Foto | Război pe față la ședința CJ Cluj. Tișe: Directorul aeroportului să plece acasă, să demisioneze de urgență!
Așa cum anticipam, ședința de astăzi a consilierilor județeni a fost una extrem de tensionată.Anunțată ca având în prim plan schimbarea Consiliului de Administrație al aeroportului, ședința consilierilor județeni s-a axat în special pe diferendele cu cei din conducerea aerogării.
CA-ul nou mai așteaptă
Subiectul schimbării componenței Consiliului de Administrație al Aeroportului Internațional Cluj-Napoca a inflamat din nou spiritele între Consiliul Județean și aeroport, regie aflată în subordinea sa.
Ambele tabere așteptau deznodământul și votul consilierilor, doar că mult discutatul proiect de hotărâre n-a mai ajuns pe masa aleșilor, după ce a rămas blocat, cu bună știință sau nu, într-una din comisii, din lipsă de cvorum. Astfel, fără aviz, pozitiv sau negativ, proiectul de hotărâre nu a putut intra pe ordinea de zi a ședinței. Șeful CJ Cluj dă asigurări, însă, că acesta va ajunge cât de curând să fie supus votului consilierilor, și, mai mult, se va reuși schimbarea actualului CA, cu unul mai performant.
”Vom reveni cu această hotărâre, urmare a cerințelor consilierilor vom motiva în plus acest referat și, sigur, vom reveni cu alt proiect de hotărâre. Vreau să vă spun că este pentru prima dată când propunem în CA-ul aeroportului specialiști despre care nu poți să ai niciun dubiu că nu sunt competenți pe domeniile lor. Punem specialiști, nu cum e acum în componența actuală a CA-ului, pentru că, din punctul de vedere al proprietarului, al nostru, s-a demonstrat că sunt suficiente motive pentru a fi revocați.”, a spus Alin Tișe.
O dată scos acest proiect de la vot, directorul de la aeroport a părăsit incinta Consiliului Județean, nu înainte de a promite iar zboruri transatlantice. Mai mult, acesta a spus despre pista aeroportului clujean că este… cea mai bună din lume.
”Performanțele aeroportului sunt foarte bune, avem peste 45 de destinații, avem un plan de dezvoltare pentru 7 milioane de pasageri. Cel mai important proiect este extinderea pistei și dorim ca în cinci-șase ani să avem zboruri Cluj-Montreal și Cluj-New York. Pista este în condiții foarte bune și, pot să vă spun, capacitatea portantă a pistei este cea mai bună din lume, deci avem pista cea mai rezistentă din lume în ce privește aeroporturile civile. Am reușit să fim profitabili, să fim un aeroport dat ca exemplu în Europa.”, a spus David Ciceo.
Despre legalitate și libertate
Cu cel mai așteptat proiect de hotărâre scos de pe ordinea de zi, ședința consilierilor a continuat în liniște și pace până la capitolul ”diverse”, acolo unde a revenit în actualitate relația cu aeroportul clujean. Consilierii PSD și, surprinzător, Dorel Secară, din partea PNL, l-au arătat cu degetul pe Alin Tișe, considerat răspunzător pentru tensiunile existente. Cum în sala de ședință se aflau și reprezentanți ai sindicatului de la aeroport, în frunte cu adjunctul lui Ciceo, directorul operațional Iuliu Pop, n-a mai fost decât un pas până la scandal. Șeful județului a răbufnit de câteva ori și a cerut vehement demisia lui David Ciceo pentru ilegalități comise în activitatea aeroportului, dar și pentru calitatea sa de inculpat în procesul în care este acuzat de luare de mită.
Dialogurile cele mai aprinse au fost purtate între Alin Tișe, pe de o parte, și galeria venită de la aeroport, pe de altă parte, și a cărei portavoce a fost chiar colegul de partid al președintelui Consiliului Județean, liberalul Dorel Secară. O mostră, mai jos.
Gabriel Ene, președintele Sindicatului independent de la aeroport: Este condamnat? Este condamnat? Există prezumția de nevinovăție…
Alin Tișe: Directorul aeroportului este inculpat într-un dosar penal. Să demisioneze în regim de urgență. Este imoral, și nu este voie ca o persoană trimisă în judecată pentru luare de mită în legătură cu obiectivul de la aeroport să mai conducă această instituție. Trebuie făcută comisie internațională, cu o selecție internațională, să vină cine este bun, cine este profesionist la acest aeroport. Altminteri, niciodată lucrurile de la aeroport nu vor putea ajunge la liman, pentru că niciodată nu voi gira ilegalitățile de acolo. Și dacă ar fi să discutăm pe cele drepte, o lipsă de recepție pentru această pistă, ar însemna închiderea ei! În momentul în care cineva dorește să facă recepția pistei, îl rog să o facă. Să nu credeți că mă speriați cu această atitudine, și nici nu semnez recepția la ceva care arată așa. Și nu mai faceți presiuni la adresa mea, că nu voi semna nimic din ce este ilegal.
Gabriel Ene: V-am rugat eu să semnați?
Alin Tișe: Da, o faceți prin adrese scrise. Sindicatul face presiune, că dacă nu fac eu recepția cad avioanele. Renunțați la a mai face presiune, să semneze cine a recepționat-o (pista, n.red), nu voi semna nimic atât timp cât este ilegal și să-și asume experții recepția, nu eu. Vă rog să faceți comisie de experți.
Dorel Secară, consilier județean PNL: Comisia se face în conformitate cu prevederile legale…
Alin Tișe: Vă rog s-o faceți și nu ne mai cereți nouă să recepționăm o pistă care considerăm că nu este făcută bine. Nu ne mai cereți, comisia de recepție a constatat că nu se poate recepționa după garanție. Renunțați să mai faceți presiuni. Nu mai trimiteți hârtii, că nu ne mai impresionați. Faceți recepția dumneavoastră, și dacă o faceți, asumați-vă.
Dorel Secară: Văd că este o luptă între două tabere, nu știu dacă este personală, care nu face bine nici Consiliului Județean, nici aeroportului.
Alin Tișe: Nu este nicio luptă personală. Eu nu semnez hîrtii dacă nu sunt legale. Eu sunt unul dintre susținătorii investițiilor de la aeroport, am votat ani buni pentru aeroport, am demarat licitația pentru pistă, sunt cel care m-am implicat maxim. Această pistă s-a făcut pentru că am decis politic în Consiliul Județean că este obiectivul important, și toți ați votat să se facă pista nouă, și nu să se repare cea veche. Am susținut toate acestea când am fost președinte în celălalt mandat.
Dorel Secară: Felicitări!
Alin Tișe: Deci nu mă poate acuza nimeni pe mine că nu am susținut dezvoltarea aeroportului, dar nu putem gira cu votul și cu semnătura mea ceea ce eu consider că nu pot să votez sau să semnez. Lucrurile sunt simple, cât timp eu consider că un act este ilegal, nu-l voi semna. De aici încolo, autoritățile statului să-și facă datoria.Despre asta e vorba. Prin presiune, prin adrese, prin amenințări cu miting, nu mă impresionează, nu semnez ce nu este legal, pentru că nu vreau să dau cu subsemnatul. Au semnat alții, și au ajuns la DNA pentru luare de mită, și acum sunt trimiși în judecată pentru luare de mită, și cu asta am spus tot. Deci nu e o chestiune personală, e o chestiune de legalitate și de libertate.
Dorel Secară: Cred că legiuitorul a stabilit clar cine are atribuții în recepționarea pistei.
Alin Tișe: Corect.
Dorel Secară: Aplicați prevederile legale și sunteți exonerat de orice răspundere.
Alin Tișe: Corect, asta vom face, dar repet, să nu mai facă nimeni presiuni pe noi, că nu vom semna. Faptul că trimite sindicatul aeroportului hîrtii, și consiliul județean poate trimite adrese nenumărate, dar să nu fim hărțuiți toată ziua de plângeri. Nu asta e logica în care lucrăm aici, aici vorbim despre legalitate și despre libertate. Nu de adrese de intimidare.
Tișe: ”Dacă eram eu inculpat, mi-ați fi cerut demisia”
Consilierii au cerut apoi indicatorii de performanță ai celor propuși pentru noul CA, dar și corespondența între CJ Cluj și aeroport. Discuția a ajuns însă în scurt timp la același subiect: inculpatul David Ciceo.
Dorel Secară: Mergând mai departe, din exterior, încă o dată vă spun, se vede o luptă personală, sunt suspiciuni…
Alin Tișe: Ce luptă personală să am eu cu domnul director? Să îi cer să plece acasă, pentru că este trimis în judecată pentru corupție. Să demisioneze, pentru că nu poate un om trimis în judecată să gestioneze atât de mulți bani publici. Această chestie nu-i deranjează pe angajații aeroportului? Nu e o vulnerabilitate să fiți conduși de un om trimis în judecată pentru corupție? Nu vă vulnerabilizează asta?
Gabriel Ene: Nu s-a dat o sentință…
Alin Tișe: Nu s-a dat, dar este inculpat, stimate domn. Dacă eu aș fi trimis în judecată, n-aș mai putea conduce Consiliul Județean, pentru că n-aș avea moralitate, și toată lumea mi-ar cere să-mi dau demisia.
Gabriel Ene: Este nevinovat până…
Alin Tișe: Este nevinovat până la sentință, dar e vinovat din punct de vedere moral, e inculpat într-un dosar penal. Asta nu e o vulnerabilitate a aeroportului?
Dorel Secară: Din exterior așa se vede, o luptă…
Alin Tișe: Domnilor, trebuie făcută o procedură clară, ar trebui să facă un pas înapoi, să-și rezolve problemele din justiție, și pe urmă, dacă este declarat nevinovat, să revină. Așa procedează un om corect. Să se facă un concurs internațional și să vină un specialist în aviație. Eu nu am garanția că banii pe care-i alocăm de la Consiliul Județean pe mâna unei persoane trimise în judecată vor fi cheltuiți eficient și corect. Pentru că această pistă a costat 50 de milioane de euro, actele adiționale încă 10 milioane de euro și uitați-vă cum arată acum. Este nevoie ca s-o expertizez ca să spui că este corect. Aceasta este solicitarea mea, dacă dumneavoastră vreți să girați conducerea unui aeroport condusă de o persoană trimisă în judecată, vă rog să o faceți. Eu unul, n-o mai fac. Despre asta este vorba, nu despre chestiuni personale. Eu nu vreau să iau locul domnului Ciceo, nu mă interesează niciun contract de la aeroport. Nu am niciun interes, stimați domni, dar nu mai putem vota și nu mai putem gira, eu personal, bani pentru o persoană care să gestioneze milioane de euro trimis în judecată. Și-mi vorbiți mie de moralitate? Eu dacă aș fi în locul dânsului, mi-ați cere demisia, da? Că nu-i moral să fac asta. Dar un aeroport care gestionează bani aproape cât Consiliul Județean poate fi condus de o persoană trimisă în judecată pentru corupție? Nu e trimis în judecată pentru că a condus mașina beat, ci pentru că ar fi furat bani.
Dorel Secară: Domnule președinte, nu faceți astfel de acuzații..
Alin Tișe: Nu fac eu, uitați-vă în rechizitoriu, se spune acolo că a luat mită o casă. Da, stimate domn, este trimis în judecată pentru asta, și este nevinovat până la sentință, dar este trimis în judecată pentru această faptă de corupție.
Dorel Secară: De cine, de procurorii de la Oradea, sau de către cine?
Alin Tișe: Nu știu de cine, vă spun ce e în rechizitoriu și are statut de inculpat. Până atunci să facă un pas în lateral, să-i lase pe alții să conducă
Pe ecranele din sala de consiliu au rulat apoi mai multe fotografii cu fisurile descoperite pe pista nouă a aeroportului. Disputele au continuat.
Dorel Secară: Am fost și eu acolo, sunt niște crăpături mici, domnule. Eu lucrez de o viață cu pământul. Pământul este un organism viu, lucrează neîncetat, s-a găsit beton din timpul romanilor care încă lucrează, se produc fisuri. Pe cale amiabilă se putea repara, nu să facem un capăt de lume din cauza asta, să aducem prejudicii județului, inclusiv partidului meu prin întreținerea acestui scandal
Alin Tișe: Domnule Secară, dumneavoastră vorbiți prostii. De ce nu s-au făcut reparațiile?
Iuliu Pop, directorul adj. al aeroportului: Este legislație în domeniu.care ne spune ce trebuia făcut în asemenea situații.
Intimidări, hărțuire și blocaj
La finalul ședinței, după aproape trei ore de discuții aprinse, președintele CJ Cluj a ținut să tragă un semnal de alarmă cu privire la situația funcționarilor din cadrul instituției.
”Situația este foarte gravă, pentru că întreg Consiliul Județean, toți funcționarii refuză să mai lucreze pentru a se apăra în fața aeroportului, care a înregistrat peste 30 de plângeri la adresa lor, atât plângeri la nivel personal, cât și instituțional. Întregul aparat tehnic și juridic lucrează doar să răspundă atacurilor venite de la aeroport, angajații Consiliului Județean sunt tot timpul pe drumuri, merg să dea cu subsemnații pe la Parchet, pe la Poliție, ori au procese personale. Eu, personal am procese în care mi se solicită milioane de euro despăgubiri de către directorii de la aeroport care sunt parte în aceste procese.
Cu alte cuvinte, prin această intimidare, prin permanenta hărțuire a oamenilor, nu se întâmplă altceva decât să fie blocată activitatea instituției. Ori, în această situație, sindicatul din Consiliu a spus foarte clar: dacă nu se iau măsuri pentru a se interveni, suntem într-o situație fără ieșire, o situație de blocaj, în care noi nu mai putem funcționa., în care noi nu mai putem să răspundem și vom refuza să semnăm tot ceea ce este ilegal în ce privește aeroportul. Eu, în calitate de conducător al acestei instituții ma vad nevoit să iau aceste măsuri pentru ca această instituție să meargă înainte. Trebuie să vă spun că aproape tote acțiunile și plângerile penale venite dinspre aeroport au fost pierdute de acesta, instituția este obligată la despăgubiri față de angajații noștri, dar acestea se plătesc tot din buzunarul clujenilor, adică de la aeroport, și nicidecum de cel care promovează astfel de acțiuni.”, a încheiat președintele CJ Cluj.