„Un familion” de păreri. Târgul de Crăciun, prin ochii clujenilor
Este primul an în care Târgul de Crăciun din Piața Unirii are un concept clar. Chiar dacă mulți dintre clujeni nu înțeleg exact despre ce este vorba, susțin că apreciază târgul și modul în care centrul orașului arată, în prag de sărbătoare.
„Mie, personal, mi se pare o îmbunătățire majoră față de anii trecuți. Acum târgul pare într-adevăr ca în afară. Căsuțele aș fi preferat să fie maronii, pentru că ziua nu arată atât de bine albe, dar parcă seara, când se aprind luminițele, lucrurile se schimbă în bine. Mi se pare foarte bine organizat anul acesta târgul. Îmi place și ideea patinoarului în jurul statuii. Mi se pare foarte frumoasă și plasa luminoasă din centrul pieței. E elegantă. Îmi place. Nu am ce comenta”, spune Iuliana Dobre, o clujeancă în vârstă de 32 de ani.
„Am fost și la târgul de la Alba Iulia și la cel de la Sibiu în acest an. Familia noastră apreciază foarte mult aceste târguri, așa că le exploatăm cât putem. De departe, cel mai frumos târg este cel de la Cluj. Arată, oare cum să zic? Cel mai occidental! Am auzit multă lume care spunea că e prea alb, dar acesta este trandul anul acesta. Am văzut la televizor un documentar chiar pe acest aspect și am văzut că și în marile orașe se poartă albul. Nouă ne place foarte mult. Venim cât de des putem: părinții la un vin cald, iar cei mici la pationar. Ne place noua poziționare a patinoarului. E ceva mai exotică și cred că este bine pentru oraș. Am văzut mulți străini, dar nu numai, care își fac selfie de pe patinoar cu statuia. Și noi avem. Mi se pare o metodă bnuă de promovare a orașului. Prețurile sunt puțin mai mari ca anul trecut sau cel puțin așa mi se pare. Diferența dintre un glob cumpărat aici și unul de la mall e de aproape patru lei, dar e oarecum justificat. Cred că e destul de mare chiria în centru și astfel prețurile au crescut. Noi am luat vinul fiert cu patru lei și cu patru lei cincizeci, dar am văzut că la unele căsuțe e șapte sau chiar opt lei. Depinde de comerciant. Oricum, vinul din piața e mult mai bun ca cel de acasă. Vine la pachet cu atmosfera frumoasă de aici. Nouă ne place!”, spune Diana Pop, în vârstă de 38 de ani.
Cristian Cosma susține că ar vizita Târgul de Crăciun în fiecare seară, cu sau fără „familion”. „Este clar o mare îmbunătățire în acest an. Îmi place ideea pe care o promovează, chestia aceea cu familionul. Mi se pare cool, chiar dacă nu am urmărit toate acțiunile lor. E un cuvânt care îți rămâne în minte. În plus am văzut că au făcut destul de multă publicitate. Am văzut afișe în multe lorcuri cu familionul, nu doar online. Eu încă nu am venit cu familionul, am venit cu familionul de prieteni, dar stai, și acesta tot familion este, până la urmă, dacă extindem termenul. Îmi place mult târgul. Cred că e cel mai frumos de zece ani de când sunt eu în Cluj. Mi se pare că piața e mai aerisită, că este mai mult loc, odată cu mutarea patinoarului în jurul statuii. Am venit seara, la concerte. O surpriză frumoasă au fost cei de la Fun Factory. Bine, mai puțin faptul că au făcut playback, dar oricum au făcut atmosferă. Până acum mi-a plăcut programul. A … și ce îi place foarte, foarte mult, e cabana cu terasă care a fost montată pentru prima oară în piață. Mi se pare foarte cool să poți să mănânci acolo sau să stai pur și simplu puțin la căldură, când vrei să te încălzești puțin”, spune acesta.
„Noi chiar am venit aici cu familionul. Au venit și părinții în vizită zilele trecute și i-am adus să vadă târgul de Crăciun, împreună cu nepoții. Au rămas foarte impresionați de modul în care sunt organizate căsuțele, de luminițe, de patinoar, dar și de lucrușoarele care se vând aici, dincolo de bunătățile culinare, pe care le-am savurat și noi de la căsuța cu etaj. Cel mai impresionați au rămas de uneltele din ciocolată care se vând aici, la una dintre căsuțe. Ciocolata imită perfect uneltele! E frumos, poate puțin cam alb, dar e frumos. Mie, personal, mi-ar fi plăcut să fie și puțină culoare. Îmi place în schimb că s-a renunțat la oile acelea. Săracele animale! Erau chinuite, nu alta aici, în frig! Acesta e un lucru bun. Și îmi pare bine că nu au mai pus caruselul acela kitchos în mijlocul pieței. Nu mai știu în ce an a fost exact, dar tare urât mi s-a părut, deși e drept, cei mici se bucurau de el și de abia așteptau să ajungem în piață. Acum mi se pare un târg elegant. Da, acesta e cuvântul potrivit. E elegant”, spune Sidonia Codrescu.
Dumitru, un tânăr de 27 de ani este foarte critic vizavi de lipsa de culoare din centru orașului. „E un târg sec. Nu îmi place deloc. Nu e niciun pic de culoare! Parcă nici nu e Crăciunul! Mi-ar fi plăcut să mă bucur și eu, așa mare cum sunt, de atmosfera aceea adevărată de Crăciun, să văd puțin roșu, puțin galben, ceva acolo. Mi se pare că anul acesta Floreștiul a fost mult mai frumos împodobit. Sincer. Acolo parcă e altceva. Sunt foarte dezamăgit de centru și nici nu îmi vine să merg ca în alți ani. Totul e alb. Poate dacă ninge va arăta altfel, dar așa, nu îmi place. Vreau culoare, vreau bucurie, vreau să fie Crăciun în adevăratul sens al cuvântului!”, spune acesta.
„Se vede clar un progres. Mi se pare că mereu sunt lucruri care trebuie îmbunătățite, dar nu vreau să fiu critică. Apreciez mult ceea ce s-a făcut. Arată bine. E drăguț și conceptul de familion. Mi se pare o găselniță ingenioasă. Prinde bine la public. E ca o campanie publicitară live. Îmi place”, spune Tatiana Constantea.
Noutatea acestei ediții este poziționarea patinoarului pe o suprafață de 800 de metri pătrați, în jurul statuii lui Matei Corvin. Organizatorii au pomis un „târg ca la carte” care va aduce multă bucurie pentru toți cei care îl vor vizita până în ultima zi din an.
Echipa târgului a fost completată anul acesta cu specialiști din zona de branding și design care au creat o identitate evenimentului și care au venit cu o viziune pe termen lung pentru acest târg. Referința vizuală a târgului a rămas cea folosită în anul 2016, respectiv logo-ul creat de agenția Kumpania care a ales să își continue munca prin acest proiect. Din acest punct de vedere, noul layout are la bază ideea de ilustrație care evidențiază tema evenimentului: familia. Astfel, târgul vorbește despre familie în diferitele ei ipostaze în relație cu iarna sau sărbătorile de iarnă. Familia, familionul, așa cum au numit-o organizatorii, este, în acest caz, extinsă.
„Nu ne referim strict doar la mama-tata-copilul, ci la toți cei care participă la ideea de cămin: cu cățel, cu purcel, cu bunici, cu unchi și mătuși, cu omul de zăpadă din curte și așa mai departe”, precizează organizatorii evenimentului.