetri, care urmează să apară în toate magazinele noastre. Încă lucrăm la diversitatea de culori şi sunt în producţie. Săptămâna asta sau cea viitoare clienţii îi vor găsi şi în magazinele noastre”, mai spune directorul de marketing al fabricii.
Designerii cu care se lucrează sunt angajaţii proprii ai fabricii. „Noi mergem la târgurile internaţionale de profil, studiem piaţa, vedem care sunt tendinţele. Aşa că tot timpul încercăm să ne consultăm cu angajatele de la creaţie şi să acoperim o gamă largă de produse atât pentru bărbaţi cât şi pentru femei. Ne promovăm online, nu avem un buget prea mare de promovare, mergem la târguri. Avem standuri proprii cu un partener la târgurile internaţionale de profil, de obicei sunt 2-3 târguri pe fiecare sezon. Duseldorf, Milano, şi dau rezultate. Chiar dacă rezultatele nu se văd imediat, pentru că la noi se discută de modele şi colecţii de sezon cel puţin cu o jumătate de an anticipat, sau chiar un an. Se lucrează pe mostre, ofertare de preţuri, încercăm să oferim clienţilor un preţ competititv”explică Cristina Lupu.

De la datorii de 1, 4 milioane de euro la conturi „bogate”
Fabrica Clujana a trecut în ultimii ani şi prin mai multe perioada dificile. Numai în ultimii doi ani s-a discutat de mai multe ori în Consiliul Judeţean de intrarea în insolvenaţă. Nejustificat, crede actualul director, care spune că, în ciuda datoriilor cu care a fost preluată fabrica, aceasta poate deveni fără probleme profitabilă. „Am preluat fabrica cu o datorie la stat de 1, 4 milioane de euro şi din nefericire când am luat un extras de cont de la bănci am rămas surprins să constat că erau 0 lei. Acum pot spune că am primit aprobarea pentru reeşalonarea datoriilor şi avem o sumă destul de bogată în cont. Acum fabrica nu va avea probleme. Toţi clienţii noştri sunt mulţumiţui, furnizorii sunt plătiţi la zi. Furnizorii sunt mai ales de pe piaţa externă din păcate, la noi nu mai avem de unde să ne aprovizionăm cu piele, branţuri, talpă. Totul e de la import”, explică Dorin Şumlea.
Din 2012 şi până acum a crescut şi personalul fabricii. „Când am venit la fabrică erau 212 angajaţi, acum sunt 386 şi am mai avea nevoie de încă 200. Am angajat şi din şomerii de la Mechel şi Nokia, 12, respectiv 3 persoane. Dar nu avem oameni destui. Asta deşi salariile s-au mărit. Chiar luna trecută au crescut, de când sunt eu director s-au mărit cu vreo 30 %, aşa că salariil mediu e de 1.400 de lei brut cu carte de muncă, bonuri de masă, o linie transport în oraş. Dar avem nevoie de croitorese, cusătorese, pentru linia de tălpuit încă 20 persoane, dar chiar şi muncitori necalificaţi. Având fonduri am achiziţionat şi utilaje noi. Am lucra în 3 schimburi dacă am avea cu cine şi atunci poate am face faţă tuturor comenzilor. Cred că clienţii vin la noi datorită calităţii şi seriozităţii. Numai aşa rezistăm”, spune directorul fabricii.
Pe piaţa internă fabrica încearcă să propună în fiecare sezon modele de la modă. „Tot timpul căutăm să mergem cu modele noi, să fim în trend. De exemplu acum se poartă peste tot în UE părul de ponei şi şi noi am propus asemenea produse, dar la noi prinde mai greu. Trebuie clienţii să vadă la alte branduri aceste produse şi apoi la acceptă şi la noi. Dar trebuie spus că noi lucrăm în sistem lohn pentru toate brandurile mari”, adaugă Cristina Lupu.
Pentru acest an societatea are un buget aprobat de peste 9 milioane de lei.

[stextbox id=”alert” caption=”Mi s-a cerut zilnic demisia!”]„ Am avut probleme cu conducerea Consiliului Judeţean, care a avut o idee fixă să ducă fabrica în insolvenţă. Numai un exemplu vă dau. O firmă din Germania care erau dispuşi să ne dea materie primă, piele în valoare de 200.000 de euro, plus utilaje pe gratis ne sună: veniţi urgent în Ungaria să semnăm contractul. Pe drumul spre Ungaria însă ne sună din nou şi ne întreabă: Aţi citit presa? Nu. Uitaţi ce spune Horea Uioreanu că fabrica trebuie dusă în insolvenţă şi nu vă supăraţi, cum să vă dau marfă de 600.000 de euro dacă voi intraţi în insolvenţă? Am pierdut contractul şi era o firmă foarte serioasă care ne dădea de lucru nu numai pe lunile de vară ci în tot anul. Atunci ne-am cam certat cu domnul Uioreanu. L-am supărat pe acesta şi mi-a cerut demisia. I-am spus că nici nu ştie unde e fabrica Clujana şi vrea să o ducă în insolvenţă. Ne-a jignit pe noi toţi, conducerea, oamenii. Pentru că nu am cedat am reuşit să fim şi acum aici. Altfel poate că acum aici era vreo discotecă sau sală de jocuri de noroc”, Dorin Şumlea, director Clujana[/stextbox]

Distribuie:

Nu există Comentarii

  1. Ionica says:

    Articol scris la comanda se vede clar, insa ce m-a frapat este limbajul Domnului Director Sumlea Puiu Dorinel! Cum puteti sa va pretindeti un CEO cu un asemenea grad de exprimare, unde a-ti mai exercitat vreo functie in management pentru ca aceasta adnotare consuma clar faptul ca aveti zero experienta in acest sens. Sa nu mai vorbim de actiuniile dvs, de majorari de salarii inaintea alegerilor si angajarile pe grad de rudenie cu PSD-ul, Domnule Director dvs nu vedeti decat ceea ce doriti si va afecteaza direct. Nu doriti oameni performanti, ii inlaturati direct. Nu aveti nicio o politica de management, nicio o cultura organizationala, strategii clare de maerketing si sa nu mai vorbim de nevoia acuta a resurselor umane unde sunteti la sub zero. Lucrati cu aceiasi oameni neperformanti si fara nicio o orientare spre rezultate. Incompetenta , incompetenta, incompetenta…

  2. grigore says:

    Dupa cum scrie-n ziar la CLUJANA toate-s bune si frumoase ,mai ales prejudiciile create de doi fosti directori ,ambii au decedat si din pacate prejudiciul creat nu s-a recuperat .Degeaba se lauda dl director ca au mult de lucru ,caci firma platea abonamentul pe o linie detransport in comun ,nu se mai plateste ,de ce sint produsele asa de scumpe si salariile muncitorilor mici fata de alte firme din domeniu? De ce la magazinul de la firma sint asa de putine modele de incaltaminte si modele vechi? De ce calitatea produselor clujana lasa de dorit? Acum 2 ani am cumparat o pereche de pantofi tip adidas pecare i-am purtat citeva luni ,dupa aceea n-am mai putut purta acei pantofi talpa la pantoful drept s-arasucit putin si ainceput sama doara piciorul i-am aruncat .De atunci evit produsele CLUJANA ….SINT CAM SCUMPE IAR CALITATEA NU MAI ESTE CE A FOST CINDVA DIN PACATE ACEASTA FIRMA ERA RENUMITA LA NIVEL INTERNATIONAL ACUM ABIA SUPRAVIETUIESTE

  3. Make says:

    Trebuia sa scrieti “advertorial”, publicitate pe fata, minciuna ambalata in celofan. “Clujana” e o mare minciuna propagandistica a unor politruci care si-au infipt in functii de conducere neamurile si pilele, in frunte cu acest “Puiu” Somlea, cu un CV bizar, vanzator de uleiuri de motor in piata Flora. A ajuns “manager” la o intreprindere falita, tinuta in brate de politrucii uselisti din CJ pe bani publici, adica pe impozitele platite de fraierii contribuabili clujeni. Ce uita sa spuna marele manager, acest Mafalda al iesirii din faliment e ca datoriile fabricii au crescut exponential din momentul venirii lui la carma, iar faptul ca sunt amanate la plata e irelevant. Spune ca are “o sumă destul de bogată în cont”, e adevarat, dar in contul lui. Asta in timp ce amaratele care trag la banda iau 780 lei net si dl. “manager” se mira ca nimeni nu vrea sa se angajeze la “Clujana”. Dar minciuna minciunilor e ca fabrica exporta in Italia, Germania, Olanda. Ma lesi ? “Clujana” e un simplu furnizor de manopera pentru “Class Shoes”, un SRL aflat la mica distanta, peste Somes, care e de fapt adevaratul exportator si da de lucru managerului Sumlea. Mai precis, marele manager e la mana sereleului cu capital olandez care da de lucru “specialistilor” de genul Puiu Sumlea sau Cristina Lupu. Care specialisti au venituri lunare de peste 1.500 de euro, apropo, comparativ cu veniturile fraierilor de la banda. Asa ca, ziaristii mosului, mai usor cu tamaierea unor nulitati sustinute politic la conducerea unei stafii economice care in afara brandului istoric nu are nici o justificare sa existe.

  4. Bella Mia says:

    Sa nu se supere nimeni, dar am intrat in magazinul Clujana din Polus weekendul trecut si am iesit f rapid pentru ca desi e sezon, nu aveau sandale, si, in general, modelele sunt pentru femei peste 60 de ani. Nimic modern, iar lucratura lasa de dorit, adica nu e finisat ca lumea. As cumpara de la Clujana, dar modelele trebuie actualizate! Iar daca ai magazin in Polus, trebuie sa ai marfa pentru categoria de varsta care merge acolo sa-si cumpere pantofi (zic eu 15-45 ani)!

    • DanT says:

      @Bella Mia, in weekend a cumparat sotia din Polus niste sandale moderne (ba chiar cam tineresti as zice eu), nu stiu cum nu le-ai gasit tu. Sunt si modele “batranesti”, dar si moderne.

Postaţi un comentariu