Utilitatea cere sacrificii. Primăria expropriază pe bandă rulantă
Nu știu cum sunt alții, dar eu când mă gândesc la cartierul și la strada Bună Ziua văd doar așa: blocuri multe, haos urbanistic, străzi de pământ, noroi și bani. Bani mulți făcuți repede, fără ca interesul celor mulți să fie luat cu adevărat în serios.
Sigur, ansamblurile imobiliare pot lua ochii, unii ar putea să exclame plini de admirație ”wow ce frumoase blocuri”, dar dacă privești lucrurile mai atent te întrebi dacă ai putea locui acolo. La prima ploaie, zona dintre blocurile minune se transformă ades în mlaștină, papucii tai curați adună cu sârg noroiul de pe stradă, asta dacă n-ai norocul să ai mașina la subsol în parcare, copiii tăi nu știu încă ce e aia joacă în parc, până la magazin mănânci o pâine și, peste toate, senzația că nu vei scăpa nicicând de macarale, de turnat betoane și de schele.
Bun, asta între blocuri. Până acolo, însă, te mănâncă lupii, pentru că strada principală este și ea un dezastru. E îngustă, cu trotuare anemice apărute nu de mult, acolo unde sunt, altfel spus, o aventură nefericită atât pentru cei care folosesc mașina, dar mai ales pentru cei care nu au la îndemână decât mersul pe jos până la stația de autobus. Dacă mai ai și un cărucior de împins, situația este și mai dramatică și te simți hăituit de pericol mai ceva ca într-un film de groază.
O luminiță a apărut însă, și cei de la primărie ne promit că acest coșmar poate totuși lua sfârșit. Planurile sunt mari și, parcă, prea frumoase ca să fie adevărate. Se vorbește despre construirea unei artere de peste doi kilometri de la zero, cu tot ce e nevoie, cu benzi largi, cu piste de biciclete, arbori ornamentali și trotuare generoase.
Sunt însă unii care nu vor fi fericiți cu proiectul municipalității. Și asta pentru că frumoasa stradă se va face pe nervii și frustrarea celor care au terenuri în zonă și care, ce să vezi, vor fi luate practic cu japca. Legea spune că se poate, fără ca proprietarul să se poată opune, fără a se ține cont de planurile lui, de nimic. Eu, practic, socot acest lucru o gravă încălcare a dreptului la proprietate, dar asta nu pare să deranjeze pe nimeni în afara celor care se vor trezi în mână cu un CEC, generos sau nu, dar cu o bucată de pământ antamată – însușită în numele interesului public.
„Le-am dat banii, ne-am întăbulat țac-pac”
Viceprimarul Clujului, liberalul Dan Tarcea s-a ocupat de acest proiect încă de la începuturi. Este genul de om fericit care-și vede sarcina primită pe drumul cel bun. S-a făcut totul după lege, s-a negociat pe la ministere și, iată, că după ani și jumătate, strada Bună Ziua a intrat în administrarea și proprietatea municipalității. Că strada trebuie lărgită față de acum, e limpede, că trebuie trecut la exproprieri pentru asta, da. Trebuie. Și se poate, pentru că legea este fără echivoc.
„Ca să putem demara procedura de expropriere, trebuie să avem în primul rând un studiu de fezabilitate, și aici am vrut să includem două componente. Prima este cea de evaluare a terenurilor la care se lucrează, iar colegii mei din primărie sunt acum în această procedură. Discutăm de aproximativ 60 de parcele de teren, cuprinse între 3 și 300 mp.
Nu a fost nevoie să luăm legătura cu proprietarii terenurilor pentru că este vorba despre servituți de utilitate publică. Nu este vorba acum că dorim să expropriem pentru construirea unui parking, pentru că aici am intra pe altă procedură, în care exproprierea se face mult mai dificil. În cazul drumurilor este mult mai simplu. Concret, deschidem un cont pe numele proprietarului terenului din Cartea Funciară, și noi virăm suma respectivă la CEC.
În momentul în care suma i-a intrat în cont, noi, primăria, ne-am întăbulat pe respectivul teren, iar acesta are două opțiuni: îi convine evaluarea făcută de specialiști, una făcută desigur la prețul pieței, sau, în caz contrar, merge mai departe în instanță dacă dorește. Nici în această situație nu suntem afectați, pentru că și dacă procesul durează doi ani, să zicem, lucrările nu pot fi blocate, ne vom continua treaba pe terenul respectiv, așa cum am planificat-o.
Deci, nu vorbim despre o negociere, va fi o expropriere în urma unor evaluări, atât, și singura divergență între primărie și proprietar este cuantumul despăgubirii, nu dacă se face lucrarea sau nu. În plus, dacă ne referim la aceste exproprieri, vorbim de terenuri virane, nu avem construcții pe traseu, nu trebuie să demolăm blocuri sau mai știu eu ce. A, că va trebui să demolăm garduri dacă e nevoie, asta da, evident.”, spune Dan Tarcea, vieprimarul Clujului.
„Dumnezeu cu mila!”
N-a fost deloc ușor să dăm de un proprietar care urmează să fie văduvit de o bucată de teren pentru a se face loc drumului, de altfel atât de necesar. Și mai mult, să-i facem să vorbească deschis despre asta. Doamna M. este o femeie trecută demult de prima tinerețe și ne-a spus fără echivoc că se teme să vorbească. Are mina omului resemnat și ne spune că terenul ce-i va fi luat face parte din moștenirea familiei încă de pe vremea în care pe aceste locuri pășteau oi și capre.
„Da, mă sperie nu gândul că rămân fără o bucată de teren, ci modul în care se face asta. N-avem nimic de obiectat, nimic de comentat, suntem puși în fața faptului împlinit. Sunt cnvins că sunt alții mai cu minte decât mine și poate cineva se gândi că trebuie schimbat ceva în legile astea. Poate că eu nu vreau să renunț la acest teren , poate pur și simplu are o valoare sentimentală pentru mine, sau poate banii de care e vorba să-i primim ar trebui calculați altfel, nu știu. Dumnezeu cu mila”
Avocat: Exproprierea poate fi atacată în contenciosul administrativ
„Decizia de expropriere se comunică fiecărui proprietar și trebuie să facă referire la imobilul expropriat și la despăgubirile aferente stabilite de către un expert ANEVAR. În cadrul acestei proceduri, persoanele expropriate pot contesta, pe lege specială, doar parțial hotărârea, în sensul contestării în instanță a despăgubirilor stabilite, fără a exista posibilitatea de a contesta decizia de expropriere în ceea ce privește transferul proprietății bunului imobil.
Este foarte important pentru persoanele expropriate să cunoască faptul că proprietatea se transferă de drept, odată cu emiterea actului administrativ de expropriere, însă numai după consemnarea sumelor reprezentând despăgubirea aferentă. Lipsa consemnării sumelor în cauză la dispoziția celui expropiat împiedică transferul proprietății în domeniul public.
Așadar, dacă se dorește contestarea exproprierii propriu-zise, aceasta va trebui să se realizeze în condițiile prevăzute de Legea nr. 554/2004, Legea contenciosului administrativ, întrucât legea specială nu cuprinde dispoziții referitoare la termenele în care trebuie introdusă contestația și procedura efectivă. Decizia de expropriere reprezintă un act administrativ, astfel că va putea fi atacată cu contestație, respectând procedura de soluționare a cererilor în contenciosul administrativ, ceea ce înseamnă: procedura prealabilă, obiectul acțiunii judiciare, termenul de introducere a acțiunii și așa mai departe.”, a declarat, pentru Transilvania Reporter, Diana Feldrihan, avocat colaborator în cadrul Cabinetului de avocatură Păun Ciprian.
Legea nu e de partea proprietarilor
Legea 250 din 2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local 250 din 2010
Dispoziții generale (selecție n.red)
Art. 2. – (1) În sensul prezentei legi, sunt de utilitate publică următoarele lucrări: a) lucrările de construcție, reabilitare și modernizare de drumuri de interes național, județean și local
Art. 3. – Potrivit prevederilor prezentei legi pot fi expropriate bunurile imobile proprietate a persoanelor fizice sau persoanelor juridice, cu sau fără scop lucrativ, și a oricăror alte entități, precum și cele aflate în proprietatea privată a comunelor, orașelor, municipiilor și județelor, pe care se realizează lucrările de utilitate publică de interes național, județean și local.
Transferul dreptului de proprietate
- Decizia de expropriere constituie titlu executoriu pentru predarea bunului imobil, atât împotriva celor expropriați, cât și împotriva celor care pretind un drept legat de bunul imobil expropriat, până la soluționarea definitivă și irevocabilă a litigiului legat de proprietatea bunului imobil expropriat. Contestația asupra deciziei de expropriere nu suspendă transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile în cauză.
- Decizia de expropriere se emite și își produce efectele și în situația în care proprietarii imobilelor cuprinse în listă nu se prezintă în termenul stabilit, nu prezintă un titlu valabil sau nu sunt cunoscuți proprietarii, precum și în situația succesiunilor nedeschise sau a succesorilor necunoscuți ori nu se ajunge la o înțelegere privind valoarea despăgubirii.
- Transferul dreptului de proprietate asupra imobilelor din proprietatea privată a persoanelor fizice sau juridice în proprietatea publică a statului sau a unităților administrativ-teritoriale și în administrarea expropriatorului operează de drept la data emiterii actului administrativ de expropriere de către expropriator, ulterior consemnării sumelor aferente despăgubirii.
Lucrările vor începe la primăvară
Să revenim la partea frumoasă a lucrurilor. Planurile de modernizare a străzii Bună Ziua prevăd, deci, trei benzi de circulație, cu două benzi spre ieșirea pe Calea Turzii, pistele de biciclete și trotuarele, toate pe o lățime de 16 m.
”A doua componentă a studiului de fezabilitate, după cea a exproprierilor este lucrarea efectivă, asta însemnând săpăturile, partea de carosabil, împreună cu mutarea utilităților, pentru că astăzi acestea trec prin mijlocul drumului și ele trebuie relocate. Discutăm de un post TRAFO, de rețeaua de canalizare, care se intersectează cu conducta de gaz, cu cea de apă și așa mai departe.
În urma votării de către Consliul local a studiului de fezabilitate, pe care eu îl estimez ca fiind finalizat undeva în luna octombrie. Procedura de licitație va fi încărcată pe SEAP în zilele următoare și va fi o licitație deschisă, și, în funcție de cine va fi desemnat câștigătorul, în funcție de prețul viitorului contract, vom ști ce să punem în studiul de fezabilitate. Urmează, apoi, alte două direcții: consemnarea banilor la CEC pentru cei care vor au fost expropriați și obținerea autorizațiilor de construire pentru rețele, modernizarea drumului, pentru alveole, pentru absolut tot ce e nevoie.
Dacă lucrurile merg cum trebuie, estimez că la începutul primăverii viitoare am putea începe lucrările, atunci vom ști și cât vor dura acestea.”, ne-a declarat viceprimarul Clujului, Dan Tarcea.
Traficul și CAP-ul de pe strada Mozart
Traficul. Traficul va deveni cu siguranță infernal pe Bună Ziua odată cu începerea lucrărilor. Cel puțin în acest moment, primăria nu intenționează să închidă cu totul strada, cu toate că asta ar însemna și un timp de execuție mai scurt. Se caută soluții de deviere a traficului pe alte rute. Una dintre acestea ar putea fi strada Mozart, doar că aici, deocamdată, este o problemă. Artera nu este a primăriei, ci a unui… CAP de pe vremuri.
”Astăzi, strada este blocată pentru că nu suntem proprietarii ei. Dar, veștile sunt bune. La sfârșitul lunii noiembrie expiră cei cinci ani în care figurăm ca proprietarii provizorii în Cartea Funciară. Proprietarul de drept este încă Cooperativa Agricolă de Producție Înfrățirea Cluj-Napoca. Noi am făcut niște proceduri și dacă nu le contestă nimeni pe o perioadă de cinci ani intrăm în posesia străzii. Să sperăm că nu se va întâmpla asta în răstimpul rămas”, spune viceprimarul Tarcea.
Strada Fagului e din alt film. Trebuie expropriate blocuri
Odată finalizată strada Bună Ziua, lucrările ar trebui continuate pe strada Fagului. Acolo, situația este mult mai complicată, pentru că pe profilul de 16 m al străzii se află blocuri.
”Va trebui să găsim o soluție. Potrivit legii, vom putea merge la fel ca pe Bună Ziua, cu exproprierea. Dar una e să discutăm despre un teren viran, și alta e când vorbim despre blocuri. Gândiți-vă ce costuri implică acest lucru. Ori, bugetul municipiului Cluj-Napoca astăzi e mult mai sărac, pentru că 28 de milioane de euro ne-au fost luați de către actualul guvern prin aventurile fiscale pe care le-a făcut și asta continuă an de an Sigur, am prefera să mergem mai departe și cu Fagului, dar dacă stăm până facem și aici exproprierile, nu mai facem nimic nici pe Bună Ziua.”, a declarat Dan Tarcea.
Tăvălugul exproprierilor a luat-o la vale. Case demolate pe strada Mărginașe, și nu numai
Primăria Cluj-Napoca mai are în vedere un proiect urbanistic destinat fluidizării traficului, concret extinderea sistemului de benzi dedicate transportului în comun în cartierul Mănăștur, dar și realizarea unei legături mai eficiente pe axa Grigorescu-Centru-Zorilor.
În ce privește extinderea benzilor dedicate, municipalitatea are în vedere zona Calea Moților – Calea Mănăștur – strada Uzinei Electrice – strada Mărginașă, pentru care primăria are deja dat în licitație un PUZ, împreună cu un studiu de trafic al zonei și unul de fezabilitate.
Concret, se are în vedere lărgirea străzii Mărginașe și realizarea unei străzi între Calea Mănăștur și strada Uzinei Electrice. De asemenea, se intenționează lărgirea Căii Mănăștur la 5 benzi de circulație, extinderea urmând a se face prin îngustarea trotuarelor existente. Proiectul mai prevede și construirea de sensuri giratorii și a unui pod peste Canalul Morii
La fel ca pe strada Bună Ziua, și aici vorbim despre exproprieri, doar că în acest caz vorbim de case, și nu e vorba de puține.
Viceprimarul Dan Tarcea spune că municipalitatea nu se va împiedica de acest aspect și declară că va trece la demolări.
”PUZ-ul este cel care va stabili despre câte proprietăți este vorba iar studiul de fezabilitate va aduce o estimare a costurilor de expropriere pe care trebuie să le suporte municipalitatea. Vom face acest proiect indiferent cine sunt cei care stau în această zonă. Au trecut vremurile în care în Cluj-Napoca se fac sau nu proiecte în funcţie de cei care stau într-o anumită zonă. Luna aceasta vom finaliza licitaţia pentru acest proiect, urmând ca proiectanţii să vină în faţa noastră cu soluţiile”, a declarat pentru Actualdecluj.ro, viceprimarul Clujului.